Data publikacji:

Objawy uszkodzonego wysprzęglika sprzęgła

„Wysprzęglik” to potoczna nazwa określająca hydrauliczny siłownik sprzęgła. Element ten ma szczególnie ważne znaczenie dla działania układu napędowego. Obecnie wysprzęgliki montowane są we wszystkich pojazdach wyposażonych w sprzęgła sterowane w sposób hydrauliczny, które są znacząco mniej awaryjne od modeli korzystających z specjalnych linek kontrolnych. W artykule radzimy, jak rozpoznać objawy uszkodzonego wysprzęglika.
wysprzęglik

Wysprzęglik sprzęgła – do czego służy?

Głównym zadaniem wysprzęglika jest generowanie odpowiedniego nacisku na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła, prowadząc do rozłączania napędu (rozsprzęglania). Element ten działa na zasadzie zbliżonej do pompki czy tłoka i wszelkie zakłócenia jego pracy mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, kierowca nie mógłby bowiem przestawiać swobodnie biegów, co mogłoby doprowadzić do wypadku lub zatrzymania pojazdu. 
Wysprzęgliki występują pod dwoma postaciami. Wyróżniamy modele centralne (CSC) oraz tłoczkowe (zewnętrzne). Te pierwsze są zintegrowane z łożyskiem oporowym sprzęgła i montuje się je we wnętrzu jego obudowy. Modele drugiego typu znajdziemy po zewnętrznej stronie osłony sprzęgła. 
Z reguły wysprzęgliki wymienia się wyłącznie w komplecie z nowym sprzęgłem, osobno montuje się je tylko w razie ich uszkodzenia. 

Uszkodzony wysprzęglik – objawy

Wysprzęglik, podobnie jak wiele innych elementów mechanicznych samochodu, będzie ulegać z czasem zużyciu, w następstwie którego może ulec uszkodzeniu. Zazwyczaj niepoprawnie działająca część da nam dość szybko o sobie znać ze względu na to, jak istotną rolę pełni w pracy sprzęgła. 
Często spotykane objawy problemów z wysprzęglikiem sprzęgła:
  • Problemy z działaniem pedału sprzęgła – pedał może stawiać ponadprzeciętny opór albo wręcz przeciwnie, jest bardzo „miękki” i reaguje już na bardzo mały nacisk stopy.
  • Szybka utrata płynu hamulcowego – uszkodzony wysprzęglik może być przyczyną przyspieszonej utraty płynu hamulcowego, warto więc regularnie kontrolować jego poziom, zwłaszcza niedługo po jego uzupełnieniu lub wymianie.
  • Zabarwienie płynu hamulcowego – niedziałający wysprzęglik może sprawić, że płyn hamulcowy zacznie szybko ciemnieć, co wynika z uszkodzenia jego uszczelki, której fragmenty zanieczyściły ciecz. 
  • Niepoprawna reakcja samochodu na wciśnięte sprzęgło na postoju – jednym z testów pozwalających na sprawdzenie stanu wysprzęglika jest zatrzymanie auta na równej powierzchni. Przy wciśniętym sprzęgle wrzucamy następnie pierwszy lub wsteczny bieg. Jeżeli pojazd poruszył się choć o kilka centymetrów, jest to znak, że część ta nie działa w poprawny sposób. 
  • Warto też zauważyć, że częstą przyczyną uszkodzenia wysprzęglika jest brak regularnej wymiany płynu hamulcowego. Specjaliści radzą, aby dokonywać tego maksymalnie po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów. 

    Jak odpowietrzyć wysprzęglik?

    Bardzo często problemy z wysprzęglikiem wynikają z jego zapowietrzenia. Usterkę tę możemy usunąć samodzielnie. W pierwszej kolejności musimy się jednak upewnić, że element ten oraz pompa sprzęgła są poprawnie ze sobą połączone i zamontowane. Następnie w razie potrzeby uzupełniamy stan płynu hamulcowego i uruchamiamy odpowietrzniki, podłączając do zaworów i pojemnika wężyki na uciekającą ciecz. Po otwarciu zaworów przyglądamy się wypływającemu płynowi, zakręcamy je, gdy nie będzie w nim widocznych pęcherzyków powietrza. Podczas trwania operacji nigdy nie wciskamy pedału sprzęgła, ponieważ mogłoby to doprowadzić do uszkodzenia pompy. 

    Wymiana wysprzęglika

    Koszt zakupu wysprzęglika zależy od modelu i marki naszego pojazdu. Ceny wahają się tutaj od nieco ponad 100 złotych do ponad 500 złotych. Wymiana wysprzęglika nie należy do tanich, zapłacimy za nią kilkaset złotych, wymaga bowiem demontażu skrzyni biegów. Bez dostępu do dobrze wyposażonego warsztatu i odpowiedniego doświadczenia samodzielne przeprowadzenie takiej operacji jest niemożliwe.
    Autor: Michał Kułakowski