Najlepsze opony całoroczne 2017/2018 wg kierowców

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 1, Średnia: 5,00 na 5)
Loading...

najlepsze-opony-caloroczne-lead

Testy i rankingi opon od wielu lat stanowią nieocenioną pomoc w zakupie. Tym razem postanowiłem stworzyć zestawienie najlepszych opon całorocznych według opinii kierowców. Zapraszam do lektury.

Ranking składa się z trzech części. Każdy kierowca ma inne oczekiwania wobec opon i dysponuje innym budżetem. Dlatego produkty, które znalazły się w zestawieniu podzieliłem według klas, do jakich przynależą: premium, średniej i ekonomicznej. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć najlepszy model dla siebie.

 

Spis treści:

  1. Jak powstał ranking?
  2. Najlepsze opony całoroczne
    1. klasa premium
    2. klasa średnia
    3. klasa budżetowa
  3. Czy warto kupić opony całoroczne?
  4. Charakterystyka opon wielosezonowych
  5. Podsumowanie

 

W jaki sposób powstał ranking?

Tworząc poniższe zestawienie przejrzałem opinie kierowców o oponach zamieszczone na różnego rodzaju portalach społecznościowych, forach dyskusyjnych i komentarzach pod postami na blogach.

Zebrane w ten sposób opinie podzieliłem na dwie grupy: opony najwyżej oceniane i najchętniej kupowane (to nie zawsze jest tożsame, bo dużą rolę często odgrywa cena opony).

Pierwsza kategoria otrzymała wagę 0,4 a druga 0,6. Ostateczne zestawienia powstały po podliczeniu wyników z obu grup. Wyniki dodatkowo podzieliłem (o czym już wspomniałem) według klas cenowych: premium, średniej i ekonomicznej – jest to najczęściej spotykany podział opon.

 

Klasa premium

Jakie są najlepsze modele opon całorocznych klasy premium? Zwycięzcą rankingu został Goodyear Vector 4Seasons drugiej generacji, drugie miejsce w zestawieniu przypadło oponie Michelin CrossClimate+. Na ostatnim stopniu podium sklasyfikowany został Continental AllSeasonContact.

  1. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
  2. Michelin CrossClimate+
  3. Continental AllSeasonContact
  4. Nokian Weatherproof
  5. Pirelli Cinturato All Season
  6. Hankook Kinergy 4S H740
  7. Goodyear Eagle LS-2
  8. Dunlop SP 4All Seasons

 

1. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

goodyear-vector-4seasons-gen-2-lead

Opony całoroczne Goodyear od zawsze uznawane są z jedne z najbardziej niezawodnych na rynku, a Vector 4Seasons doczekał się tysięcy zadowolonych nabywców. Po kilku sezonach zaprezentowana została jego ulepszona wersja Gen-2. Model został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika nieco przypominającą kształtem zimówki Goodyeara. Dzieli się ona na specjalne strefy, które odpowiadają za zapewnienie bezpieczeństwa w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

Technologia mieszanki gumowej o nazwie „Weather Reactive” umożliwia dostosowanie się oponom do zmian pór roku (różne składniki dostosowane do zmiennych temperatur), a jednocześnie jest odporna na ścieranie. Warto wiedzieć, że Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 w testach opon i posiada bardzo dobre parametry na etykietach w każdym obszarze (przyczepność, spalanie paliwa i hałas).

 

2. Michelin CrossClimate+

michelin-crossclimate-plus-lead

Gdy w 2015 roku zaprezentowany został model Michelin CrossClimate+, opisywany jako model letni z homologacją zimową, wielu kierowców twierdziło, że to sprawny chwyt marketingowy francuskiego koncernu. Z jednej strony jest w tym nieco prawdy, bo nazwa nazwą, a model w praktyce jest całoroczny, ale z drugiej to naprawdę udany produkt.

Unikalna kierunkowa rzeźba bieżnika została tu połączona z samoblokującymi się lamelami, co zapewnia stabilność na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Uwagę zwracają też specjalne lamele na całej szerokości bieżnika – poprawia to trakcję w zimowych warunkach bez pogorszenia osiągów letnich. Z kolei mieszanka gumowa zachowuje swoje właściwości w możliwie najszerszym zakresie temperatur. Według różnych źródeł model ten poleca od 90 do 97% procent kierowców.

 

3. Continental AllSeasonContact

Gdy na produkcję opon całorocznych zaczęło decydować się coraz więcej konkurentów, inżynierowie niemieckiego koncernu postanowili nie przegapić okazji i w ramach odpowiedzi zaprojektowali model Continental AllSeasonContact. Do jego największych zalet należą wysoka przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni w zróżnicowanych temperaturach.

