Nokian WR A4 – nowe zimówki ze Skandynawii na 2017/18

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

nokian-w4-a4-lead

Fiński producent opon Nokian, od lat kojarzony jest przede wszystkim z ogumieniem zimowym. Bo choć w jego ofercie znaleźć można także modele letnie i całoroczne, to właśnie ten segment został przez skandynawskie przedsiębiorstwo najsilniej zrewolucjonizowany.

Nie ma się zatem co dziwić, że przed każą premierą nowego produktu sygnowanego logiem Nokiana oczekiwania są ogromne. Nie inaczej było jesienią 2016 roku, gdy światło dzienne ujrzała wreszcie nowa generacja znanej dobrze serii bieżników „WR”. Agresywny, asymetryczny bieżnik opon Nokian WR A4 od razu zdradza ich sportowe przeznaczenie.

Jednak wysokie osiągi i emocje, jakich doświadczają zawodowi kierowcy wyścigowi, to nie wszystko, czego ten model dostarcza. Nokian to przede wszystkim gwarancja niezawodności i bezpieczeństwa nawet w najtrudniejszych warunkach, z jakimi można spotkać się w mroźnym, skandynawskim krajobrazie.

 

Nokian WR A4, wygląd bieżnika
Nokian WR A4, wygląd bieżnika

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Nokian WR A4 czy …
  8. Opinie kierowców
  9. Ocena parametrów
  10. Podsumowanie
  11. Dane techniczne

 

Zastosowane rozwiązania

  • Asymetryczna rzeźba bieżnika – dzięki niej fińskim inżynierom udało się uczynić kierowanie samochodem jeszcze bardziej precyzyjnym (bez względu na poszycie drogi).
  • Functional Performance Siping to technologia, która polega na specjalistycznej, komputerowej analizie wszystkich elementów bieżnika (kostek, lameli itd.). Dzięki niej Nokian tworzy produkty spełniające zarówno najwyższe standardy bezpieczeństwa, jak i komfortu oraz designu.
  • Trójwymiarowe lamele Centipede Siping znajdujące się w centralnej części bieżnika WR A4 to praktycznie jego „kręgosłup”. To dzięki nim, ale też sztywnemu barkowi i wielu innym elementom wspomagającym, opona odznacza się dużą powierzchnią styku, a w konsekwencji – bardzo dobrą przyczepnością, stabilnością oraz niską ścieralnością.
  • Żebro w kształcie łopatek wentylatora, umiejscowione na wewnętrznym barku opony, odpowiednie nacięcia oraz precyzyjnie zaprojektowane barki to najwięksi przeciwnicy zjawiska tzw. akwaplanacji (aquaplaning).
  • Wyporniki rowków Groove Lifts – dla większej sztywności i jeszcze lepszej przyczepności. Wszystko to dzięki wzmocnieniu bloków bieżnika.
  • Tak zwane „Chwytaki śniegowe” Snow Claws to rozwiązanie, którego celem jest poprawa przyczepności wzdłużnej (głównie na śniegu, ale nie tylko).
  • Technologia Coanda to jeszcze jeden pomysł na skuteczniejszą walkę z aquaplaningiem. Jest to szereg usprawnień, które sprawiają, że woda jest szybciej odprowadzana do rowków poprzecznych, a stamtąd na zewnątrz.
  • Mieszanka gumowa Performance Traction Silica – innowacyjna mieszanka powstała na bazie Nokian Hakkapeliitta , w której skład wchodzi m.in. kauczuk, krzemionka, olej rzepakowy „canola” oraz elastomery.
  • Wysoki komfort jazdy to zasługa przede wszystkim technologii Silent Sidewall, czyli dodatków do gumy znajdującej się pomiędzy bieżnikiem a ścinami bocznymi. Dzięki niej do kabiny samochodu przedostaje się mniej dźwięków z zewnątrz.

 

Badania

Produkcja opon Nokian WR A4 została poprzedzona ponad czterema latami żmudnych badań, w których wykorzystano narzędzia komputerowe i nowoczesne laboratoria. Podjęto się ponadto prób i testów – terenem badawczym był m.in. ośrodek testowy w lapońskim Ivalo, który nie bez słuszności nazywany jest… „białym piekłem”.

