Data publikacji:

Czujnik położenia wału – objawy oraz przyczyny awarii

Nowoczesne samochody posiadają mnóstwo sensorów i czujników, które na bieżąco kontrolują szereg parametrów pracy silnika. Wszelkie informacje o błędach przekazywane są prosto do komputera pokładowego, dzięki czemu kierowca od razu jest informowany o możliwości wystąpienia awarii. W starszych samochodach czujniki również się znajdują, szczególnie te, które monitorują pracę silnika. Jednym z takich sensorów jest czujnik położenia wału. Jest to jeden z najważniejszych czujników, którego awaria może zakłócać pracę silnika i przekazywać do komputera pokładowego przekłamane informacje, co może doprowadzić do poważnych usterek, a nawet do unieruchomienia pojazdu. Jakie są objawy i przyczyny uszkodzenia czujnika położenia wału?
Sprawdź również: Jak wygląda uszkodzona maglownica?
czujnik położenia wału

Czujnik położenia wału – co to jest i jaką pełni rolę

Wszystkie rodzaje silników spalinowych są wyposażone w liczne czujniki, które na stale monitorują ich pracę. Na podstawie pozyskiwanych danych komputer pokładowy samochodu analizuje i dopasowuje elementy pracy silnika do aktualnych potrzeb. Dzięki temu silnik pracuje na najbardziej optymalnych i efektywnych parametrach. Komputer dostosowuje ilość i moment podania dawki paliwa, dba o to, aby samochód nie emitował szkodliwych substancji. Steruje on również pozostałymi systemami w samochodzie, które muszą ze sobą współpracować, aby praca silnika przebiegała bez zakłóceń, a samochód pracował w jak najlepszych dla siebie warunkach pracy.
Czujnik położenia wału pełni w silniku bardzo ważną rolę. Jego zadaniem jest zbieranie informacji o aktualnym położeniu wału korbowego, o jego pozycji i prędkości obrotowej. Zebrane dane przesyłane są do komputera pokładowego, który na ich podstawie ustala najbardziej optymalny moment na wtrysk kolejnej dawki mieszanki paliwowej oraz kąt wyprzedzenia zapłonu w komorze spalania. Pomiar dokonywany przez czujnik położenia wału musi być niezwykle precyzyjny. To on odpowiada za prawidłową pracę silnika, dostarczanie mieszanki paliwowej i prawidłowe jej spalanie bez spadków mocy, skoków ciśnienia czy nadmiaru niespalonych produktów. Pomiar czujnika odbywa się przy pomocy specjalnej, asystującej tarczy pomiarowej ze specjalnie wyciętymi rowkami, trwałymi magnesami lub z kołem zębatym.

Powody występowania awarii czujnika położenia wału

Przyczyn uszkodzenia czujnika wału może być wiele. Najprostsze i tym samym najczęściej występujące są takie powody jak widoczne uszkodzenia, przerwania przewodów, zabrudzenia, zużycie eksploatacyjne lub wyraźna korozja układu. Poza tymi przyczynami pojawiają się bardziej złożone, które spowodowane są:
  • uszkodzeniem mechanicznym lub elektronicznym elementów przewodów, izolacji, gniazd i wtyczek;
  • korozją wtyczek, gniazd, przewodów i łączników;
  • zwarciem wewnątrz czujnika;
  • uszkodzeniem tarczy pomiarowej;
  • zaśniedzeniem i korozją przewodów przekazujących dane do komputera pokładowego;
  • zanieczyszczeniem głowicy czujnika.
  • Każdy z wyżej wymienionych objawów jest niebezpieczny. Nie zawsze świadczy on o tym konkretnym uszkodzeniu, niemniej jednak kiedy zauważymy powyższe symptomy, warto skorzystać z konsultacji ze specjalistami w dziedzinie mechaniki samochodowej, gdyż dalsze użytkowanie pojazdu może doprowadzić do trwałych uszkodzeń silnika, co stwarza realne niebezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz może narazić kierowcę na bardzo duże koszty związane z naprawą.

    Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału

    Objawy uszkodzenia czujnika położenia wału można zaobserwować zarówno na postoju, jak i podczas jazdy samochodem. Dla obu tych sytuacji będą one różne, jednak w każdej z nich dalsze użytkowanie pojazdu jest niezalecane. Najczęstszym objawem, który daje się odczuć podczas postoju pojazdu, jest problem z jego uruchomieniem. Można przez to rozumieć zarówno problem z zapłonem, kilkukrotną potrzebę uruchomieni, jak i całkowite unieruchomienie oraz brak reakcji silnika na przekręcenie kluczyka w stacyjce zapłonu. Z objawów najczęściej pojawiających się podczas jazdy spotyka się przejście samochodu w tryb awaryjny. W takiej sytuacji komputer pokładowy wyświetla na kokpicie czerwoną kontrolkę Check Engine oraz dąży do unieruchomienia pojazdu, aby zapobiegać pogłębianiu się usterki. Najczęściej powoduje to ograniczenie prędkości obrotowej silnika do tak zwanej bezpiecznej, czyli poniżej 3500 obrotów na minutę. Kontrolka silnika może zapalić się samoczynnie, bez wchodzenia w tryb awaryjny, dlatego warto zdiagnozować błędy podczas jej pojawienia się przy pomocy gniazda diagnostycznego i specjalnego komputera. Można to zrobić samodzielnie, o ile posiadamy odpowiednie oprogramowanie, lub zlecić to zadanie fachowcom. Wśród ogólnych objawów, które również mogą zwiastować uszkodzenia czujnika położenia wału, pojawiają się:
  • znaczny spadek mocy silnika;
  • podwyższone zużycie paliwa;
  • gaśnięcie silnika, szczególnie na niskich obrotach;
  • problem z uruchomieniem silnika;
  • problemy z systemem EGR;
  • nierównomierna praca silnika;
  • brak reakcji na wciskanie gazu.
  • W przypadku zaobserwowania powyższych objawów warto wziąć pod uwagę diagnostykę samochodu pod kątem uszkodzenia czujnika położenia wału. Można to zrobić samodzielnie, wzrokowo i mechanicznie, oceniając jakość i stan elementów czujnika. Innym sposobem jest diagnostyka komputerowa. W każdym z powyższych przypadków warto skorzystać z pomocy mechanika, który nie tylko pomoże zdiagnozować problem, ale też w razie potrzeby wymieni uszkodzony czujnik na nowy, co pozwoli zapobiec awarii jednostki napędowej.
    Zdjęcie: Envato Elements