Jest to między innymi zasługa mieszanki stworzonej na bazie żywicy i dużej zawartości krzemionki. Za sprawne odprowadzanie wody w letnich warunkach odpowiadają otwarte barki opony, a sztywniejsza konstrukcja skraca drogę hamowania. We wszystkich rozmiarach model posiada na etykietach klasę „B” pod kątem przyczepności na mokrej nawierzchni, a w niektórych także pod względem oporów toczenia.

 

Powiązany artykuł:

 

Klasa średnia

Najlepsze modele opon całorocznych klasy średniej? Zwycięzcą zestawienia został Kleber Quadraxer 2, drugie miejsce w rankingu przypadło Fuldzie Multicontrol. Na ostatnim stopniu podium sklasyfikowany został holenderski Vredestein ze swoim modelem Quatrac 5. Kolejność w segmencie medium prezentuje się tak:

  1. Kleber Quadraxer 2
  2. Fulda Multicontrol
  3. Vredestein Quatrac 5
  4. BFGoodrich G-Grip All Season 2
  5. Uniroyal AllSeasonExpert
  6. Kumho Solus HA31
  7. Falken Euroall Season AS200
  8. Toyo Celsius

 

1. Kleber Quadraxer 2

kleber-quadraxer-2-200

Marka opon Kleber należy do koncernu Michelin i wszystkie jej modele są projektowane przez inżynierów pracujących dla francuskiego giganta. Model Quadraxer 2 charakteryzuje się kierunkową rzeźbą bieżnika o bardzo agresywnym układzie rowków. W systemie etykietowania otrzymał klasę „B” pod względem hamowania na mokrej nawierzchni.

W porównaniu z pierwszą generacją tego modelu, zmienione zostało ukierunkowanie lameli, co usprawnia ruszanie i skraca drogę hamowania na zaśnieżonej nawierzchni. Z kolei technologia rowków „Flexing Points” zwiększa powierzchnię styku opony z drogą, co skraca drogę hamowania na suchej nawierzchni.

 

2. Fulda Multicontrol

fulda-multicontrol-200

W modelu niemieckiej marki należącej do koncernu Goodyear zastosowano szereg innowacyjnych technologii. Rowki MultiControl w kierunkowym bieżniku to bardzo dobra przyczepność na mokrej nawierzchni i skuteczne odprowadzanie błota pośniegowego.

Optymalna konstrukcja bieżnika sprawia, że opona zużywa się powoli i równomiernie, a polimerowa mieszanka umożliwia zachowanie przyczepności w zróżnicowanych i dynamicznie zmieniających się warunkach pogodowych. Z kolei za trakcję na śniegu odpowiadają lamele 3D Bubble Blade, które jednocześnie usztywniają bieżnik, co przekłada się także na lepsze prowadzenie na suchej drodze.

 

3. Vredestein Quatrac 5

Pierwsza opona z serii Quatrac została zaprezentowana już w 1993 roku. Obecnie na rynku króluje jej 5. edycja, w której zastosowano ulepszone rozwiązania technologiczne. Model oferuje bardzo dobre prowadzenie na zaśnieżonej nawierzchni i podczas roztopów oraz odpowiednią kontrolę nad pojazdem na suchej drodze. Jest to zasługa asymetrycznego bieżnika, który w tym modelu dzieli się na części „bardziej” letnią i „bardziej” zimową.

Technologia trójwymiarowych kostek w centralnej części bieżnika (3D Grip Claws) poprawia przyczepność podczas pokonywania zakrętów i dynamikę przyspieszania na śliskiej drodze. Krzemionkowa mieszanka to z kolei wysoka odporność na zużycie. Model Quatrac 5 jest także oszczędny pod względem zużycia paliwa.

 

Powiązany artykuł:

 

Klasa ekonomiczna

Jakie są najlepsze opony całoroczne klasy ekonomicznej zwanej również budżetową? Pierwsze miejsce wywalczyła powszechnie znana i jednocześnie jedna z najpopularniejszych opon „uniwersalnych” w Polsce – Dębica Navigator 2, drugie miejsce w zestawieniu przypadło koreańskiemu Nexenowi N’Blue 4 Season. Na ostatnim stopniu podium sklasyfikowany został „czarny koń testów” czyli opona całoroczna Apollo Alnac 4G All Season. Najlepsze modele opon całorocznych w klasie budżetowej prezentują się następująco:

  1. Dębica Navigator 2
  2. Nexen N’Blue 4 Season
  3. Apollo Alnac 4G All Season
  4. Maxxis AP2 All Season
  5. Matador MP61 Adhessa
  6. Sava Adapto / Adapto HP
  7. Hifly All-Turi 221 Allseason
  8. Nankang NK All Season Plus

 

1. Dębica Navigator 2

Opony Dębica to bez wątpienia jedne z lepszych produktów w klasie ekonomicznej. Wsparcie technologiczne koncernu Goodyear to gwarancja odpowiedniej jakości. Model Navigator 2 od lat (na rynku pojawił się w 2005 roku!) cieszy się dużą popularnością ze względu na dobry stosunek osiągów do ceny.