To tam WR A4 został poddany próbie jazdy na asfalcie pokrytym błotem pośniegowym. Z kolei tory w Niemczech i Hiszpanii zostały wykorzystane w celu optymalizacji zachowania opon zarówno w mokrych, jak i suchych warunkach drogowych. Z badań jednoznacznie wynika, że nowa generacja serii WR praktycznie pod każdym względem przewyższa swoją poprzedniczkę.

 

Oferta (dostępne rozmiary)

Poniżej lista najpopularniejszych rozmiarów modelu WR A4. Oznaczenie XL to cecha charakterystyczna opon wzmacnianych (Extra Load). FR to oznaczenie rantu chroniącego felgę. O kolejnej technologii więcej poczytasz w naszym artykule opony run flat do lektury którego serdecznie zapraszam.

Rozmiar Etykieta
205/45 R17 84V Run Flat F B 72dB
205/45 R17 88V XL C B 72dB
205/55 R16 91H C B 72dB
205/55 R16 91V Run Flat F B 72dB
205/55 R16 94V XL C B 72dB
205/55 R17 95V XL B B 72dB
215/40 R17 87V XL C B 72dB
215/45 R17 91V XL C B 72dB
215/50 R17 95V XL C B 72dB
215/55 R16 97V XL B B 72dB
215/55 R17 98V XL C B 72dB
225/40 R18 92V XL C B 72dB
225/40 R19 93V XL C B 72dB
225/45 R17 91H Run Flat F B 72dB
225/45 R17 94H XL C B 72dB
225/45 R18 95V XL C B 72dB
225/45 R19 96V XL C B 72dB
225/50 R17 94H Run Flat E B 72dB
225/50 R17 94V C B 72dB
225/55 R17 97H Run Flat E B 72dB
225/55 R17 101V XL C B 72dB
235/40 R18 95V XL C B 72dB
235/40 R19 96V XL C B 72dB
235/45 R17 97H XL C B 72dB
235/45 R17 97V XL C B 72dB
235/45 R18 98V XL B B 70dB
235/45 R19 99V XL C B 72dB
235/50 R18 101V XL C B 72dB
235/55 R17 103V XL B B 72dB
245/35 R19 93W XL C B 69dB
245/35 R20 95W XL C B 72dB
245/35 R21 96W XL C B 72dB
245/40 R17 95H XL C B 69dB
245/40 R18 97V XL C B 72dB
245/40 R19 98V XL C B 72dB
245/40 R20 99W XL C B 69dB
245/45 R17 99V XL C B 72dB
245/45 R18 100V XL B B 72dB
245/45 R18 100V Run Flat, XL E B 72dB
245/45 R19 102V XL B B 69dB
245/50 R18 100H Run Flat E A 69dB
245/50 R18 104V XL B A 69dB
255/35 R18 94V XL C B 70dB
255/35 R19 96V XL C B 73dB
255/35 R20 97W XL C B 73dB
255/40 R18 99V XL C B 73dB
255/40 R19 100V XL C B 73dB
255/45 R18 103V XL C B 73dB
255/45 R19 104V XL C B 70dB
275/40 R19 105V XL C B 70dB
285/40 R19 107V XL C B 72dB

 

Wyniki testów opon

Z niecierpliwością czekam, aż takowe zostaną przeprowadzone i podane do publicznej wiadomości. Opona jest na tyle nowa, iż do tej pory nie uczestniczyła w testach opon zimowych. Można jednak zakładać na podstawie poprzedniej generacji, iż trochę namiesza w czołówce najlepszych zimówek.

 

 

Wady i zalety bieżnika Nokian WR A4

Nokian to marka, która nie bez powodu kojarzona jest z niezawodnością i super wytrzymałością. Nie inaczej jest tym razem, gdyż bieżnika WR A4 odznacza się doskonałą przyczepnością zarówno na śniegu, jak i mokrym oraz suchym asfalcie. Jednocześnie jego guma jest bardzo odporna na ścieranie, co sprawia, że jest to opłacalna inwestycja na kilka sezonów.

Trzeba jednak liczyć się z tym, że nowa opona firmy Nokian nie należy do najtańszych. Uznać to za wadę można jednak tylko wtedy, gdy bardziej niż na bezpieczeństwie jazdy, zależy komuś na minimalizacji kosztów.

W przeciwnym razie trudno nie odnieść wrażenia, że ma się do czynienia z oponą o dobrym stosunku jakości do ceny. Najlepszym weryfikatorem tego są rzesze zadowolonych kierowców, którzy wybierają ten model pomimo niemałego obciążenia budżetu.

