Data publikacji:

Co to jest i co oznacza ET na feldze?

Decydując się na zakup nowych felg do naszego samochodu, trzeba zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych parametrów. Czytając oznaczenia wygrawerowane na feldze, znajdziemy tam takie informacje jak średnica felgi, szerokość profilu, średnica otworu centralnego, rozstaw i rodzaj śrub oraz współczynnik osadzenia felgi, oznaczany jako ET. Czym jest tajemniczy współczynnik i jak go rozszyfrować?
co to oznacza et na feldze

Czym jest współczynnik ET

Zdarza się, że kierowcy dobierają swoje felgi, patrząc jedynie na odpowiednie dopasowanie średnicy, rozstawu i liczby śrub oraz otworu centralnego. Okazuje się później, że koła za bardzo wystają z nadkola lub zbyt głęboko się w nim chowają. Odpowiada za to współczynnik ET, czyli głębokość osadzenia felgi w nadkolu, tak zwany offset. Najprościej mówiąc, im wartość ET jest większa, tym głębiej opona chowa się w nadkolu i odwrotnie. Offset jest odległością pomiędzy osią symetrii felgi a piastą koła. W praktyce głębokość osadzenia informuje, jak głęboko schowa się nasze koło lub jak bardzo będzie wystawać. Współczynnik ET może być dodatni, na przykład ET 30, który mówi, jak głęboko felga schowa się w nadkolu. Z kolei współczynnik ET –30 informuje, jak bardzo wystawać będzie poza jego obrys. Można się spotkać również ze współczynnikami ET równymi zero. Oznacza to, że płaszczyzna montażowa koła zrównuje się idealnie z osią symetrii felgi. Mocowanie felgi w tej sytuacji przebiega dokładnie przez środek jej osi symetrii.

Wybór głębokości osadzenia

Zasadą, jaką należy kierować się przy wyborze odpowiedniej głębokości osadzenia, są zalecenia producenta. Już na etapie projektowania i konstruowania pojazdów inżynierowie przyjmują i dopuszczają delikatne modyfikacje rozstawu osi kół. Dopuszcza się więc zmianę rozstawu o wartość około 2%. Oznacza to, że w samochodzie o pierwotnym rozstawie kół 150 centymetrów, zmiana tego parametru o 3 centymetry w jedną czy drugą stronę nie wpłynie negatywnie na jego użytkowanie. Większe zmiany niż dopuszczone i przewidziane przez producenta rzutować mogą na jakości i sposobności jazdy. Zbyt duże osadzenie (ujemna wartość ET) spowoduje, że felga będzie za bardzo wystawać poza obrys pojazdu. To może skutkować niedopuszczeniem do ruchu i wysokim mandatem karnym. Przewidują to przepisy polskiego prawa oraz innych krajów, szczególnie Europy Środkowej. Zbyt duży offset może prowadzić również do nadmiernych przeciążeń układu zawieszenia, przyspieszając jego eksploatację i powodując usterki. Zmniejszone osadzenie felgi (dodatnia wartość ET) spowoduje, że koło będzie trzeć o elementy nadkola czy układu zawieszenia. Spowoduje to niszczenie tych elementów lub rozcięcie opony. Ważne jest odpowiednie dobieranie parametrów ET, aby uniknąć dodatkowych zabiegów związanych z dopasowaniem felgi do auta. W sytuacji kiedy nasze felgi za bardzo wystają poza obrys, nie mamy za dużego pola manewru. Jednak kiedy zbyt bardzo chowają się w nadkolu, można zastosować takie elementy jak:
  • adaptery – są to rodzaje dystansów, które zmieniają sposób mocowania, czyli regulują głębokość osadzenia. Warto mieć na uwadze, że stosowanie adapterów bardzo często zmienia średnicę otworu centralnego oraz ilość i sposób montażu śrub mocujących;
  • dystanse przelotowe – są to tuleje dystansujące mocowane do piasty koła. Ich zadaniem jest wypchnięcie koła do zewnątrz, dzięki czemu można manipulować wartością offsetu.
  • Zdjęcie: Envato Elements