Konstrukcja modelu i skład mieszanki gumowej sprawia, że zużywa się on wolniej od opon zimowych w ciepłe dni, a zimą zapewnia lepszą przyczepność od opon letnich. Przyczepność i trakcja stoją tutaj na dobrym poziomie niezależnie od panujących warunków. Dębica Navigator 2 to dopracowany model, który już od 13 lat stawia czoła konkurentom.

 

2. Nexen N’Blue 4 Season

Marka Nexen jeszcze kilka lat temu była znana chyba tylko sprzedawcom opon. Jednak miliony dolarów zainwestowane w rozwój technologiczny i, siłą rzeczy, w promocję sprawiły, że jej opony na stałe zagościły w świadomości kierowców. Całoroczny model N’Blue 4 Season jest jednym z najbardziej wartych uwagi w swojej klasie.

Wyposażony w kierunkowy bieżnik zapewnia dobre odprowadzanie wody, a dzięki sztywnemu profilowi stabilnie prowadzi się na suchej nawierzchni. Użytkownicy doceniają również komfortową pracę tych opon i ich odporność na zużycie.

 

3. Apollo Alnac 4G All Season

Apollo Alnac 4G All Season to marka słabo znana w naszym kraju, ale warto wiedzieć, że do tego samego właściciela należy holenderski Vredestein. Zaplecze technologiczne stoi tu więc na bardzo wysokim poziomie. Omawiany model został wyposażony w asymetryczną rzeźbę bieżnika. Dzięki temu zapewnia dobre prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni oraz umożliwia sprawne manewrowanie.

Jak przystało na dopracowane opony całoroczne, model został wyprodukowany z wykorzystaniem elastycznej mieszanki gumowej. Pozwala mu to zachować przyczepność w niższych temperaturach oraz podczas opadów deszczu czy śniegu. W opiniach możemy także przeczytać, że model dobrze tłumi nierówności oraz zużywa się powoli i równomiernie.

 

Powiązany artykuł:

 

Czy warto wymienić opony na całoroczne?

samochod-podczas-wymiany-opon-calorocznych

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Opony całoroczne to kuszące rozwiązanie, ale nie dla każdego. Zakup tego typu ogumienia jest polecany kierowcom, którzy jeżdżą głównie w mieście, mieszkają w okolicy, gdzie nie ma wielu wzniesień, zimy nie są zbyt surowe, a drogi często odśnieżane.

Nie powinno się montować opon całorocznych w samochodach o sportowym charakterze. Jeśli zatem spełniamy powyższe warunki, to zakup takich opon jest jak najbardziej godny rozważenia.

 

Charakterystyka opon całorocznych

opony-wielosezonowe-zima

Niejeden kierowca zastanawia się czasem po co na rynku istnieje podział na opony letnie i zimowe. Czy jest to tylko „skok na kasę” producentów? Otóż nie, taki podział jest jak najbardziej sensowny. Nie da się wyprodukować opony, która zapewni najwyższy poziom osiągów zarówno w typowo letnich, jak i wybitnie zimowych warunkach.

Nie da się obecnie stworzyć mieszanki gumowej, która zachowa swoje właściwości w upale i siarczystym mrozie oraz bieżnika będącego w stanie zapewnić optymalne osiągi w skrajnych warunkach drogowych.

Opony całoroczne to kompromisowe rozwiązanie – ich mieszanka najlepiej sprawdza się w umiarkowanych temperaturach (traci swoje właściwości w skrajnych), a bieżnik jest niejako połączeniem zimowego z letnim (mniej lameli niż w zimówkach, często podział na strefy zimową i letnią). Są one oczywiście godne polecenia, ale tylko dla niektórych grup kierowców.

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższe rankingi będą pomocne w wyborze opon. Wytypowanie najlepszych modeli w poszczególnych klasa nie było łatwe. Każdy z wymienionych wyżej produktów z pewnością jest warty zakupu.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto dodatkowo przeanalizować jego etykiety i sprawdzić wyniki w testach przeprowadzonych przez czołowe organizacje i czasopisma motoryzacyjne. W taki sposób z pewnością dokonamy właściwego wyboru.

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *