Data modyfikacji:

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych to jedna z absolutnych podstaw, tuż obok wymian oleju. Skoro to na pozór dość prosta i rutynowa czynność, duża ilość osób zastanawia się, czy można przeprowadzić ją samodzielnie. Oczywiście można, a tego, w jaki sposób, dowiesz się z dzisiejszego artykułu. Oprócz tego poruszymy również kwestie związane z tym, o czym pamiętać podczas takich wymian oraz co ile wymieniać klocki. Dowiedz się, w jaki dokładnie sposób powinna przebiegać wymiana klocków hamulcowych.
Sprawdź również: Jak wymienić filtr paliwa?
wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe — wymiana

Jak wymienić klocki hamulcowe? Samochód najlepiej ustawić na podnośniku. Należy poluzować czujnik zużycia klocków, który przeważnie podważamy śrubokrętem. Teraz zdejmujemy zacisk - czasami również odkręcamy w tym celu śrubki, a innym razem również pręt zabezpieczający. Jeżeli ten jest zapieczony, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie odrdzewiacza.
Teraz usuwamy zaślepki i śruby mocujące zacisk, ale wcześniej dobrym pomysłem jest delikatne poluzowanie tłoczka. Rozmiar klucza trzeba odpowiednio dobrać do śruby. Po odkręceniu zdejmujemy prowadniki, jednocześnie przytrzymując zacisk, żeby nie spadł. Jeden z klocków znajduje się teraz w jarzmie, a drugi w zacisku. Wyciągamy je, oczyszczamy dokładnie jarzmo (ręcznie, albo z pomocą wiertarki i szczotki). Starajmy się nie podwieszać zacisku na przewodzie – lepiej będzie użyć do tego trytytki.
Po oczyszczeniu zacisk układamy na tarczy, usuwając trytytkę. Teraz możemy zastosować pastę do układów hamulcowych – ta zapobiegnie zapiekaniu w przyszłości. Teraz wkładamy tłoczek w zacisk, a poziom płynu hamulcowego powinien wzrastać. Wytworzy się tam ciśnienie, dlatego wcześniej warto odkręcić korek. Wkręcamy dokładnie tłoczek i wciskamy go. Teraz możemy zamontować nowe klocki.
Jeden klocek wciskamy w tłoczek, a drugi zakładamy na jarzmo. Ponownie aplikujemy zacisk. Czyścimy prowadniki – wycierając je, albo usuwając z nich korozję czy inne osady. Jeżeli tego nie zrobimy, prawdopodobnie zapieczemy sobie go w przyszłości. Na prowadniki można nałożyć pastę lub smar, żeby temu zapobiec, a zacisk przykręcamy w taki sam sposób, w jaki wcześniej go wykręciliśmy. Dokręcamy wszystko z powrotem i gotowe! Teraz jeszcze tylko montujemy czujnik zużycia klocków.
Kiedy zacisk jest gotowy, warto jeszcze oczyścić sobie tarczę. Ta zapewne była zabrudzona jeszcze przed zakończeniem prac, ale prawdopodobnie dodatkowo ją wybrudziliśmy. Niedopatrzenie tej czynności może spowodować jej szybsze zużycie czy problemy z układem hamulcowym. Przy okazji oczywiście warto skontrolować również stan tarczy, sprawdzając, czy te nie posiadają oznak nadmiernego zużycia, rys, pęknięć, nierówności. Teraz dokręcamy koło – auto jest gotowe do jazdy po zdjęciu go z podnośnika.

O czym pamiętać podczas wymiany klocków hamulcowych?

Gdy już założysz klocki hamulcowe, pora na ich dotarcie. Początkowo mogą nie mieć pełnej mocy, a pedał hamulca będzie zachowywał się nieco inaczej. Przez pierwsze 100 km unikaj gwałtownego hamowania oraz długotrwałych zjazdów z wciśniętym hamulcem. Nowe okładziny zdążą się w tym czasie ułożyć i zyskają stuprocentową skuteczność.

Po wymianie klocków lub tarcz zawsze należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Istotne jest także to, by przez 100-200 km po wymianie (w zależności od zaleceń), nie hamować w sposób gwałtowny i dać się ułożyć całemu układowi. Nigdy nie lekceważ poziomu zużycia klocków, ponieważ te w dużej mierze warunkują bezpieczeństwo jazdy i sprawność działania układu hamulcowego. Wybieraj zawsze klocki sprawdzonych producentów i pamiętaj, że oszczędności w tym zakresie rzadko kiedy okazują się opłacalne, szczególnie gdy dojdzie do wypadku. Wówczas wymiana wszystkich uszkodzonych elementów auta będzie znacznie bardziej wymagająca finansowo, niż inwestycja w dobrej jakości klocki.

Jak dobrać klocki hamulcowe do swojego pojazdu?

Najlepiej jeżeli klocki i tarcze będą pochodzić od tego samego producenta. Wybierajmy produkty sprawdzonych i renomowanych marek, biorąc jednocześnie poprawkę na swój styl jazdy. Co ma znaczenie podczas wybierania klocków? Przykładowo współczynnik tarcia. Do spokojnej i miejskiej jazdy wystarczy ten klasy E. Jeżeli jednak preferujemy poruszanie się w sposób sportowy, wybierzmy przynajmniej F. Na większości produktów (chociaż nie zawsze) znajdziemy opis producenta, który opisuje klasy swoich klocków dwiema literami. Pierwsza z nich odnosi się do współczynnika tarcia na zimno, a druga na ciepło.
Oprócz tego istotna jest odporność elementów na temperatury. Ten parametr musi być odniesiony podobnie jak poprzedni do stylu jazdy. Im ten jest bardziej agresywny, tym wyższa musi być odporność klocków na ciepło. Wybierać możemy z klocków organicznych i ceramicznych o różnych poziomach twardości oraz generowanego hałasu – te dobieramy do swoich indywidualnych preferencji i oczekiwań związanych z ich żywotnością, a także brudzeniem (pyleniem). Dobre klocki hamulcowe to nie zawsze te oryginalnie montowane w pojeździe, a przynajmniej w pewnym zakresie dopasowane do naszego stylu jazdy.

Co ile wymiana klocków hamulcowych?

Częstotliwość wymiany klocków jest zależna w dużej mierze od terenu, po którym się poruszamy oraz stylu jazdy kierowcy. Jeżeli przemieszczamy się głównie po mieście, jeżdżąc do pracy, na spotkania ze znajomymi czy po zakupy, klocki można spokojnie wymieniać co 30-50 tysięcy przejechanych kilometrów. Jeżeli jednak często jeździmy na rozmaite wypady, a nasz styl jazdy daleki jest od spokojnego i miejskiego, konieczność wymiany klocków da o sobie znać już po 10-20 tysiącach kilometrów.
Po czym poznać, że klocki są do wymiany? Zaczynają wydawać charakterystyczne dźwięki, albo piszczeć, zatem z pewnością nie przeoczymy tej konieczności. Na pierwszy rzut oka ich stopień zużycia oceni także mechanik. Grubość okładziny klocków powinna wynosić minimum 1,5 mm. Jeżeli zbliża się do tej wartości, warto już przeprowadzić wymianę.
Zdjęcie: Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!