 

Etykieta unijna (dla rozmiaru 205/55 R16 91 H)

etykieta-cb72-2

Opory toczenia
Na co wpływ mają opory toczenia? W bezpośrednim przełożeniu na efektywność paliwową, a więc to, ile samochód spala. Wpływ opon na ten parametr jest niemały, dlatego by ogumienie zostało dopuszczone do rynku, musi sprostać wymogom Unii Europejskiej. Nokian WR A4 nie tylko spełnia te wyśrubowane standardy, ale też uzyskał wysoką ocenę „C”. Oznacz to, że fińskim inżynierom udało się zachować wysokie wskaźniki bezpieczeństwa bez strat na tym parametrze.

Hamowanie na mokrej nawierzchni
Wagę wysokiej oceny w tej kategorii musi docenić każdy kierowca, który zimą zmaga się z deszczem lub błotem pośniegowym. Opona z takim wynikiem gwarantuje ekstremalnie szybkie reagowanie na polecenia kierowcy, co nie tylko gwarantuje większe bezpieczeństwo, ale też wspiera dynamikę jazdy.

Hałas
Jako że mamy tu do czynienia z oponami sportowymi, umożliwiają one rozwijanie naprawdę dużych prędkości. A im wyższa wartość na tablicy rozdzielczej, tym większy hałas. Na szczęście Nokian zadbał o to, by utrzymać komfort akustyczny kierowcy i pasażerów na standardowym, przyzwoitym poziomie 72 dB.

 

Bieżnik Nokian WR A4 a Nokian WR A3

Inżynierowie Nokiana dali sobie nieco ponad cztery lata na to, by prześcignąć samych siebie i stworzyć opony zimowe o jeszcze wyższych parametrach niż poprzednim razem. Bo już model WR A3 uchodził w swoim czasie za wielki sukces fińskiej myśli technologicznej, a do tego produkt wykonany z niebywałą precyzją.

Doświadczony kierowca od razu dostrzeże usprawnienia bieżnika, jakie udało się osiągnąć – a to, czego dostrzec nie sposób, odczuje podczas jazdy. Większa powierzchnia styku daje o sobie znać, podobnie jak optymalizacja bieżnika pod kątem sztywności poprzecznej i drogi hamowania.

Najbardziej widoczna poprawa przyczepności i właściwości jezdnych w ogóle, dotyczy prowadzenia na asfalcie pokrytym śniegiem (ponad 5% w porównaniu do poprzedniej generacji).

 

Gwarancja na opony Nokian WR A4

Nokian przygotował dla posiadaczy opon WR A4 atrakcyjną ofertę gwarancyjną. Trwa ona przez 5 lat od daty produkcji, którą można odczytać z boku opony. Oczywiście, jak każdy producent opon, tak i Nokian ściśle określił warunki przyznawania zwrotów.

Zgodnie z zapisami, reklamacji podlegają wyłącznie te produkty, w których wykryto defekty powstałe na etapie produkcji, a zatem dotyczące niewłaściwego wykorzystania materiałów, usterek itd. Ponadto wysokość bieżnika opony nie może być mniejsza niż 1,6 mm – po przekroczeniu tej granicznej wartości posiadacz produktu nie może liczyć na rekompensatę w żadnym wymiarze.

„5-letnia gwarancja” może zatem w rzeczywistości obowiązywać przez okres znacznie krótszy i wiele zależy tutaj od samych kierowców. Przysługujące im prawo może zostać odebrane także wtedy, gdy decydują się używać opon niezgodnie z ich przeznaczeniem, co dotyczy nie tylko samej jazdy, ale też niewłaściwego montażu, wyważenia itd.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, kierowca może liczyć na zwrot całości/części kosztów lub wymianę na nową oponę. Szczegółowego opisu warunków gwarancyjnych dostarcza producent.

gwarancja-5-lat-od-daty-produkcji

 

Opinie na forach

Kilka opinii wyrażonych przez kierowców Nokiana WR A4, znalezionych głównie gdzieś na forach motoryzacyjnych czy w komentarzach na blogach. Powinny naświetlić poziom zadowolenia z użytkowania w/w opon.

