Co to jest "run flat"?
Słowem wstępu. W dosłownym tłumaczeniu określenie RUN FLAT oznacza po polsku "jazdę bez powietrza" lub dosłownie "bieganie na płasko" czy "płaskie prowadzenie". Są jednak angielskojęzyczne zwroty, których nie należy tłumaczyć na język polski i jednym z nich jest właśnie opisywane rozwiązanie. BTW, czytamy je "ranflat" (sic!).
Zanim powiem o wadach i zaletach technologii Run flat (zwanej również Run on Flat), które zadecydowały o jej popularności, wyjaśnię, czym w ogóle jest. Wbrew intuicji, tym co w klasycznej oponie odpowiada za dźwiganie ciężaru samochodu, nie jest sama guma. To zawarte wewnątrz powietrze, skompresowane pod odpowiednim ciśnieniem tak, by nadać oponom odpowiednią elastyczność. Ma to swoje pozytywne, jak i negatywne strony.
Główną wadą jest sam fakt, iż tak wiele zależy od jednego czynnika (ciśnienia). Gdy dochodzi do zaburzenia jego optymalnej wartości, jazda staje się niezwykle trudna. Radykalnym tego przykładem jest przebicie opony, w skutek czego traci ona całe powietrze. Koło zapasowe w bagażniku może temu zaradzić, ale jeśli doszło do uszkodzenia dwóch lub więcej, jesteś bezradny. Technologia Run flat powstała właśnie w odpowiedzi na ten problem. Celem odpowiedzialnych za jej powstanie inżynierów było stworzenie takiego ogumienia, które pozwoli na dalsze prowadzenie auta po utracie powietrza.
Trzeba jednak od razu rozwiać wygórowane nadzieje. Nie, nie gwarantuje ona, że jazda będzie mogła przebiegać dalej w ten sam, niezaburzony sposób. Pozwala za to na przejechanie jeszcze 80-200 km z prędkością około 80-90 km/h. W ten sposób, nawet jeśli do uszkodzenia doszło w szczerym polu, nie musisz dzwonić po lawetę. Spokojnie dojedziesz do najbliższej miejscowości, gdzie na pewno znajdziesz jakiś warsztat samochodowy.
Jak działają opony run flat? Czemu zawdzięczają swoją super moc?
Jak to możliwe, że opony mogą dalej unosić auto, mimo że utraciły powietrze? Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnej gumowej wkładki oraz ulepszonej stopki. Pierwsza wzmacnia ściany boczne, druga jest znacznie trwalsza od typowych stopek. Dzięki nim, gdy dochodzi do utraty powietrza, opona nie od razu zmienia się w „kapcia”. Co więcej, amortyzacja zapewnia, że proces ten jest niemal niewyczuwalny. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ gdy kierowca traci panowanie nad autem, winowajczynią jest na ogół nagła zmiana pozycji auta. Osoby doświadczone w prowadzeniu samochodu potrafią wybrnąć z takich sytuacji, ale przy dużych prędkościach nie pomoże nawet wieloletnia praktyka.