Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału można zaobserwować zarówno na postoju, jak i podczas jazdy samochodem. Dla obu tych sytuacji będą one różne, jednak w każdej z nich dalsze użytkowanie pojazdu jest niezalecane. Najczęstszym objawem, który daje się odczuć podczas postoju pojazdu, jest problem z jego uruchomieniem. Można przez to rozumieć zarówno problem z zapłonem, kilkukrotną potrzebę uruchomieni, jak i całkowite unieruchomienie oraz brak reakcji silnika na przekręcenie kluczyka w stacyjce zapłonu. Z objawów najczęściej pojawiających się podczas jazdy spotyka się przejście samochodu w tryb awaryjny. W takiej sytuacji komputer pokładowy wyświetla na kokpicie czerwoną kontrolkę Check Engine oraz dąży do unieruchomienia pojazdu, aby zapobiegać pogłębianiu się usterki. Najczęściej powoduje to ograniczenie prędkości obrotowej silnika do tak zwanej bezpiecznej, czyli poniżej 3500 obrotów na minutę. Kontrolka silnika może zapalić się samoczynnie, bez wchodzenia w tryb awaryjny, dlatego warto zdiagnozować błędy podczas jej pojawienia się przy pomocy gniazda diagnostycznego i specjalnego komputera. Można to zrobić samodzielnie, o ile posiadamy odpowiednie oprogramowanie, lub zlecić to zadanie fachowcom. Wśród ogólnych objawów, które również mogą zwiastować uszkodzenia czujnika położenia wału, pojawiają się: