Data modyfikacji:

Jak czytać oznaczenia na etykiecie opony?

Autor: Łukasz Wulkanista
opona

Charakterystyczne etykiety umieszczane na oponach towarzyszą nam już od 1 listopada 2012 roku. Co ważne wszystkie modele sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być oznaczone informacją na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu emitowanego hałasu. Zobacz, jak czytać etykietę opony.

Z jakiego powodu Unia Europejska zdecydowała się na wprowadzenie obowiązkowych etykiet? Z założenia chodziło o ułatwienie konsumentom znalezienia produktów lepiej dostosowanych do ich potrzeb. Łatwa do odczytania informacja pozwala bowiem wśród różnych modeli ogumienia szybciej wybrać te o parametrach najbardziej zbliżonych do oczekiwań stawianych przez klienta.

Jednak czy każda opona objęta jest przepisami o etykietowaniu? Nie. Umieszczoną w widocznym miejscu informację o parametrach ogumienia znajdziemy na oponach do samochodów osobowych, SUVów, dostawczych, ciężarowych oraz modeli przeznaczonych do naczep czy przyczep. Etykietować nie trzeba opon bieżnikowanych, motocyklowych, rajdowych, zapasowych, do aut zabytkowych i z kolcami do samochodów z datą pierwszej rejestracji przed 1 października 1990 roku. Obowiązkowi nie podlegają również modele posiadające indeks prędkości niższy niż 80 km/h oraz przeznaczone do montażu na obręczach o średnicy do 25,4 cm oraz powyżej 63,5 cm.

Czy informacje na etykietach opon są jednak wartościowym źródłem informacji?

Badania przeprowadzana się zazwyczaj w różnych ośrodkach i w praktyce ich wyniki mogą nieco rozmijać się ze stanem faktycznym. Niemniej jednak dane z nalepki to jedna z pierwszych informacji, na którą warto zwrócić uwagę przy wybieraniu opon do swojego auta. Czego zatem dowiemy się z etykiety opony?

Opory toczenia (efektywność energetyczna)

W zależności od konstrukcji, rodzaju mieszanki czy rzeźby bieżnika, opona może stawiać różny opór nawierzchni. To zaś wpływa na zużycie paliwa podczas jazdy oraz emisję dwutlenku węgla. Pokonywanie oporów toczenia pochłania niemal 1/5 paliwa i dlatego właśnie unijnym rozporządzeniem nakazano umieszczać informację o efektywności energetycznej RRC. Opony klasyfikuje się w siedmiu klasach oznaczonych literami od A do G (od najbardziej do najmniej ekonomicznych). Klasy D nie stosuje się w przypadku opon do aut osobowych.

Ich test przeprowadza się zwykle na specjalnie skalibrowanych maszynach toczących, a wyniki podaje się w wartościach wyrażonych w kilogramach na tonę masy pojazdu. Dla opon z najwyższą klasą A wartość ta powinna być niższa niż 6,5 kg/t, podczas gdy ogumienie z kategorii G wykazuje opory większe niż 12,1 kg/t.

Co to oznacza w praktyce? Różnica pomiędzy najlepszą oraz najsłabszą klasą efektywności energetycznej wynosić mogą nawet 7,5%. A zatem w przypadku auta, które na oponach klasy A spalają 8l/100 km, po zamianie ogumienia na model z klasy G, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 0,6l na 100km. Różnica jest znaczna i wpływa zarówno na środowisko naturalne, jak i na rachunki.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Jednym z najbardziej kluczowych parametrów każdego ogumienia jest zdolność hamowania na mokrej nawierzchni. W tym wypadku opony również klasyfikowane są w skali oznaczonej A, B, C, E i F. Klasy D i G nie są stosowane w odniesieniu do aut osobowych. Usunięcie kategorii D było w tym wypadku zabiegiem mającym na celu niejako wymuszenie na producentach próbę osiągnięcia minimum klasy C.

Test bazuje na porównaniu badanej opony do modelu referencyjnego. Wykonuje się go na specjalnym torze pokrytym warstwą wody. Po zmierzeniu drogi hamowania od 80 km/h do całkowitego zatrzymania zestawia się wynik z danymi opony referencyjnej.

Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni poważnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nawet kilka metrów różnicy będzie mieć kluczowe znaczenie w krytycznej sytuacji dla uniknięcia kolizji czy utrzymania się na drodze. Dla auta jadącego z prędkością 80 km/h różnica w drodze hamowania na pokrytej wodą drodze może wynosić (dla opon kategorii A i F) nawet 18 metrów.

Hałas zewnętrzny

Na etykiecie unijnej musi zostać umieszczona także informacja o głośności opon, czyli poziomie hałasu zewnętrznego generowanego w czasie jazdy. Podaje się ją w decybelach i dodatkowo przydziela się ogumieniu jedną z trzech kategorii głośności.

Oznaczenie ma postać znaczka, na którym lokuje się od jednej do trzech fal. Co one oznaczają? Otóż rozporządzenia unijne narzucają aktualny limit hałasu oraz ilość fal. Dlatego też w oznaczeniu określa się, jak wygląda różnica pomiędzy nimi i faktyczna głośność zewnętrzna opony. I tak:

  • 1 fala oznacza, że dany model generuje hałas o co najmniej 3 dB niższy niż ustalony limit,
  • 2 fale oznaczają, iż opona mieści się w założonej normie (generuje hałas na poziomie limitu lub niższym do 3 dB),
  • 3 fale zarezerwowane są dla bieżników głośniejszych niż założony limit.

