Nokian WR D3 – Opis modelu, testy, zdjęcia oraz opinie

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Oceń jako pierwszy)
Loading...

nokian-wr-d3-mini

Odpowiednio dobrane opony z wysokim bieżnikiem, zapewniające dobrą przyczepność w każdych warunkach, to jeden z podstawowych elementów bezpiecznej jazdy. Jest to szczególnie ważne zimą, kiedy trzeba liczyć się ze szczególnie trudnymi warunkami na drodze powodowanymi przez lód, śnieg czy też błoto pośniegowe.

Opona zimowa Nokian WR D3 powstała z myślą o właścicielach najpopularniejszych aut w Polsce, czyli małych i średnich pojazdów rodzinnych. Dziś przyjrzymy się jej bliżej, sprawdzimy jakie ma zalety i wady oraz jakie technologie zastosował producent.

Produkty marki Nokian cieszą się bardzo dużą popularnością w Polsce, albowiem nie są drogie, a równocześnie oferują bardzo wysoką jakość.

 

nokian-wr-d3-bieznik-z-boku
fot. Nokian Tyres

 

Nokian – od opon rowerowych po zimowe

Na początek kilka słów o producencie opony, czyli firmie Nokian. Jest ona znana większości kierowców w Polsce. Produkcję ogumienia firma zaczęła w 1925 roku od… opon rowerowych. Cóż, w tych czasach był na nie znacznie większy popyt niż na opony do samochodów, których w tamtym okresie było niewiele. Tuż po Drugiej Wojnie Światowej firma zaczęła produkować opony specjalistyczne – dla leśnictwa, dla pojazdów przemysłowych i budowlanych, osiągając w tej dziedzinie sporo sukcesów. Z biegiem lat przyszedł czas także na cały szereg modeli opon samochodowych, w tym cenionych na całym świecie opon zimowych. Nic z tym dziwnego, Finlandia to kraj, w którym panują dość ciężkie warunki drogowe przez dużą część roku.

Prawdziwa ekspansja marki Nokian nastąpiła w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Najpierw firma rozpoczęła sprzedaż opon na terenie Szwecji i Łotwy. Potem przyszedł czas na inne kraje europejskie, Amerykę Północną oraz Rosję. Obecnie opony marki Nokian produkowane są w kilku krajach świata, między innymi w Rosji, Chinach, USA, na Słowacji i na Ukrainie. Są też popularne w Polsce, a ich jakość potwierdziło wiele testów.

 

 

Dlaczego warto stosować zimówki?

O tym, dlaczego warto stosować opony zimowe, napisano już tysiące artykułów. Powtórzmy zatem tylko najważniejszą rzecz – zwiększają one przyczepność, dzięki czemu samochód zachowuje się przewidywalnie na każdej nawierzchni, nawet pokrytej śniegiem lub lodem. Opony zimowe powinno się zamontować, kiedy średnia dobowa temperatura spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

Niezwykle ważny jest ich dobór. Nokian WR D3 oferowane są w rozmiarach pasujących na felgi ze średnicami od 13 do 17 cali. Najmniejsze „trzynastki” stosowane są w małych samochodach miejskich, „piętnastki” w typowych kompaktach a „siedemnastki” w SUV.

Przypominamy też, że każdy producent samochodów podaje listę rozmiarów opon, jakie pasują do danego auta. Są to rozmiary zalecane i optymalne. Innych stosować nie wolno. Dlaczego? Można uszkodzić elementy układu kierowniczego albo zawieszenia. Ubezpieczyciel samochodu może też nie wypłacić odszkodowania, jeśli okaże się, że auto nie miało zamontowanych właściwie dobranych opon.

 

Nokian WR D3 – dobre opony zimowe

Opony zimowe WR D3 są dobre na zmienną pogodę. Dzięki temu idealnie nadają się do stosowania na terenie Polski. Polska zima jest w ostatnich latach wyjątkowo kapryśna – duży mróz występuje stosunkowo sporadycznie, jedynie w rejonach podgórskich. Za to częściej można spodziewać się opadów mokrego śniegu i deszczu ze śniegiem, a także gołoledzi. Poza tym przez dużą część zimy bardzo często pada deszcz, co sprawia, że bardzo wzrasta ryzyko wpadnięcia w poślizg podsterowny lub nadsterowny na skutek aquaplaningu (poślizgu na wodzie). Ponadto na skutek szybkiego roztapiania się śniegu, istnieje duże ryzyko wpadnięcia w poślizg na błocie pośniegowym.

Firma Nokian zastosowała w modelu WR D3 szereg nowoczesnych technologii, aby opona zapewniała jak najlepszą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni, jaki można spotkać na polskich drogach w czasie zimy. Bieżnik opony został zaprojektowany tak, aby zmniejszał ryzyko wystąpienia poślizgu. To standard w przypadku opon zimowych.

Czy coś wyróżnia WR D3 na tle innych opon zimowych, dostępnych na rynku? Przede wszystkim zastosowanie tzw. zwanego odrzutnika błota, który został zamontowany na barku opony. Jego zadaniem jest wyrzucanie wody i błota pośniegowego spod rowków opony. Dzięki temu nie utrudniają one kontaktu bieżnika z powierzchnią, zapewniając jak najlepszą przyczepność.

Zastosowano także dwie inne nowości. Pierwsza to Cool Touch Design, której zadaniem jest zmniejszenie oporów toczenia, a co za tym idzie, spalania. Oczywiście, nie ma co marzyć o wielkich oszczędnościach, przy większości tego typu opon są one raczej dyskusyjne i mało zauważalne. Być może będzie to od 0,1 do 0,2 l/100 km. Technologia ta polega na zastosowaniu specjalnego kształtu lameli, który minimalizuje ich tarcie o podłoże oraz zmniejsza wytwarzanie ciepła.

Druga technologia zastosowana przez firmę Nokian w modelu WR D3 to Silent Sidewall Technology. Cóż, wiele opon zimowych mocno hałasuje w czasie jazdy, ich buczenie jest szczególnie denerwujące w czasie jazdy z prędkością powyżej 70 km/h. Im szybciej, tym głośniej. Silent Sidewall Technology (technologia cichej ściany bocznej) pozwala na zmniejszenie poziomu hałasu i wibracji w czasie jazdy. A to oznacza… większą przyjemność, większy komfort i możliwość korzystania z systemów audio, którego nie zagłuszą opony.

 

Dostępne rozmiary

Nokian WR D3 produkowany jest w 56 rozmiarach na felgi o średnicy od 13 do 17 cali. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze, dostępne obecnie w sprzedaży rozmiary ogumienia opisywanego modelu. W polu „Inne cechy” umieściliśmy informacje o wzmocnieniach (XL), oponach run flat oraz ewentualnych homologacjach. Dane w tabeli posortowane zostały według rozmiaru (najpierw szerokość opony, potem profil i na końcu średnica).

Kod Rozmiar Indeksy Inne cechy Etykieta
T429668 155/70 R13 75T C B 71dB
T429667 155/80 R13 79T C B 71dB
T429673 165/65 R14 79T C B 71dB
T429669 165/70 R13 79T C B 71dB
T429670 165/70 R14 81T C B 71dB
T428100 175/65 R14 82T C C 69dB
T428103 175/65 R15 84T C C 71dB
T428096 175/70 R13 82T C C 71dB
T429671 175/70 R14 84T C B 71dB
T429679 185/55 R15 82T C B 71dB
T429677 185/60 R14 82T C B 71dB
T428112 185/60 R15 88T XL C C 71dB
T429674 185/65 R14 86T C B 71dB
T428101 185/65 R14 90T XL C C 71dB
T429675 185/65 R15 88T C B 71dB
T429672 185/70 R14 88T C B 71dB
T429684 195/50 R15 82T C B 72dB
T429680 195/55 R16 87T C B 72dB
T428113 195/60 R15 92H XL B C 72dB
T429678 195/60 R15 88T C B 72dB
T428106 195/65 R15 91T C C 72dB
T428123 205/55 R16 91H C C 72dB
T429681 205/55 R16 91T C B 72dB
T428675 205/60 R16 92H Run Flat F C 72dB
T428116 205/60 R16 96H XL C C 72dB
T428109 205/65 R15 99H XL C C 72dB
T429676 205/65 R15 94T C B 72dB
T428098 205/70 R15 100H XL C C 72dB
T429682 215/55 R16 93H C B 72dB
T429686 215/60 R16 95H C B 72dB
T428118 215/60 R16 99H XL C C 72dB
T428110 215/65 R15 100H XL B C 72dB
T428111 215/65 R16 102H XL C C 72dB
T429687 225/45 R17 91H C B 72dB
T429685 225/50 R17 94H C B 72dB
T429683 225/55 R16 95H C B 72dB

 

Nokian WR D3 – dla kogo będzie dobra?

Opona, jak już wspomniano wcześniej, przeznaczona jest do zastosowania w małych i średnich samochodach rodzinnych, od typowych aut klasy B aż po pojazdy kompaktowe. Idealnie będzie ona pasować do aut z silnikami o niezbyt dużej mocy. Świetnie sprawdzi się w mieście i w trasach.

WR D3 to dobry wybór dla bardziej spokojnego kierowcy, który na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo i który nie lubi sportowej, agresywnej jazdy.

 

 

Nokian WR D3 w testach

W ostatnich latach bardzo popularne stały się testy prowadzone przez magazyny motoryzacyjne albo instytuty, sprawdzające jakość opon i ich zachowanie w warunkach zimowych. Dzięki nim nie trzeba kupować kota w worku.

Jak spisała się opona WR D3 w testach? Trzeba przyznać, że zasłużyła na szereg wyróżnień. Opona zdobyła pierwsze miejsca w testach:

  • ARBO 2014,
  • ACE 2014,
  • AUTO EXPRESS 2013,
  • MOTOR NEWS 2013,
  • AUTO BILD 2013,
  • FIRMEMAUTO 2012
  • Auto Motor & Sport 2012

Była też zakwalifikowana do elitarnego grona szczególnie polecanych w testach:

  • ADAC 2015,
  • AUTOBILD 2014,
  • Auto Motor und Sport 2013,
  • TCS 2013,
  • ÖAMTC 2013
  • i w wielu innych.

To najlepiej świadczy o jakości produktu i zastosowanych w nim technologii.

 

Opinie polskich użytkowników

Polscy użytkownicy chwalą opony Nokian WR D3 za bardzo dobrą jakość wykonania, za świetną przyczepność, dobry stosunek jakości do ceny oraz cichą pracę. Doceniono je także za doskonałą jazdę po mokrym śniegu.

Czy są jakieś wady? Wśród polskich użytkowników trudno je znaleźć.

 

Gwarancja

Producent udziela pięcioletniej gwarancji na opony zakupione u autoryzowanego dealera. Opony muszą być użytkowane zgodnie z przeznaczeniem do wykorzystania w samochodach osobowych rodzinnych. Nie wolno ich stosować do wyścigów samochodowych i do jazdy w ekstremalnych warunkach. Trzeba także dbać o ich właściwe przechowywanie w trakcie sezonu letniego oraz o odpowiednie zamocowanie na kołach, którego powinien dokonać wykwalifikowany warsztat. W przypadku stosowania łańcuchów śniegowych trzeba zwrócić uwagę na to, czy posiadają atest i czy są odpowiednio zamocowane na kołach.

gwarancja-5-lat-od-daty-zakupu

 

Etykieta unijna

Opona Nokian WR D3
– opory toczenia /efektywność energetyczna – klasa C (średnie opory toczenia)
– hamowanie na śliskiej nawierzchni (zachowanie przyczepności na mokrej drodze) – klasa C (średnia wartość)
– hałas w czasie jazdy – 72 dB (średnia wartość)

 

Galeria zdjęć / Multimedia

 

Moim zdaniem

Nokian WR D3 to świetna propozycja dla polskich kierowców, którzy szukają dobrych opon zimowych, dostosowanych do polskich warunków klimatycznych i sprzedawany po atrakcyjnej cenie.

Warto wiedzieć, że w sprzedaży znajduje się już nowsza wersja tej opony – model WR D4. Mimo to na WR D3 chętnych nadal nie brakuje. To przede wszystkim wynik doskonałych ocen w testach i świetnych opinii użytkowników.

 

Zobacz także:

Powiązane strony:
Klikając "Lubię to" podziękujesz autorowi za ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *