Data modyfikacji:

Jak czytać oznaczenia na etykiecie opony?

Autor: Łukasz Wulkanista
opona

Charakterystyczne etykiety umieszczane na oponach towarzyszą nam już od 1 listopada 2012 roku. Co ważne wszystkie modele sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być oznaczone informacją na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu emitowanego hałasu. Zobacz, jak czytać etykietę opony.

Z jakiego powodu Unia Europejska zdecydowała się na wprowadzenie obowiązkowych etykiet? Z założenia chodziło o ułatwienie konsumentom znalezienia produktów lepiej dostosowanych do ich potrzeb. Łatwa do odczytania informacja pozwala bowiem wśród różnych modeli ogumienia szybciej wybrać te o parametrach najbardziej zbliżonych do oczekiwań stawianych przez klienta.

Jednak czy każda opona objęta jest przepisami o etykietowaniu? Nie. Umieszczoną w widocznym miejscu informację o parametrach ogumienia znajdziemy na oponach do samochodów osobowych, SUVów, dostawczych, ciężarowych oraz modeli przeznaczonych do naczep czy przyczep. Etykietować nie trzeba opon bieżnikowanych, motocyklowych, rajdowych, zapasowych, do aut zabytkowych i z kolcami do samochodów z datą pierwszej rejestracji przed 1 października 1990 roku. Obowiązkowi nie podlegają również modele posiadające indeks prędkości niższy niż 80 km/h oraz przeznaczone do montażu na obręczach o średnicy do 25,4 cm oraz powyżej 63,5 cm.

Czy informacje na etykietach opon są jednak wartościowym źródłem informacji?

Badania przeprowadzana się zazwyczaj w różnych ośrodkach i w praktyce ich wyniki mogą nieco rozmijać się ze stanem faktycznym. Niemniej jednak dane z nalepki to jedna z pierwszych informacji, na którą warto zwrócić uwagę przy wybieraniu opon do swojego auta. Czego zatem dowiemy się z etykiety opony?

Opory toczenia (efektywność energetyczna)

W zależności od konstrukcji, rodzaju mieszanki czy rzeźby bieżnika, opona może stawiać różny opór nawierzchni. To zaś wpływa na zużycie paliwa podczas jazdy oraz emisję dwutlenku węgla. Pokonywanie oporów toczenia pochłania niemal 1/5 paliwa i dlatego właśnie unijnym rozporządzeniem nakazano umieszczać informację o efektywności energetycznej RRC. Opony klasyfikuje się w siedmiu klasach oznaczonych literami od A do G (od najbardziej do najmniej ekonomicznych). Klasy D nie stosuje się w przypadku opon do aut osobowych.

Ich test przeprowadza się zwykle na specjalnie skalibrowanych maszynach toczących, a wyniki podaje się w wartościach wyrażonych w kilogramach na tonę masy pojazdu. Dla opon z najwyższą klasą A wartość ta powinna być niższa niż 6,5 kg/t, podczas gdy ogumienie z kategorii G wykazuje opory większe niż 12,1 kg/t.

Co to oznacza w praktyce? Różnica pomiędzy najlepszą oraz najsłabszą klasą efektywności energetycznej wynosić mogą nawet 7,5%. A zatem w przypadku auta, które na oponach klasy A spalają 8l/100 km, po zamianie ogumienia na model z klasy G, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 0,6l na 100km. Różnica jest znaczna i wpływa zarówno na środowisko naturalne, jak i na rachunki.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Jednym z najbardziej kluczowych parametrów każdego ogumienia jest zdolność hamowania na mokrej nawierzchni. W tym wypadku opony również klasyfikowane są w skali oznaczonej A, B, C, E i F. Klasy D i G nie są stosowane w odniesieniu do aut osobowych. Usunięcie kategorii D było w tym wypadku zabiegiem mającym na celu niejako wymuszenie na producentach próbę osiągnięcia minimum klasy C.

Test bazuje na porównaniu badanej opony do modelu referencyjnego. Wykonuje się go na specjalnym torze pokrytym warstwą wody. Po zmierzeniu drogi hamowania od 80 km/h do całkowitego zatrzymania zestawia się wynik z danymi opony referencyjnej.

Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni poważnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nawet kilka metrów różnicy będzie mieć kluczowe znaczenie w krytycznej sytuacji dla uniknięcia kolizji czy utrzymania się na drodze. Dla auta jadącego z prędkością 80 km/h różnica w drodze hamowania na pokrytej wodą drodze może wynosić (dla opon kategorii A i F) nawet 18 metrów.

Hałas zewnętrzny

Na etykiecie unijnej musi zostać umieszczona także informacja o głośności opon, czyli poziomie hałasu zewnętrznego generowanego w czasie jazdy. Podaje się ją w decybelach i dodatkowo przydziela się ogumieniu jedną z trzech kategorii głośności.

Oznaczenie ma postać znaczka, na którym lokuje się od jednej do trzech fal. Co one oznaczają? Otóż rozporządzenia unijne narzucają aktualny limit hałasu oraz ilość fal. Dlatego też w oznaczeniu określa się, jak wygląda różnica pomiędzy nimi i faktyczna głośność zewnętrzna opony. I tak:

  • 1 fala oznacza, że dany model generuje hałas o co najmniej 3 dB niższy niż ustalony limit,
  • 2 fale oznaczają, iż opona mieści się w założonej normie (generuje hałas na poziomie limitu lub niższym do 3 dB),
  • 3 fale zarezerwowane są dla bieżników głośniejszych niż założony limit.

Czy mowa tu o dużych różnicach? Zdecydowanie tak. Poziom głośności w decybelach liczony jest w skali logarytmicznej, co oznacza, że nawet niewielka różnica ma spory wpływ na komfort jazdy. Wzrost o 3 dB to w praktyce dwukrotne podniesienie poziomu hałasu zewnętrznego.

felga

Jak zdjąć oponę z felgi?

2022-05-28
Zdejmowanie opony z felgi nie należy do najprostszych zabiegów, jakie możemy wykonywać przy naszym samochodzie. Często do prawidłowego, a przede wszystkim bezpiecznego usunięcia ogumienia potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, jaki wykorzystywany jest chociażby w zakładach wulkanizacyjnych. Oczywiście da się to zrobić w przydomowym warsztacie, jednak jest to dosyć czasochłonne oraz ryzykowne. Jak zatem zdjąć oponę z felgi?
felga

Jaki lakier do felg aluminiowych wybrać?

2022-05-26
Felgi aluminiowe niewątpliwie dodają samochodowi uroku, ale mają jedną wadę – są stosunkowo delikatne. Łatwo je porysować lub zadrapać o krawężnik. Na szczęście renowacja felg aluminiowych nie jest trudna. Jakim lakierem pomalować felgi aluminiowe, by wyglądały jak nowe? Sprawdź, jaki lakier do felg aluminiowych sprawdzi się najlepiej w konkretnych sytuacjach.
opona zimowa

Opony z kolcami. Kiedy w Polsce można je stosować? 

2022-05-25
Polska jest krajem, który każdego roku w okresie zimowym spotyka się z opadami śniegu i silnym mrozem. Chociaż ciężka zimowa pogoda nie utrzymuje się tak długo jak parę lat temu, wciąż są dni, kiedy zbity śnieg pokryty warstwą lodu zalega na jezdni. Jeśli mieszkamy w południowej Polsce, lub regionach górskich, czy możemy jeździć na oponach z kolcami i co warto o nich wiedzieć?
felga

Na czym polega regeneracja felg i czy się opłaca?

2022-05-24
Felgi samochodowe to nie tylko dekoracja. Zarysowania, otarcia, złamania mogą nastąpić zarówno podczas jazdy, jak i parkowania. Nawet przy najbardziej ostrożnym poruszaniu się samochodem po pewnym czasie wszelkie elementy ulegają wyeksploatowaniu. Może to wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. W takim momencie wiele osób zaczyna interesować się regeneracją felg. Na czym ona polega, ile kosztuje i czy się opłaca – odpowiedzi na te pytania znajdują się w tekście. 
opona

Jak czytać oznaczenia felg?

2022-05-22
Felgi to ważny element samochodu, który wyróżnia się wyjątkowo szczegółową specyfikacją oraz dokładnymi oznaczeniami. Wspomniane oznaczenia felg są umieszczone w jednym miejscu, jednak wiele osób nie wie, jak do niego dotrzeć oraz w jaki sposób prawidłowo odczytać umieszczone tam informacje.
opona

Dębica Navigator 3 vs Navigator 2

2022-05-21
Opony wielosezonowe stają się coraz bardziej popularne. Bieżnik opon wielosezonowych często jest asymetryczny. Zawiera w sobie elementy opon letnich, takie jak szerokie rowki odprowadzające, gładką strukturę bieżnika, która zapewnia lepszą przyczepność, ale też liczne nacięcia, jak na oponach zimowych, które poprawiają parametry jazdy nawet w zimowych warunkach. Przed nami zestawienie dwóch modeli producenta Dębica: Navigator 2 oraz jego nowsza, udoskonalona wersja – Navigator 3. Jakie są różnice między tymi modelami?