Po raz pierwszy spotykam się z oponami zimowymi, które tak dobrze tłumią nierówności. Naprawdę 1 klasa. Tak samo jeśli chodzi o hamowanie przy większych prędkościach. Miałem kilka sytuacji na topniejącym śniegu, gdzie inne samochody ślizgały się od prawej do lewej, a ja mogłem bezpiecznie przeć do przodu i wyprzedzać. Duże znaczenie ma ten nowy system odprowadzania wody i to się odczuwa. Jak dotychczas przejechałem z nimi jakieś… 1700 – 1800 km, coś koło tego i wyglądają jak nówki sztuki z salonu. Opony zimowe, ale polecam gorąco!

Miałem A3, miałem D3, teraz mam A4. Jeżdżę dużo, głównie businessowo, ale też z rodziną na wakacje, często za miasto. Potrzebuję zimówek, które są niezawodne i sprawdzone. Nie ukrywam, że przy zakupie kieruję się marką, ceną i „powszechną opinią”. Nokian to marka o międzynarodowej renomie, a ich ceny ich produktów wciąż są wysokie jak na kieszeń przeciętnego polskiego kierowcy. Dlatego je wybieram i póki co jeszcze się „nie przejechałem”. Przeciwnie, polecam opony Nokian WR A4 i wszystkie tej marki osobom o wysokich oczekiwaniach i potrzebach.

Pierwsze spotkanie z fińską firmą Nokian i wrażenia ogólnie pozytywne. Trochę się bałem tego że produkują w mateczce Rosji, ale czytałem w internecie i słyzałem od ludzi że nie ma się czego obawiać. Jet tak jak mówili, ale podpowiem innym że kluczto profesjonalne ważenie. Bez tego wszystkich „smaczków” tych opon, czyli właśne tego dlaczego kosztują parę baniek a nie stówkę jak chińskie zamienniki, siępo prostu nie zanotuje i lepiej w ogóle nie marnować pieniędzy. Ja mam swój własny warsztat i zamontowałęm te opoy na tip top dlatego wiem że to wszystko o czym pisze producent to nie ściema. Faktycznie daje sobie radę z błotem pośniegowym jak żadna inna opona, a jak kilka razy się zakopałem śniegu na parkingu to ruszyłem bezproblemowo. Nokian WR A4 – polecam i polecam znaleźć zaufany warsztat.

 

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak chęć ponownego zakupu, komfort użytkowania, przyczepność na mokrej nawierzchni, zachowanie na śniegu czy wpływ na spalanie paliwa. Parametry ocenione zostały w skali 1-10.

 

Podsumowanie

Nokian to jeden z liderów produkcji opon zimowych, znany z rewolucyjnych rozwiązań oraz wysokiej jakości dostarczanych produktów. Dlatego tak trudno uwierzyć, że po raz kolejny udało mu się stworzyć produkt lepszy od poprzednich modeli, których jest autorem.

Firma przyzwyczaiła jednak kierowców do tego, że każdy nowy model to kolejne usprawnienia. Zarazem tak dobrze sprawdzają się one w zimowych warunkach, że aż trudno jest sobie wyobrazić, że coś można zrobić lepiej.

Tak jest z modelem Nokian WR A4, który jest twórczym rozwinięciem poprzednich modeli serii. Poprzeczka znów zawieszona została niezwykle wysoko, a konkurencja musi zadać sobie spory trud, aby jej nie strącić.

 

Model WR A4 z bliska
Model WR A4 z bliska

 

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Nokian
  • Koncern – Nokian
  • Bieżnik – WR A4
  • Poprzednia wersja – WR A3
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe, SUV-y
  • Gwarancja – 5 lat
  • Średnica felgi – od 16 do 21 cali
  • Ilość wariantów – 55
  • Sezon – opony zimowe
  • Kraj produkcji – Finlandia, Rosja
  • Produkcja od 2016 roku
  • Cena – od 307 zł za sztukę (rozmiar 205/55 R16)

 

Inne nazwy modelu WR A4:

  • Nokian WRA4 (łączna pisownia modelu)
  • Nokian A4 (bez „WR” w nazwie bieżnika)
  • Nokian WR A 4 (słowo „A4” ze spacją)
  • Nokia WR A4 (producent pisany jak marka telefonu)
  • WR-A4 (słowa „WR” oraz „A4” oddzielone myślnikiem)

 

Zobacz również:


2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *