Data publikacji:

Zabezpieczenie lakieru samochodowego. Czy warto inwestować w powłoki ceramiczne i folie PPF?

Naprawa lub całkowita wymiana lakieru jest dość droga i wymaga czasu, dlatego wielu kierowców poszukuje dodatkowych metod pozwalających na jej zabezpieczenie przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak promieniowanie UV. Z pomocą przychodzą tutaj coraz popularniejsze folie PPF, a także specjalne powłoki ceramiczne. Podpowiadamy, czy rzeczywiście warto się nimi zainteresować, a także jak skutecznie spełniają one swoje zadanie.
zabezpieczenie lakieru samochodowego

Powłoka ceramiczna na lakier samochodowy

Powłoki ceramiczne, zwane też kwarcowymi, to specjalne preparaty nakładane bezpośrednio na lakier samochodowy. Ich podstawowymi składnikami są tlenki krzemu i tytanu, które wzbogacane są o dodatki różniące się w zależności od zastosowania i rodzaju produktu. Środek ten tworzy niezwykle cienką warstwę ochronną o grubości zaledwie kilka mikronów. Odznacza się ona ogromną trwałością i twardością, dlatego jest w stanie obronić lakier przed skutkami uszkodzeń mechanicznych. Wśród nich wymienić należy wszelkiego rodzaju rysy i niewielkie zadrapania. Nie pomoże już jednak w przypadku większych stłuczek i wgnieceń. Dodatkową zaletą środka jest to, że karoseria zyskuje dzięki niemu nowy połysk i gładkość, które utrzymują się przez długi czas.
Powłoka ceramiczna chroni lakier także przed innymi czynnikami wpływającymi negatywnie na jego stan. Dzięki niej zyskuje ona właściwości hydrofobowe – woda spływa bardzo szybko z karoserii, nie zostawiając na niej np. brudnych śladów. Znacznie łatwiej usunąć z niej też lód, śnieg, tłuste plamy, a nawet odchody ptaków. Jest też bardziej odporna na płowienie pod wpływem światła słonecznego.
Powłoki ceramiczne z czasem tracą swoje właściwości, co następuje maksymalnie po upływie kilku lat. Niektórzy specjaliści radzą, aby wymieniać ją też po przejechaniu około 10 tysięcy kilometrów. Z tego powodu stan powłoki ceramicznej należy kontrolować przy użyciu specjalistycznych narzędzi mierników grubości lakieru. 
Warto zaznaczyć, że powłokę można położyć jedynie na lakierze znajdującym się w dobrym stanie, najlepiej niedługo po zakupie auta lub wizycie u lakiernika. Przed zabiegiem dokładnie sprawdza się stan karoserii auta. O stan warstwy ochronnej należy też regularnie dbać, często myjąc auto.
Ochrona lakieru przy użyciu powłoki ceramicznej nie należy do tanich, a zabieg przeprowadzać powinni wyłącznie specjaliści. Co więcej, musi on przebiegać w kontrolowanych warunkach (nie zrobimy tego na podjeździe domu).
Producenci preparatów ceramicznych przygotowali bogatą ofertę produktową, gdzie poszczególne środki różnią się składem, a także twardością wyrażoną za pomocą rosnącej dziesięciostopniowej skali (od OH do 9H). Jest ona identyczna, jak ta, którą stosuje się w przypadku zwykłych lakierów samochodowych.

Folia PFF na lakier samochodowy

Tańszym sposobem na ochronę lakieru samochodowego może być zabezpieczenie go specjalną folią. Folii powszechnie używa się w celach promocyjnych, naklejając np. na autach służbowych. Przez lata używali ich też miłośnicy tuningów do szybkiej zmiany wyglądu pojazdu, pokrywając go napisami lub grafikami. 
Folie dostępne są w kilku rodzajach, różniących się typem tworzywa sztucznego użytego do ich produkcji. Do samochodów osobowych poleca się produkty poliuretanowe (PFF), które mają przeciętnie około 150–200 mikronów grubości. Mimo tego oferują świetną ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi, w tym zarysowaniami i uderzeniami, np. drobnych kamieni na drodze. Co więcej, folia jest dość elastyczna i ma właściwości samoregenerujące – pod wpływem ciepła niweluje powstałe na jej powierzchni rysy.
Lakier pokryty folią PFF zyskuje też właściwości hydrofobowe, a także jest zabezpieczony przed promieniowaniem UV oraz działaniem chemii drogowej i wilgoci. Folie mają różnego rodzaju kolory oraz wykończenie, od matowego po połyskliwe.
Folie PFF sprzedawane są w rolkach, więc podczas nakładania musimy je samodzielnie przycinać i wyrównywać. Proces wymaga odpowiedniej wprawy i dodatkowych narzędzi, aby uniknąć trudnych do usunięcia bąbli powietrza i zagnieceń. W przypadku gdy czujemy, że nie poradzimy sobie z ich poprawną aplikacją na całym aucie, koniecznie powinniśmy zgłosić się po pomoc do specjalisty. 
Folia jest świetnym rozwiązaniem, jeżeli szukamy ekonomicznego sposobu na zabezpieczenie lakieru auta, co zainteresuje zwłaszcza właścicieli pojazdów w leasingu. Jest też dobrym sposobem na zmianę koloru auta, bez potrzeby inwestowania dużych pieniędzy w lakiernika. 
Eksperci odradzają jednak mycie samochodów zabezpieczonych folią w myjniach mechanicznych i zalecają stosowanie bardziej delikatnego mycia ręcznego. W sprzedaży dostępne są nawet specjalne kosmetyki samochodowe dla karoserii z folią. Pamiętajmy też, że powłoka może wchodzić w reakcję z niektórymi mocnymi środkami chemicznymi, także tymi używanymi w warsztacie, co prowadzi do powstawania mało estetycznych przebarwień.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski