Data publikacji:

Sposoby na zabezpieczenie lakieru samochodowego

Dobrze utrzymany samochód jest wizytówką swojego właściciela, a także powodem do dumy i satysfakcji dla wielu motoryzacyjnych entuzjastów. Dlatego też często spędzamy bardzo długi czas, aby utrzymać efekt nowości, starając się, by karoseria auta zachowała swój oryginalny połysk i świeży wygląd. Poza częstym myciem lakieru bardzo ważne jest stosowanie specjalnych środków zabezpieczających. Na rynku znajdziemy spory wybór preparatów tego typu, o różnym stopniu trudności w stosowaniu. Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym z nich. 
Detailing worker with infrared lamps near the car. Car detailing concept

Przegląd popularnych metod zabezpieczania lakieru samochodowego 

Autopolitura

Najprostszy środek zabezpieczający powłokę lakieru samochodowego. Jest on sprzedawany pod postacią łatwego w rozprowadzaniu mleczka, które nakładamy na świeżo umytą karoserię (może być ona wilgotna lub całkowicie sucha, wiele zależy od produktu) za pomocą ściereczki. Chociaż głównym zadaniem mleczka jest nadawanie połysku lakierowi, wiele politur ma w swoim składzie także woski zabezpieczające. Dają one stosunkowo lekką oraz krótkotrwałą ochronę przed drobnymi zadrapaniami i zanieczyszczeniami.

Detailer

Detailery to bardziej profesjonalne i droższe środki przeznaczone do nabłyszczania i poprawy wyglądu lakieru. Podobnie jak w przypadku politur producenci bardzo często dodają do nich woski zabezpieczające. Poza tym posiadają one także składniki o właściwościach hydrofobowych, które sprawiają, że do lakieru nie przylega woda lub śnieg. Zapobiega to powstawaniu mało estetycznych zacieków, a także ułatwia czyszczenie karoserii. Główną zaletą preparatów jest ich łatwiejsza i szybka aplikacja, są one bowiem sprzedawane w postaci płynnej i nakłada się je za pomocą spryskiwacza. Detailer jest nieco trwalszy od politury, ale nie stanowi niezawodnego zabezpieczenia dla lakieru i warto stosować go razem z innymi preparatami.

Wosk samochodowy

Najpopularniejszy preparat przygotowany specyficznie z myślą o zabezpieczeniu lakieru. Nadaje on karoserii właściwości hydrofobowe, ułatwiając jej czyszczenie i zapobiegając powstawaniu na jej powierzchni zacieków i plam po deszczu lub śniegu. Wosk chroni lakier przed promieniowaniem UV, które prowadzi do spadku intensywności i głębi jego koloru, jak również przed powstawaniem drobnych rysek i odprysków. 
Na półkach sklepowych znajdziemy bardzo duży wybór wosków samochodowych, które różnią się swoim składem, przeznaczeniem, konsystencją, a także metodą nakładania. Spotkamy się więc z produktami wykonanymi z naturalnych składników, jak również mającymi całkowicie syntetyczny skład. Te drugie są z reguły trwalsze i łatwiejsze w aplikacji, ale mniej przyjazne dla środowiska. Kompromisem pomiędzy nimi są woski hybrydowe, mające w składzie składniki syntetyczne i naturalne. 
Niektóre woski spełniają dodatkowe zadania, wśród których możemy wymienić środki wzbogacone o barwniki poprawiające intensywność koloru lakieru, a także woski polerskie, które świetnie sprawdzają się zwłaszcza w przypadku starszych aut, ponieważ nadają ich karoserii dodatkowy połysk. Zastosowanie wosku zawsze jest wyraźnie opisane przez producenta na opakowaniu.
Woski dostępne są pod trzema różnymi postaciami. Najprościej korzysta się z produktów w płynie, nakładanych bezpośrednio na ściereczkę lub rozpryskiwanych za pomocą atomizera dołączonego do butelki. Wadą tych produktów jest jednak najniższa trwałość ich powłoki.
Bardziej wytrzymałe są woski pod postacią gęstego mleczka nakładanego z pomocą szmatki. Najbardziej trwałe, a zarazem najtrudniejsze w nakładaniu są woski twarde. Sprzedaje się je w formie pasty zamkniętej w szczelnych puszkach, ich aplikacja jest bardzo czasochłonna, wymaga też doświadczenia, aby uniknąć powstawania smug i plam. Powstała powłoka ochronna utrzyma się jednak przez bardzo długi czas, z tego powodu środki te zazwyczaj mają dodatkowe składniki poprawiające połysk i barwę lakieru.

Powłoki kwarcowe i ceramiczne

Powłoki kwarcowe i ceramiczne to specjalistyczne preparaty nakładane bezpośrednio na lakier samochodowy. Tworzą one bardzo wytrzymałą i trwałą powłokę ochraniającą karoserię przed drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo pogłębiają kolor lakieru, dodają połysku, a także w optymalny sposób zabezpieczają go przed skutkami działania promieniowania UV. 
Ceramiczne i kwarcowe powłoki mają również właściwości hydrofobowe i antystatyczne, co oznacza, że zapobiegają powstawaniu zacieków i plam oraz odkładaniu się na lakierze drobnego pyłu lub kurzu, a także bardziej groźnych zanieczyszczeń, takich jak sól drogowa lub błoto pośniegowe, zwiększające ryzyko korozji karoserii. Powłoki kwarcowe i ceramiczne ułatwiają też proces mycia auta, ponieważ pozwalają zaoszczędzić na ilości zużywanych detergentów i wody. 
Powłoki kwarcowe są tańsze od ceramicznych, a także nieco mniej skuteczne i trwałe. Koszt powłok tego typu jest jednak dość wysoki. Powierzchnia samochodu musi być dokładnie umyta i odtłuszczona, a podczas aplikacji środka nie powinniśmy popełniać żadnych błędów i zachować wysoki poziom dokładności. Choć sklepy oferują produkty do samodzielnej aplikacji, prawie zawsze zaleca się jednak zlecenie tego zadania ekspertom. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski