Data publikacji:

Falowanie obrotów. Przyczyny i diagnostyka

Falujące obroty to zjawisko, które może pojawić się w aucie każdego typu – bez względu na markę i wiek. Dotyczy to zarówno aut z silnikiem benzynowym, jak też diesli. Co robić, gdy w swoim samochodzie zauważysz falowanie obrotów? Przyczyny i diagnostyka.

Falowanie obrotów na zimnym silniku? Co robić?

Falowanie obrotów w niewielkim zakresie może wystąpić przy zimnym silniku, co zazwyczaj nie świadczy o kłopotach. Jeśli jednak zauważysz trudności z rozruchem, obroty falują przez dłuższy czas, a sam silnik „szarpie” nawet, gdy jest już rozgrzany, to sygnał do sprawdzenia miejsc w aucie, o których piszemy w dalszej części artykułu.

Najczęstsze przyczyny falowania obrotów silnika

Jakie są przyczyny falowania obrotów silnika? Jest ich kilka. Najpierw sprawdź silnik, stan przewodów elektrycznych, zapłonowych i podciśnieniowych. Szukaj nieszczelności w kolektorze ssącym. Nadmiarowe powietrze dostające się do silnika to częsta przyczyna falowania obrotów. Uruchom silnik i wsłuchaj się w jego pracę. 
Falowanie obrotów w silniku benzynowym? Współczesne silniki benzynowe są układami skomplikowanymi, opierającymi swoje działanie na elektronice. Często to właśnie ona szwankuje i jest odpowiedzialna za falowanie obrotów w aucie. 

Falowanie obrotów i szarpanie – sprawdź przepustnicę

Zlokalizowana jest tuż przy kolektorze. Sprawdź jej stan. Brud może blokować jej działanie, ograniczając ilość paliwa doprowadzanego do cylindrów. Najlepiej zadanie powierz fachowcom, bo doczyszczanie za pomocą płynu czyszczącego do układów paliwowych należy zakończyć kalibracją dolotu. 

Falowanie obrotów – przyczyny i diagnostyka. Weź pod lupę silniczek krokowy

Silniczek krokowy ma za zadanie utrzymywanie stałych obrotów w niskim zakresie. Ten element ulega częstemu zabrudzeniu. Usuń śniedź z przewodów i wtyczki. Być może konieczna będzie wymiana silniczka krokowego. 

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach? Sprawdź świece zapłonowe

Świece żarowe (silniki Diesla) i świece zapłonowe (silniki benzynowe) są często związane z falowaniem obrotów. Sygnałem alarmowym będą tu zwłaszcza kłopoty z rozruchem. Jeśli choćby jedna świeca się przepaliła, czeka cię wymiana wadliwego elementu na nowy. 

Falowanie obrotów i szarpanie – sprawdź filtry i pompę paliwa

Filtry zapchane brudem zmniejszają sprawność działania auta. Falujące obroty to znak, że zarówno filtr powietrza, jak i filtr paliwa mogą być mocno zabrudzone. Falujące obroty mogą mieć związek z awarią pompy paliwa. Tę poddaj również szczegółowej diagnostyce. 

Falujące obroty na zimnym silniku Diesla – przyczyny

Nierówna praca silnika w dieslu w wielu wypadkach ma związek z zapchanym filtrem paliwa. Silniki wysokoprężne są bardzo podatne na zapychanie się filtrów, zwłaszcza przy niskiej jakości paliwa. Z biegiem czasu zaczną powodować „szarpanie” silnika. Falowanie na niskich obrotach w dieslu ma często związek z regulatorem ciśnienia paliwa, którego uszkodzenie prowadzi do nierównego dawkowania oleju. 
Kolejna porcja wiadomości o falowaniu obrotów w dieslu to awarie związane z eksploatacją układu wtryskowego. Uwaga! Nawet lekka nieszczelność może powodować problemy z działaniem silnika! Licz się więc z koniecznością regeneracji lub wymiany wtryskiwaczy i/lub stosowanych pod nie podkładek. 

Falujące obroty na zimnym silniku Diesla – diagnostyka

Często próby zlokalizowania źródła awarii przypominają szukanie igły w stogu siana. Zdaj się na pomoc fachowców w zaufanym warsztacie samochodowym.
Zdjęcie: LightFieldStudios / Envato Elements
Autor: Ewa Doniec