Data publikacji:

Jakie są objawy zatartego silnika?

Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych i najdroższych do usunięcia awarii tego elementu układu napędowego auta, która całkowicie uziemia pojazd. Na szczęście przed wystąpieniem nieodwracalnych uszkodzeń możemy dość skutecznie rozpoznać pierwsze oznaki problemów, oczywiście jeżeli będziemy w stanie je poprawnie zidentyfikować. Dlatego też przedstawiamy najważniejsze objawy zatartego silnika, a także podpowiadamy, jakie są ich przyczyny.
zatarty silnik
Wbrew pozorom zatarcie silnika nie jest szczególnie rzadkim zjawiskiem. Wręcz przeciwnie, pozostaje jednym z najczęstszych przyczyn jego awarii. Pojęcie to opisuje fizyczne uszkodzenie poszczególnych elementów jednostki napędowej. Są one wynikiem wystawienia ich na działanie zbyt wysokiej temperatury, która z kolei jest wynikiem nadmiernego tarcia poszczególnych części w trakcie ich pracy. Zjawisko w dużej mierze zachodzi z powodu braku odpowiedniego zabezpieczenia i chłodzenia zapewnianego przez olej silnikowy lub jego niepoprawne rozprowadzenie we wnętrzu napędu. 
Warto podkreślić, że zatarcie silnika jest procesem zachodzącym stopniowo, co oznacza, że nie następuje ono w sposób nieprzewidywalny i całkowicie losowy. Usterce można bardzo szybko zapobiec już w początkowych etapach jej występowania, jednak kierowca musi być wyczulony na różnego rodzaju objawy wskazujące na problem. Ignorowanie ich prowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia napędu, a naprawa tego typu awarii jest niezwykle kosztowna i pracochłonna. 

Zatarcie silnika – jakie są objawy?

Przedstawmy zatem najważniejsze objawy zatarcia silnika. Nie wszystkie pojawią się w tym samym czasie, a ich intensywność będzie się również zmieniać z czasem. 
Wzrost temperatury oleju silnikowego – wskazywana przez samochód temperatura oleju jest zdecydowanie wyższa niż zazwyczaj, co jest bezpośrednim wynikiem nadmiernie przegrzewających się elementów napędu.
Podwyższone zużycie oleju silnikowego – powoli zacierający się silnik zacznie w znacznie szybszym tempie zużywać olej. Spadek jego poziomu wskazuje zazwyczaj, że częściowo ulega on spaleniu w komorze napędu lub wycieka, na co wskazywać będą np. plamy oleju pojawiające się na miejscu parkowania. Według ekspertów konieczność wymiany środka po przejechaniu mniej niż 1000 kilometrów powinna wzbudzać poważne wątpliwości. 
Metaliczne zanieczyszczenia w zużytym oleju – jeżeli w spuszczonym zużytym oleju zobaczymy wyraźnie drobne metaliczne opiłki, jest to nieodmienny znak, że poszczególne części silnika zaczynają się zużywać w niekontrolowanym i niebezpiecznym tempie. Obecność tego typu zanieczyszczeń jest jednym z najbardziej oczywistych symptomów zatarcia. 
Dym wydobywający się z rury wydechowej – jeżeli podczas pracy silnika z rury wydechowej wydziela się biały lub niebieskawy dym, jest to nieodmienny sygnał alarmowy. Zjawisko wynika ze zbyt dużej temperatury panującej w komorze, prowadzącej do spalania oleju. Największe kłęby dymu pojawiają się zazwyczaj w trakcie gwałtownego przyspieszania lub gdy silnik startuje na zimno po dłuższym postoju. 
Dym wydobywający się z spod maski samochodu – jeszcze poważniejszy symptom problemów z jednostką napędową, wynika z jej przegrzewania się oraz niepoprawnego spalania paliwa. W wypadku pojawienie się tego objawu należy zatrzymać auto, wyłączyć silnik i wezwać pomoc drogową. 
Spadek mocy silnika – jednym z nieco mniej oczywistych sygnałów zatarcia jest stopniowy spadek mocy napędu. Z początku nie jest łatwo zauważalny, ale nawet mniej doświadczeni kierowcy w końcu są w stanie się zorientować, że auto zachowuje się w nienaturalny sposób. Przyspieszenie pojazdu będzie znacznie mniejsze, auto może nie radzić sobie także z utrzymywaniem stałej prędkości albo nie reagować w przewidywalny sposób na wciskanie pedału gazu. W bardziej ekstremalnych sytuacjach mamy problemy z pokonywaniem nierówności terenu i nawet niewielkich wzniesień. 
Niepokojące dźwięki docierające spod maski – zacierający się silnik pracuje zdecydowanie głośniej niż normalnie, często jeździe towarzyszyć będzie też stukanie, a nawet dzwonienie docierające spod maski. Jest to jeden z najbardziej oczywistych sygnałów alarmowych. Pamiętajmy jednak, że może mieć różne źródła – jeżeli nie dysponujemy odpowiednią wiedzą, należy wybrać się na przegląd do mechanika. 

Najważniejsze przyczyny zatarcia silnika

Możemy wymienić kilka najczęstszych przyczyn zacierania się silnika w aucie. 
Niewymieniony olej silnikowy lub jego zbyt niski poziom – najbardziej prozaiczna przyczyna. Zapominając o obowiązku regularnej wymiany oleju oraz uzupełnianiu jego poziomu, automatycznie narażamy napęd na ryzyko jego przegrzania i uszkodzenia. Zawsze stosujmy się do zaleceń producent, wybierajmy też markowe produkty i unikajmy niskiej jakości zamienników. 
Niewłaściwe ciśnienie oleju – winę ponosi tutaj uszkodzona lub niewłaściwie działająca pompa olejowa. Problem można stosunkowo łatwo wykryć i rozwiązać. 
Zanieczyszczania w oleju – jeżeli w samochodzie awarii ulegną uszczelki, z olejem może wymieszać się benzyna lub płyn chłodniczy. Obie substancje drastycznie obniżą jego skuteczność, tym samym narażając silnik na przegrzanie.
Usterki pompy lub filtra olejowego – nawet przy odpowiednim poziomie oleju preparat może nie być odpowiednio dozowany i rozprowadzany, jeśli awarii ulegnie odpowiadający za to system. 
Niepoprawny styl jazdy – na zatarcie silnika ma też wpływ nieodpowiedzialny styl jazdy, a więc nadmierne zwiększanie obrotów tuż przy starcie. Tutaj szczególnie narażone są mniejsze samochody miejskie, nieprzystosowane do tego rodzaju dynamicznego startu. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski