Opony letnie

Nie trzeba mieć kilkudziesięcioletniego doświadczenia w prowadzeniu auta, by docenić jazdę samochodem wyposażonym w wysokiej klasy opony letnie. Niestety, wciąż wiele osób traktuje zakup opon jak przykry obowiązek i podejmuje lekkomyślne wybory, kierując się jedynie ceną i dostępnością. Właśnie dlatego, by popularyzować wiedzę o ogumieniu samochodowym, powstał serwis Wulkanista.pl. W tym miejscu dzielimy się natomiast naszą wiedzą i nieustannie zdobywanym doświadczeniem w zakresie opon letnich. Pragniemy zwiększać świadomość polskich kierowców odnośnie dostępnych na rynku modeli, ich specyfiki i parametrów. Zdajemy sobie sprawę, że wybór nie zawsze może paść na opony letnie z pierwszych miejsc rankingów – taki zakup to na ogół duży wydatek. Dlatego w naszym serwisie analizujemy i opisujemy modele z wszystkich segmentów cenowych i dedykowane różnym typom kierowców.

Aby móc analizować różne modele ogumienia letniego i dokonywać mądrych wyborów, trzeba wiedzieć, czym dobre opony tego typu się charakteryzują. Jednym z ważniejszych aspektów jest mieszanka gumowa. Dobiera się ją tak, aby jak najlepiej reagowała w letnich warunkach. Musi być zatem odporna na wysoką temperaturę powietrza i rozgrzanego asfaltu (sugeruje się zamontowanie gum letnich, gdy termometry wskazują siedem stopni i więcej). W ten sposób inżynierowie zabezpieczają bieżnik przed zbyt szybką i nierównomierną ścieralnością. Jest to ważne nie tylko ze względu na koszty eksploatacji, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy. Zbyt nagrzana opona to mniejsza przyczepność, dłuższa droga hamowania i trudniejsza kierowalność. Szczególnie dla osób, które dużo jeżdżą samochodem, nie bez znaczenia jest komfort podróżowania. Dobre opony na lato nie powinny emitować zbyt dużego hałasu, za to wymaga się, by sprawnie amortyzowały jazdę po koleinach i wybojach.

Tym, czego nie da się przeoczyć, porównując opony letnie z zimowymi, jest zupełnie różny wzór bieżnika. W okresie wysokich temperatur dobrą przyczepność osiąga się dzięki możliwie jak największej powierzchni styku gumy z nawierzchnią. Inaczej jest zimą, gdy opona tym lepiej trzyma się drogi, im więcej posiada zazębiających się lameli. Oczywiście zupełnie gładki bieżnik byłby latem bezużyteczny. Poza przyczepnością, ogumienie letnie musi przecież sprawdzać się pod innymi względami. Np. szybkie odprowadzanie wody spod kół wymaga istnienia specjalnych kanalików. Może też nadarzyć się konieczność poradzenia sobie z błotem i innymi trudnymi warunkami. Dlatego najlepiej zestawiać ze sobą wyniki testów ogumienia letniego i wybierać te opony, które najlepiej odpowiadają własnym potrzebom, przyzwyczajeniom i stylowi jazdy.