Czy mowa tu o dużych różnicach? Zdecydowanie tak. Poziom głośności w decybelach liczony jest w skali logarytmicznej, co oznacza, że nawet niewielka różnica ma spory wpływ na komfort jazdy. Wzrost o 3 dB to w praktyce dwukrotne podniesienie poziomu hałasu zewnętrznego.

uszkodzona półoś objawy

Uszkodzona półoś – objawy. Co zrobić, gdy półoś w naszym samochodzie jest uszkodzona?

2023-12-04
Sposoby łączenia półosi z elementami napędowymi zależą od modelu danego pojazdu. Są stosunkowo trwałymi elementami, które bardzo często spełniają swoje zadanie przez cały proces eksploatacji, jednak i one czasem ulegają awarii. Rzadko zdarzają się uszkodzenia samej półosi, najczęściej awaria dotyczy współpracujących elementów, takich jak przeguby półosi. Jak wygląda awaria półosi? Czym się objawia i jak ją naprawić?
ranking olejów do lpg

Jaki olej do silnika benzynowego z gazem? Ranking olejów do LPG

2023-11-29
Kierowcy instalują gaz w swoich samochodach głównie szukając oszczędności. Ostatnie lata pokazują ogromny rozwój technologiczny zarówno silników, jak i samych instalacji LGP. Nowoczesne instalacje gazowe piątej generacji umożliwiają wtrysk bezpośredni gazu do kolektora dolotowego jeszcze w fazie ciekłej. Jeden komputer odpowiada za prawidłowy wtrysk gazu, drugi mieszanki paliwowej. Nowoczesne instalacje są jeszcze bardziej zintegrowane ze standardowym sposobem zasilaniem. Prawidłowa regulacja i ustawienie parametrów pracy umożliwia pracę jednostki bez spadków mocy ani wzrostu spalania. Najważniejsza w silnikach z instalacją gazową jest temperatura spalania. Gaz potrzebuje więcej powietrza do prawidłowego procesu spalania, poza tym spala się wolniej niż benzyna. Wyższa temperatura pracy silnika wpływa bezpośrednio na trwałość całego układu cylindrowo – tłokowego. Szybciej się zużywają oraz ulegają pęknięciom. Wymaga to lepszego doszczelnienia oraz redukcji temperatury silnika oraz lepszego smarowania. Rozumieć przez to można, że samochody z instalacją gazową potrzebują lepszej jakości olejów silnikowych. Tak samo jak temperatura wpływa na układ napędowy, tak też odkłada swoje piętno na oleju. Wyższa temperatura pracy powoduje szybsze utlenianie się oleju, a co za tym idzie, utratę właściwości smarnych. Pogarsza to nie tylko parametry smarne, ale też pompowalność oleju. Powoduje to jego gęstnienie, podniesienie liczby kwasowej i generowanie szlamu w komorze silnika. Jego osadzanie na elementach roboczych silnika przyspiesza proces nirowania oleju, czyli wytrącania się siarki. Jakich zatem olejów silnikowych do jednostek napędowych z LPG używać?
odśnieżanie samochodu

Odśnieżanie samochodu i skrobanie szyb: wszystko, co musisz wiedzieć

2023-11-22
Czy wiesz, że za jazdę nieodśnieżonym autem możesz dostać mandat? Albo, że odśnieżanie i skrobanie szyb przy włączonym silniku również może mieć podobny finał? Odśnieżanie samochodu i skrobanie szyb w zimie to dość uciążliwe zadanie, ale nie możesz tego zadania lekceważyć. W tym wszystkich chodzi przecież o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
mycie auta zima

Mycie auta zimą. Jak umyć samochód zimą?

2023-11-21
Mroźna aura nie zachęca do sięgania po szampon samochodowy i wiadro z wodą. Wielu kierowców rezygnuje z mycia auta zimą, ale efekty zaniedbania mogą być wiosną nad wyraz widoczne. Zobacz, jak umyć samochód zimą?
Car exhaust pipe closeup

Co zrobić, gdy widzimy niebieski dym z wydechu?

2023-11-07
Kolor dymu wydobywającego się z rury wydechowej samochodu może być bardzo ważną wskazówką, oznaczającą awarie w pojeździe. Spaliny wychodzące z układu wydechowego powinny być jak najbardziej bezbarwne. Widoczny kolor biały, czarny lub niebieski zwiastują uszkodzenia różnych podzespołów silnika i jego nieprawidłową pracę. Niebieski dym z rury wydechowej to bardzo zła wiadomość dla kierowcy. Co oznacza i co zrobić, kiedy zaobserwujemy niebieską barwę spalin?
Car interior, dashboard view through window outside. Selective focus on steering wheel

Przewodnik po naprawie elektrycznych szyb w samochodzie

2023-10-31
Codzienne użytkowanie samochodu sprawia, że pojawiają się jego usterki. Pierwotnie błahe problemy z czasem przeradzają się w dużo poważniejsze awarie. Nie każda usterka powoduje trwałe uszkodzenia samochodu. Są takie awarie, które po prostu utrudniają codzienne funkcjonowanie i powodują znaczny spadek komfortu jazdy. Tak jest w przypadku uszkodzenia elektrycznych szyb w samochodzie. Awaria, która nie wpływa na zagrożenie życia i zdrowia, jednak przeszkadza i powoduje nerwy. Warto wiedzieć, jak poradzić sobie z tego typu naprawą i co czeka nas po podjęciu decyzji o usunięciu usterki. Zapraszam do przewodnika po naprawie elektrycznych szyb w samochodzie.