Data modyfikacji:

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jak to zrobić?

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej metodą statyczną jest możliwa. W przypadku techniki dynamicznej wymaga natomiast obecności specjalistycznego sprzętu. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym różnią się od siebie te dwie metody, kiedy wymieniać olej w skrzyni biegów automatycznej i czy jest to tak naprawdę konieczne. Poruszymy również temat kosztów i doboru odpowiedniego oleju. Dowiedz się, jak powinna przebiegać samodzielna wymiana oleju w skrzyni automatycznej.
Sprawdź również: Jak wymienić tarcze hamulcowe?
wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Czy wykonywać wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów?

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów, szczególnie statyczna nie jest zbyt skomplikowana. Trzeba jednak wiedzieć, że pomyłki mogą prowadzić do wyeliminowania sobie jednego z biegów. Chcąc wymienić olej do skrzyni automatycznej, trzeba sprawdzić zalecenia producenta – czasami ten nie zaleca jego wymiany wcale, innym razem należy robić to co określoną ilość przejechanych kilometrów. Potrzebę takiej wymiany często warunkuje możliwość wymiany filtra. W większości przypadków wymiana oleju w skrzyni biegów automatycznej jest jednak konieczna, ponieważ w innym przypadku dojdzie do jej uszkodzenia, a koszt wymiany skrzyni jest znacznie wyższy, niż regularne wymienianie oleju.

Jak dobrać olej do automatycznej skrzyni biegów?

To, jaki mamy wybrać olej do skrzyni biegów automatycznej, jest zawarte w instrukcji producenta. Można sprawdzić to, wpisując w odpowiednią wyszukiwarkę numer VIN pojazdu lub rok jego produkcji oraz model. Najczęściej jest to konkretny model ATF. Otrzymanych instrukcji należy się bezwzględnie trzymać – nie wolno dobierać oleju na oko. Często producenci rekomendują stosowanie olejów konkretnej marki o szczegółowo opisanych parametrach. Jeżeli chcemy, markę można zignorować, a trzymać się dokładnie właściwości oleju, jednak warto pamiętać o tym, że nawet produkty o identycznych parametrach mogą mieć różne składy i dodatki uszlachetniające.

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - koszt

Ile może kosztować wymiana oleju w skrzyni automatycznej? Cena takiego zabiegu zazwyczaj waha się w okolicach kilkuset złotych. Do tego doliczyć należy koszt konkretnego, kompatybilnego z naszą skrzynią oleju. Dokładna wycena wymiany oleju jest zależna nie tylko od rodzaju samej skrzyni, ale również miasta czy wielkości warsztatu samochodowego. Jeżeli jednak ta wydaje nam się zbyt wysoka, warto zadzwonić do kilku różnych mechaników. Zdecydowanie warto jednak zapłacić za wykonanie tej procedury. Jeżeli nie czujemy się pewnie podczas takiej wymiany, lepiej pozostawić to specjalistom. Podczas tej czynności można coś zepsuć, a nawet uszkodzić całą skrzynię, co będzie wymagało 7-8 tysięcy złotych na jej wymianę.

Wymiana oleju statyczna i dynamiczna

Na ogół stosuje się jedną z dwóch metod wymiany oleju – statyczną lub dynamiczną. Ta pierwsza polega na wymianie około połowy (od 40 do 60%) oleju. Wynika to głównie z tego, że tylko tą część możemy odessać samodzielnie – reszta znajduje się w przekładni hydrokinetycznej, w układzie i nie wydobędziemy jej stamtąd tą metodą. Wówczas olej spuszczamy z miski olejowej oraz pobieramy go niewielką ilość (tę, która samodzielnie wycieknie) z układu.
Znaczy to tyle, że właściwie nie wymieniamy w pełni oleju, a jedynie mieszamy ten stary z nowym. Tutaj niezwykle ważne jest to, by każdorazowo używać dokładnie tego samego preparatu, a także przeprowadzać tę czynność regularnie. Wymianę statyczną przeprowadzamy tylko wtedy, gdy olej wciąż ma dobre właściwości – nie jest zabarwiony zanieczyszczeniami, nie ma zapachu spalenizny i nie jest przesadnie zużyty.
Wymiany dynamicznej nie wykonamy samodzielnie w domu. Do jej przeprowadzenia potrzebna jest specjalistyczna maszyna, którą zazwyczaj posiadają mechanicy. Urządzenie działa w sposób dynamiczny – odsysa określoną ilość starego oleju, a na jego miejsce wpompowuje nowy. Ta metoda umożliwia pełną wymianę oleju, a także oczyszczenie układu, usuwając z niego wszelkie zanieczyszczenia.
Pozwala bowiem na zastosowanie detergentów, które dokładnie doczyszczą nawet najtrudniej dostępne elementy skrzyni biegów. Niewątpliwie wydłuży to jej żywotność. Tę technikę wymiany oleju stosujemy przede wszystkim wtedy, gdy stary olej jest już zużyty – można się o tym przekonać, pobierając jego próbkę i dokonując jej oceny, albo odbywając wizytę u mechanika. Jeżeli nie wymieniamy oleju, po około 300 tysiącach przejechanych kilometrów, skrzynia może być do wymiany.

Jak powinna przebiegać wymiana oleju w skrzyni automatycznej?

Jeżeli skrzynia ma tradycyjny korek spustowy, nie powinno być większych problemów. Odkręcamy go przy pomocy klucza imbusowego i będziemy go spuszczać. Oczywiście po drodze należy ocenić kolor oleju – jeżeli ten jest czarny, stwierdzimy obecność zanieczyszczeń lub zapach spalenizny, kwalifikuje się do wymiany dynamicznej. Część oleju na tym etapie wypłynie w sposób grawitacyjny, zatem próbki nie trzeba pobierać w żaden szczególny sposób.
Następnie odkręcamy miarkę pod korkiem (gwizdek) mniejszym kluczem. Ten ponownie zacznie wyciekać samoistnie. Teraz dokręcamy miarkę i przenosimy się na górę do wymiany filtra, który znajduje się pod pokrywą akumulatora. Konieczne jest wymontowanie akumulatora, jego obudowy i filtra powietrza. Dopiero wówczas będziemy mogli go wymienić. Pamiętajmy o tym, że nie w każdym modelu samochodu jest to jednak możliwe. Ściągając obudowę filtra, zabezpieczmy jego okolicę np. szmatką, ponieważ może dojść do wylania się resztek oleju. Obudowę dokładnie czyścimy, a filtr wymieniamy i zakładamy wszystko z powrotem.

Co ile wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Na ogół rekomenduje się wymianę co 30–40 tysięcy przejechanych kilometrów, zatem znacznie częściej niż w przypadku skrzyń manualnych. Przy 60 tysiącach zrobionych kilometrów właściwości oleju są już wyjątkowo mizerne, a ten pełni funkcje smarne, rozładowuje obciążenia, odprowadza zanieczyszczenia i zapobiega nadmiernemu tarciu, zatem jego dobry stan jest bardzo ważny. Zaniedbywanie obowiązku regularnej wymiany oleju najczęściej prowadzi do zwiększonego ryzyka awarii skrzyni biegów, której naprawy bywają bardzo kosztowne.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Redakcja Ceneo