Data modyfikacji:

Opony wzmacniane (XL)

Autor: Łukasz Wulkanista
Każda opona posiada określony indeks nośności. Niektóre pojazdy potrzebują jednak ogumienia, które będzie w stanie znieść znacznie większe obciążenia. Wtedy właśnie stosuje się modele wzmacniane. Czy ich używanie daje jednak dodatkowe korzyści? Czym się charakteryzują i dla kogo są one odpowiednim wyborem?
W skrócie, opony wzmacniane najczęściej oznaczone są symbolem "XL" lub napisem "Extra Load" zlokalizowanym na ściance bocznej opony. Ogumienie takie oznacza większą nośność opony, nie zaś jak uważa wielu kierowców - większą odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Opony wzmacniane – czym są?

Już sama nazwa wskazuje na to, czym faktycznie są opony wzmacniane. Jest to ogumienie, które skonstruowano w taki sposób, aby było w stanie prawidłowo pracować pod większym obciążeniem i przy wyższym ciśnieniu niż klasyczne opony w takim samym rozmiarze. Zwykle stosuje się je w ciężkich samochodach osobowych – dużych vanach lub SUVach. Opona wzmacniana została zbudowana w sposób bardzo zbliżony do standardowych modeli. Inżynierowie ingerują zwykle jedynie w stopkę lub części znajdujące się bezpośrednio pod bieżnikiem. Ponadto zastosowanie wytrzymalszych materiałów, dodanie odpowiednio zaprojektowanych wzmocnień, użycie grubszej gumy albo wykorzystanie dodatkowych osnów pozwala osiągnąć znacznie lepsze parametry pod względem nośności, co w wielu przypadkach będzie niezwykle ważne. Ingerencja dotyczy wewnętrznych elementów opony. Z zewnątrz nie sposób rozpoznać, czy dany model to ogumienie standardowe, czy też wzmacniane.

Jakie są oznaczenia opon wzmacnianych.

Ponieważ użytkownik nie ma szans „na oko” rozpoznać czy do czynienia ma z oponą wzmacnianą, więc do oznaczenia rozmiaru dodaje się specjalne symbole. Najczęściej są to skróty od angielskich słów „Reinforced” (wzmocniona) lub „Extra Load” (podniesiona ładowność). U różnych producentów spotkać można odmienne oznaczenia. Czasami opony wzmocnione w oznaczeniu rozmiaru dodane mają litery „RFD”, „RF” lub „EXL”. Są one jednak stosowane coraz rzadziej, gdyż w dobie unifikacji wypiera je używane najpowszechniej oznaczenie „XL”. Pozwala to z łatwością odróżnić je od standardowych opon, oznaczanych czasem symbolem „SL”, co jest skrótem od „standard load”.

Wady i zalety opon o wzmocnionej konstrukcji.

Wydawać by się mogło, że opony wzmacniane wyróżniają się tylko jedną, konkretną cechą, czyli podniesionym indeksem ładowności. Faktem jest, iż mocniejsza konstrukcja cechuje się również kilkoma innymi, ważnymi atutami. To zaś może sprawiać, że ogumienie wzmacniane będzie również ciekawą propozycją dla osób, które poruszają się pojazdami niewymagającymi stosowania takich modeli. Co zaliczamy do zalet opon wzmacnianych?
  • Zastosowanie dodatkowych elementów, jak i poprawienie jakości materiału oraz użycie innych rozwiązań mających na celu zwiększenie wytrzymałości konstrukcji ma też duży wpływ na odporność opony. Wzmacniane ogumienie cechuje się znacznie wyższą niewrażliwością na uszkodzenia mechaniczne.
  • Nie bez znaczenia jest też wpływ na ogólną trwałość opony. Model XL w porównaniu do standardowego będzie odznaczał się znacznie lepszą żywotnością. Jeżeli posiadacz samochodu przestrzega zaleceń producenta dotyczących eksploatacji oraz pilnuje zachowania optymalnego ciśnienia, opony wzmocnione pozwalają zwykle przejechać znacznie więcej kilometrów – nawet jeśli pojazd będzie intensywnie użytkowany.
  • Wzmocnienia mają również wpływ na właściwości jezdne ogumienia. Konstrukcja XL jest sztywniejsza i zapewnia znacznie lepszą stabilność toru jazdy. Opony Extra Load gwarantują szybszą reakcję układu kierowniczego na zakrętach, skuteczniej przenoszą energię na nawierzchnię drogi, znacznie lepiej znoszą przeciążenia przy przyspieszaniu oraz hamowaniu.
Czy jednak ogumienie o wzmocnionej konstrukcji ma też wady? Owszem. Znaleźć można kilka minusów stosowania modeli XL. Są nimi:
  • Sztywniejsza konstrukcja powoduje podniesienie poziomu hałasu generowanego przez oponę podczas jazdy. Nie jest to, co prawda duża różnica. Przepisy homologacyjne obecnie dopuszczają modele, które mogą być głośniejsze od standardowych o zaledwie 1 dB.
  • Niektóre opony wzmacniane posiadają elementy, które zwiększają grubość czoła i barków opony. To zaś przekłada się na zwiększenie oporów toczenia. Skutkiem może być zwiększenie zużycia paliwa. Wpływ na to większa masa samej opony (dodatkowa warstwa kordu, większa grubość gumy, dodatkowe elementy nośne). Jednym słowem pod względem ekonomiki jazdy, ogumienie Extra Load wypada nieco gorzej niż opony SL.
  • Opony wzmacniane zapewniają też niższy komfort jazdy (i to nie tylko ze względu na większy poziom hałasu). Sztywniejsza budowa oraz większa masa sprawiają, że tego typu ogumienie gorzej przenosi drgania. W tym przypadku mowa o minimalnym pogorszeniu parametrów – w praktyce większość kierowców nie jest w stanie wyczuć różnicy pomiędzy jazdą na oponach XL i SL.

