Data publikacji:

Najważniejsze czujniki samochodowe. Jak działać w przypadku ich awarii?

Czujniki w samochodzie zapewniają działanie wszystkich systemów bezpieczeństwa, a także prawidłowe funkcjonowanie auta w najróżniejszych zakresach – zużycia paliwa, utrzymywania odpowiedniego składu mieszanki paliwowej czy regulowania prędkości obrotowej. Dowiedz się, jakie są czujniki w samochodzie oraz jak należy postępować w sytuacji, gdy zaobserwujesz ich awarię.
czujniki w samochodzie

Czujniki w samochodzie – rodzaje

Oczywiście niemożliwym byłoby wymienić tutaj wszystkie czujniki w samochodzie, dlatego skoncentrujemy się na tych, które są stosunkowo łatwo rozpoznawalne oraz łatwo zidentyfikować ich awarię. Jeżeli stwierdzisz, że działanie któregokolwiek z czujników budzi Twoje wątpliwości, koniecznie udaj się do mechanika, ponieważ niejednokrotnie jeden nieprawidłowo działający czujnik w samochodzie warunkuje nieskuteczność działania np. całego systemu bezpieczeństwa.
Na Ceneo.pl znajdziesz czujniki parkowania w atrakcyjnej cenie.

Czujnik MAP

Czujnik MAP możemy inaczej nazwać czujnikiem ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym. Jeżeli ten będzie działał nieprawidłowo, odbije się to na pracy silnika. Na szczęście czujnik MAP jest stosunkowo łatwo dostępny i nietrudny w wymianie, zatem mechanik może zamontować nowy w krótkim czasie. Dość często ulega usterkom, szczególnie w starszych samochodach, ponieważ jest wrażliwy na zabrudzenia i nieszczelności.
Zazwyczaj nie wykonuje się kontroli sprawności jego działania, a wymienia element i sprawdza, czy pomogło to rozwiązać problemy z jednostką napędową. Jakie są objawy jego uszkodzenia? Przede wszystkim samochód zaczyna „szarpać”, moc silnika spada oraz ma miejsce zwiększone zużycie paliwa. Wśród innych symptomów usterki można wymienić gaśnięcie auta oraz charakterystyczne falowanie obrotów na biegu jałowym.

Sonda lambda

Sonda lambda ma związek z utrzymaniem odpowiedniego składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Mierzy poziom tlenu w układzie wydechowym i umożliwia wprowadzanie modyfikacji w zakresie wtryskiwania paliwa. Dane przesyłane z sondy do komputera są na zasadzie dwubiegunowej (mieszanka uboga/bogata).
W niektórych sytuacjach sonda jest odłączana, np. gdy hamujemy lub jedziemy powoli. Zaczyna działać dopiero po nagrzaniu się do 350 stopni Celsjusza. Jak rozpoznać jej awarię? Ma miejsce, gdy zapala się kontrolka Check engine, gdy występuje zwiększone zużycie paliwa lub zmniejszona moc silnika. Częstym objawem są też niekontrolowane zmiany prędkości obrotowej. Kiedy wiadomo, że sonda jest zużyta lub uszkodzona, należy wymienić ją na nową u mechanika.

Czujnik turbiny

Czujnik turbiny znajduje się w okolicach kolektora dolotowego. Inaczej nazywany bywa czujnikiem ciśnienia doładowania. Jego zadaniem jest kontrolowanie ilości powietrza dostarczanej do silnika. Podobnie jak kilka innych czujników wymienionych w niniejszym zestawieniu, ma on wpływ na regulację składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Awaria tego czujnika skutkuje nieprawidłowościami podczas pracy turbosprężarki, a w konsekwencji pogorszeniem jakości pracy silnika, zwiększeniem zużycia paliwa, zapaleniem się Check engine oraz problemami z obrotami na biegu jałowym. W razie uszkodzenia czujnik należy sprawdzić i przeczyścić, a jeżeli doszło do jego uszkodzenia – wymienić.

Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu

Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu mają wpływ na to, jak działa silnik oraz na to, czy samochód spełnia normy związane z emisją spalin. Odpowiadają też za włączanie się świec zapłonowych w silnikach benzynowych, ale oczywiście znajdziemy je także w dieslach. Pierwszy z wymienionych czujników ulokowany jest przy wieńcu zębatym koła zamachowego silnika, natomiast drugi ma swoje miejsce na wałku rozrządu. W przypadku awarii któregoś z nich możemy mieć do czynienia z:
  • problemami z odpaleniem samochodu,
  • gaśnięciem auta podczas jazdy lub stania w korku,
  • gorszym przyspieszeniem, nierówną pracą silnika i zwiększeniem ilości zużywanego paliwa,
  • świecącą się kontrolką lub zablokowaną skrzynią biegów.
  • W razie awarii należy wezwać pomoc drogową lub jeśli auto jest sprawne, jak najszybciej udać się do mechanika. Samodzielna naprawa, wymiana, a nawet czyszczenie tych czujników są niemożliwe.

    Czujnik temperatury cieczy chłodzącej

    To kolejne czujniki w aucie, które wspomagają regulację składu mieszanki paliwowej. Dzięki niemu możliwe jest dostosowanie czasu wtrysku i kąta zapłonu w oparciu o pozyskane z czujnika dane. Uszkodzenie tego czujnika rozpoznajemy po zwiększonym zużyciu paliwa, prędkości obrotowej biegu jałowego, nierównej pracy silnika oraz problemach z uruchamianiem silnika. Żeby skontrolować jego sprawność, trzeba zmierzyć rezystancję czujnika, sprawdzić przewody i prawidłowość jego podpięcia oraz napięcie przy pomocy miernika. Czasami objawy awarii oznaczają nie tyle uszkodzenie samego czujnika, ale sterownika. Jeżeli jednak doszło do zepsucia czujnika, można go wymienić u mechanika.

    Czujniki układu ESP

    Często słyszymy o czujniku ESP i jego awariach, jednak w rzeczywistości w samochodzie mamy układ ESP oraz zespół czujników, które regulują jego pracę i umożliwiają zachowanie jego sprawności. Zwrot „czujnik ESP” to tylko skrót myślowy. ESP stabilizuje tor jazdy w razie poślizgu, dzięki działaniu: czujnika prędkości obrotowej każdego koła, skrzyni biegów, prędkości pojazdu, momentu obrotowego czy przyspieszenia poprzecznego. Awarię systemu stwierdzamy po zapalonej stale kontrolce auta w poślizgu. Z kolei awarię czujników – po nieprawidłowym działaniu systemu, włączaniu się go w przypadkowych momentach lub niedziałaniu w czasie poślizgu. Jak postępować w razie awarii, czyli wtedy, gdy nieustannie świeci się kontrolka? Jak najszybciej udać się do mechanika.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Patrycja Wojas
    Patrycja Wojas

    Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!