Data publikacji:

Opona samowulkanizująca. Jak działa opona samouszczelniająca?

Chcesz wiedzieć, czym są opony samouszczelniające? Czy dzięki nim można w pełni uniknąć przebijania opon oraz wizyt u wulkanizatora? W dzisiejszym artykule opowiemy, jak działa i czym jest technologia samowulkanizacji, wymienimy znane modele opon z jej wykorzystaniem oraz przedstawimy alternatywną technologię Run Flat. Dowiedz się, jak działa opona samowulkanizująca.
opona samowulkanizująca

Czym jest opona samouszczelniająca?

Opony samouszczelniające to nie jest magiczny produkt, który umożliwi nam całkowite ignorowanie uszkodzeń opon, ponieważ te naprawią się same. Opona samouszczelniająca pozwala jednak na rezygnację z wożenia ze sobą koła zapasowego czy zestawu naprawczego do opon.
Dzięki tego rodzaju produktom mamy większą ilość czasu na dojazd do wulkanizatora i nie musimy wymieniać ani naprawiać opony w niekomfortowym dla nas momencie czy miejscu. Opony samowulkanizujące znajdziemy przykładowo w ofercie największych dystrybutorów opon takich jak Pirelli, Continental czy Michelin. Jako pierwsza wyprodukowała oraz przedstawiła ją marka Michelin.

Jak działa technologia samowulkanizacji?

Początkowo technologia ta stosowana była wyłącznie w wojsku, żeby umożliwić żołnierzom bezpieczne dotarcie do bazy bez konieczności zmiany koła. W późniejszym czasie zaadaptowana została również na grunt opon cywilnych, z których obecnie możemy korzystać.
Guma z zewnątrz na oponie samowulkanizującej wygląda zwyczajnie, jednak w środku pokryta jest warstwą polimeru o doskonałych właściwościach uszczelniających. Środek ten niezależnie od ilości przebytych kilometrów nie traci swoich właściwości, a gdy dojdzie do uszkodzenia, natychmiast je wypełnia.

Wady i zalety opon samowulkanizujących

Technologia samouszczelniania doskonale radzi sobie zarówno z przebiciem, jak i wbitymi w oponę ciałami obcymi. W pierwszym przypadku wypełnia powstały otwór, natomiast w drugim zalewa całe otoczenie, np. wokół gwoździa, i uniemożliwia utratę powietrza z wnętrza opony.
Niestety jak każda nowa technologia ma pewne ograniczenia – może wypełniać otwory do około 0,5 cm, a koszt opon z jej wykorzystaniem będzie odrobinę wyższy niż w przypadku ogumienia standardowego.

Nazewnictwo opon samowulkanizujących

W zależności od marki technologię samowulkanizacji nazywa się dość różnie. Trzeba jednak sprawdzać oznaczenia, by mieć pewność, że produkt, który kupujemy w danej chwili, będzie wykazywał dokładnie te właściwości, na których nam należy.
W przypadku opon marki Continental te, które posiadają wewnątrz warstwę uszczelniacza, nazywane są Contiseal, w Pirelli – B-Seal, natomiast w Michelin Selfseal. Bywa, że technologia nazywa się także SealInside. Wśród przykładów samowulkanizujących się opon można wymienić Continental AllseasonContact, SportContact czy EcoContact.

Alternatywy dla technologii samowulkanizacji

Znaną i nieco starszą alternatywą dla opon samowulkanizujących są te wykonane w technologii Run Flat. Mają one na celu zapewnienie dokładnie tego samego poziomu komfortu kierowcy, czyli możliwość kontynuowania podróży do czasu aż ten nie uda się do wulkanizatora. Działają jednak w taki sposób, że mają na tyle mocną konstrukcję, że pomimo przebicia zapobiegają utracie ciśnienia w oponie i utrzymują swój kształt.
Po bokach są dodatkowo wzmacniane, o czym informację znajdziemy na bocznej części opony. Zarówno technologię Seal, jak i Run Flat można stosować w różnych rodzajach opon dla aut osobowych czy dostawczych.
Zdjęcie: Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!