Kiedy korzystać należy z opon wzmacnianych?

Wzmocniona opona dostawcza z oznaczeniem "C" (Cargo) Znając już wady i zalety opon wzmacnianych, warto zadać sobie pytanie: kto i kiedy powinien rozważyć ich zakup? Niektórzy kierowcy nie będą mieli w tej kwestii dowolności. Pojazdy o znacznej masie – duże vany, SUVy czy pick-upy o masie powyżej 2,5 tony zwykle muszą jeździć na ogumieniu XL. Stosowane są one też czasem w samochodach sportowych o dużej mocy silnika. Informację o tym znajdziemy w instrukcji obsługi. Jeżeli producent zaznaczył, że dane auto poruszać się może jedynie na oponach Extra Load, to należy bezwzględnie stosować się do tego zalecenia. Nieprzestrzeganie zasad przynosi negatywne skutki. Zakup standardowych opon w miejsce modeli XL znacznie pogorszy bezpieczeństwo jazdy, może być przyczyną szybkiego uszkodzenia opony lub utraty prawa do odszkodowania (ubezpieczyciel może odmówić wypłaty, jeżeli auto w chwili wypadku poruszało się na niehomologowanych oponach). Samochód przypuszczalnie nie przejdzie też diagnostyki – stacje kontroli coraz częściej zwracają uwagę na rodzaj ogumienia stosowanych w sprawdzanych pojazdach. Co w sytuacji, gdy auto nie potrzebuje (zgodnie z zaleceniami producenta) ogumienia XL. Czy można je wtedy stosować? Oczywiście, że tak, a czasami nawet jest to bardzo wskazane. Zasady eksploatacji mówią jedynie o zakazie używania ogumienia o indeksie nośności niższym niż zalecany – za to wyższy jest w pełni dozwolony. Opony wzmacniane warto kupić w przypadku gdy:
  • Często jeździmy mocno obciążonym autem – np. wożąc spore bagaże lub używając samochodu do transportu towarów. Podniesiona trwałość opon XL jest w tym wypadku ogromnym atutem. Kierowca spodziewać się może, że takie ogumienie wytrzyma znacznie dłużej niż standardowe.
  • Posiadamy auto o dużej mocy silnika i często poruszamy się po autostradach. Opony wzmacniane mogą zatem korzystnie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa oraz poprawić panowanie nad pojazdem i zapewnić większą frajdę z jazdy.

Czy opony wzmacniane są droższe niż zwykłe?

Niestety tak. Dodatkowe elementy wzmacniające i lepsze materiały mają odzwierciedlenie w cenie opon XL. Dlatego też przed zakupem należy zadać sobie pytanie, czy ich stosowanie jest konieczne. Jeżeli posiadamy pojazd, który wymaga ich używania, nie mamy innej możliwości. W pozostałych przypadkach znacznie ma typ oraz masa pojazdu, jak i styl jazdy. Stosowanie opon Reinforced w autach miejskich czy kompaktowych nie ma zwykle większego sensu. Warto zakładać je w autach ciężkich i sportowych, dostawczych lub intensywnie użytkowanych autach osobowych (np. firmowych).
uszkodzony wybierak skrzyni biegów objawy

Uszkodzony wybierak skrzyni biegów – objawy. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona?

2024-02-26
Skrzynia biegów jest mechanizmem, który umożliwia zmianę przełożenia układu napędowego w celu dostosowania parametrów pracy silnika do jego potrzeb. Najprościej rzecz ujmując, pozwala ona na zmianę biegu i dostosowanie prędkości obrotowej silnika, do danego obciążenia i prędkości tak, aby zoptymalizować pracę jednostki. Skrzynie biegów podzielić można ze względu na konstrukcję i zasadę działania na cztery grupy: manualne, półautomatyczne stopniowe, automatyczne stopniowe i automatyczne bezstopniowe. Dziś zajmiemy się manualną skrzynią biegów, a dokładniej jej elementem roboczym, jakim jest wybierak. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona i jak się to objawia?
Jaki akumulator

Jaki akumulator wybrać? Ranking najlepszych akumulatorów

2024-02-23
Akumulator to serce silnika, a co za tym idzie całego samochodu. Umożliwia uruchomienie pojazdu i korzystanie z niego. Zasila także radio, światła i, jeżeli są w wyposażeniu, podgrzewane fotele. Naturalną konsekwencją eksploatacji samochodu jest zużywanie się akumulatora. Z tego względu w pewnym momencie konieczna jest jego wymiana. Jaki akumulator jest najlepszy, jak go wybrać i gdzie kupić? Na te i inne pytania odpowiadamy.
jaka ładowarka do samochodu elektrycznego

Jaka ładowarka do samochodu elektrycznego?

2024-02-21
Ciągły rozwój cywilizacji wprowadza do życia nowe rozwiązania, którym musimy sprostać. Coraz popularniejsze stają się samochody hybrydowe, czy te w pełni elektryczne. Rozwój technologiczny pozwala na coraz to nowsze rozwiązania takich modeli powodując, że coraz więcej widać ich na ulicach miast. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy w pojeździe zabraknie prądu. Niestety stacje ładowania pojazdów elektrycznych nie powstają tak szybko i gęsto, aby sprostać potrzebom wszystkich użytkowników, dlatego wielu z nich decyduje się na montaż własnej ładowarki do samochodu elektrycznego. Jaką ładowarkę wybrać i czym sugerować się przy jej zakupie?
jakie żarówki h7 do soczewek

Jakie żarówki H7 do soczewek wybrać?

2024-02-19
Oświetlenie w samochodzie jest niezwykle ważne dla bezpiecznej jazdy, a jakiekolwiek problemy z reflektorami mogą wiązać się nie tylko z ryzykiem otrzymania mandatu, ale również potencjalnie ze stłuczką lub poważniejszym wypadek. Dlatego też kierowcy muszą zwracać szczególną uwagę na kondycję świateł. Wymiana zużytych lub uszkodzonych żarówek nie należy do specjalnie skomplikowanej, zazwyczaj większe problemy sprawia jednak zidentyfikowanie i wybranie konkretnego produktu, który będzie kompatybilny z pojazdem. Przedstawiamy najważniejsze informacje o żarówkach typu H7, używanych w reflektorach soczewkowych, a także wymieniamy najlepsze modele z tej kategorii.
Indeks prędkości opon

Indeks prędkości opon

2024-02-15
Podczas sezonowej wymiany opon niewielu kierowców zwraca uwagę na ich indeks prędkości. Zazwyczaj skupiamy się głównie na rozmiarze, nie analizując zbyt szczegółowo pozostałych oznaczeń umieszczonych na ścianie bocznej opony. Dlaczego odpowiedni dobór indeksu prędkości jest równie ważny? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
obrócona panewka objawy

Obrócona panewka – objawy. Jakie objawy daje uszkodzona panewka silnika?

2024-02-12
Obrócona panewka w silniku samochodu jest jedną z najpoważniejszych awarii, jaka może dotknąć układ napędowy pojazdu. Wielu kierowców nie jest jednak w stanie zidentyfikować pierwszych sygnałów wskazujących na nadchodzące problemy. Podpowiadamy zatem, na co zwracać tutaj uwagą, a także w jaki sposób zapobiec uszkodzeniu panewki.