Samodzielne wypalanie DPF
Proces samoregeneracji najlepiej przeprowadzać w czasie jazdy pojazdem. Najbardziej sprzyjające do tego warunki to po prostu jazda ze stałą prędkością obrotową na wysokości około 2500 obrotów na minutę. Po krótkiej chwili, w nowszych pojazdach, komputer pokładowy powinien rozpoznać sytuację i wyświetlić komunikat o rozpoczętym procesie wypalania, gdy nie ma możliwości wyświetlenia komunikatu, kluczowymi elementami informującymi kierowcę o zainicjowaniu procesu to przede wszystkim zmiana głośności pracy silnika, delikatny wzrost wykazywanego spalania oraz momentami zauważalny za pojazdem, wydzielany biało-niebieski dym.
Cały proces odbywa się podczas jazdy, często bez wiedzy kierowcy, gdyż utrzymywanie stałej prędkości, szczególnie na dłuższych odcinkach, jest rzeczą naturalną, a przy okazji sadza w filtrze jest wypalana. Najbardziej optymalnym czasem jest jazda na stałym poziomie obrotów silnika przez około 20 minut. Dodatkowo zaleca się hamowanie silnikiem, w celu zwiększenia wydajności samoregeneracji. W sytuacji, kiedy pojazd jest w procesie wypalania filtra DPF, odradza się nagłego zatrzymywania pojazdu, np. na parkingu, a przede wszystkim zabrania się wyłączania silnika w tym czasie, gdyż ceramiczny wkład może się „zeszklić”, co spowoduje uszkodzenie filtra cząstek stałych.
Proces wypalania może rozpocząć się również samoistnie, w sytuacji, gdy komputer pokładowy pojazdu wykryje, że jest potrzeba samoregeneracji, lub wprowadzić go można manualnie z pozycji operatora komputera diagnostycznego.