Data modyfikacji:

Goodyear UltraGrip 9 - fantastyczna dziewiątka

Autor: Łukasz Wulkanista

Koncernu Goodyear przedstawiać nie trzeba, jednak nie można nigdy przejść bez komentarza obok kolejnych opon tego amerykańskiego producenta. Weźmy choćby Goodyear UltraGrip 9, następczynie doskonałych zimówek UltraGrip 8, które zadebiutowały w 2011 roku. 3 lata – tyle czasu inżynierowie Goodyear wsłuchiwali się w głosy kierowców, którzy zaufali ich oponom. Analizując opinie, a także śledząc poczynania konkurencji, wytrwale pracowali nad ulepszeniem dotychczasowych rozwiązań. Wreszcie, w 2014 amerykański koncern ogłosił zakończenie prac nad nowym modelem. Wielkie oczekiwanie dobiegło końca i posiadacze aut zaczęli ustawiać się w długich kolejkach. Jakie były ich opinie? Już pierwsze głosy nie pozostawiały wątpliwości: Goodyear miał dobre powody, by trzymać swoich klientów w niepewności przez ponad prawie pół dekady. Tyle potrzeba było, by dokonać rewolucji i ponownie zwrócić na siebie oczy międzynarodowej opinii oraz kierowców z całego świata. Najlepszym dowodem na to jest fakt, iż mimo upływu czasu, Goodyear nadal notuje wysoką sprzedaż tego modelu. Co takiego jest w serii Ultra Grip i jej najnowszym dziecku, że tylu kierowców powierzyło im swoje bezpieczeństwo?

Jak bieżnik UltraGrip 9 wypada w testach?

Na pytanie o popularność opon zimowych Goodyear Ultra Grip 9 częściowo odpowiadają testy, w których model ten niejednokrotnie uzyskiwał czołowe pozycje. Wymienić należy przede wszystkim dwa spektakularne zwycięstwa w testach opon zimowych ADAC (2015 i 2016). Jednak na „miejscach medalowych” znajdowały się znacznie częściej. W ten sposób w sumie 10-krotnie nagrodzili je m.in. testerzy z Automotorsport, Autozeitung, Autobild oraz ACE. Na tle konkurencyjnych modeli Goodyear UltraGrip 9 wyróżniały się przede wszystkim wyjątkowo krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni oraz na śniegu. Tabele wyników potwierdzają też doświadczenie samych kierowców, którzy chwalą je sobie m.in. za wysoką żywotność i nieduże zużycie paliwa.

Dla kogo Goodyear UltraGrip 9?

Seria Ultra Grip skierowana jest to szerokiego grona kierowców, o czym świadczyć może choćby ich popularność. Dzięki nowej konstrukcji klocków barkowych, dużej liczby lameli oraz krawędzi ug9 zaskarbiły sobie względy posiadaczy aut rodzinnych. Dla nich bezpieczeństwo (mierzone m.in. stabilnością i krótką drogą hamowania w trudnych warunkach) to podstawa. Ale to, że model ten pozwala czuć się swoim użytkownikom bezpiecznie, nie zostało osiągnięte kosztem komfortu czy osiągów. Przeciwnie, Ultra Grip 9 nie tylko wypadły tu lepiej od swoich poprzedniczek, ale i lepiej od większości konkurencyjnych zimówek. Zoptymalizowana konstrukcja pozwoliła także na osiągnięcie znaczniej mniejszych oporów toczenia. W ten sposób ten wysokiej klasy produkt stał się też opłacalny dla kierowców o cieńszym portfelu. Powód jest prosty: niższe opory toczenia oznaczają większą efektywność paliwową, a więc mniejsze rachunki na stacjach benzynowych. Wreszcie indeks prędkości H oznacza, że ug9 pozwalają na osiąganie prędkości przekraczających 200 km/h. Tym sposobem stały się też ulubienicami niejednego miłośnika brawurowej jazdy i sportowych wrażeń.

Dwie wersje bieżnika

Goodyear Ultra Grip 9 występuje w dwóch wersjach bieżnika. Jedna z nich posiada rowek centralny, druga natomiast jest go pozbawiona. Na szczęście, zamawiając opony nie mamy możliwości wyboru wzoru. To czy opona posiada zagłębienie w centralnej części bieżnika zależy tylko i wyłącznie od jej rozmiaru. Poniżej prezentujemy pełną listę, dzięki której można zweryfikować, którą wersję otrzymamy kupując ogumienie o danych wymiarach.

175/60R15 81T 205/60R15 91H 205/65R15 94H 195/55R16 87H 195/60R16 93H 205/55R16 91T 205/60R16 92H 195/65R15 91T 205/60R15 91T 205/65R15 94T 195/55R16 87T 205/55R16 91H 205/55R16 94H 205/60R16 96H

155/65R14 75T 165170R14 85T 175/65R14 82T 175/70R14 84T 175/70R14 88T 185/65R14 86T 175/65R15 88T 185/60R15 84T 185/65R15 88T 195/60R15 88T 195/65R15 95T 165/70R14 811 165/70R14C 89/87R 175/65R14 86T 175/65R14C 90/88T 185/60R14 82T 165/65R15 81T 185/55R15 82T 185/60R15 88T 185/65R15 92T 195/65R15 91H

Goodyear UltraGrip 9 czy UltraGrip 8?

Cyferka w nazwie każdego kolejnego modelu opon z serii Ultra Grip to nie tylko numer wersji. To także wskaźnik stale podnoszonej przez amerykański koncern poprzeczki. W stosunku do modelu z 2011 optymalizacji uległ każdy parametr. Zacznijmy od tego, co w zimówkach najważniejsze, czyli zachowanie auta podczas uciążliwych opadów śniegu i w trakcie roztopów. Testy TÜV wykazały tutaj m.in., iż droga hamowania skróciła się średnio o 4%. Poprawiła się stabilność, odporność na aquaplaning i przyczepność, jednak największe usprawnienie dotyczy oporów toczenia. Wszystko to jest efektem nowej konstrukcji bieżnika o m.in. gęstszej siatce lameli, lepszym rozmieszczeniu rowków hydrodynamicznych, systemu trójwymiarowych klocków bieżnika.

Zastosowane technologie

  • Goodyear 3D BIS Technology, czyli system trójwymiarowych klocków bieżnika. To głównie jego zasługą jest ekstremalnie krótka droga hamowania i bezproblemowa jazdę po każdym typie nawierzchni.
  • SnowProtect – technologia zwiększająca możliwości pony na śniegu. Współodpowiedzialna za lepsze hamowanie i większą stabilność przy wpadnięciu w błoto pośniegowe.
  • Wskaźnik optymalnego zużycia bieżnika – informuje kierowcę, gdy zachodzi już potrzeba wymiany ogumienia na nowsze. Dzięki zoptymalizowanej mieszance surowcowej i równomiernemu rozkładowi nacisków ten dzień nie nadejdzie jednak zbyt szybko.
  • Rowki hydrodynamiczne powstały po to, by szybciej odprowadzać wodę i skutecznie przeciwdziałać zjawisku aquaplaningu. Gdyby nie one, wyniki ug9 na błocie pośniegowym nie byłyby tak dobre, jak w testach i na drogach.

Etykieta Unijna (dla rozmiaru 185/65 R15 88T)

Opór toczenia - C Ocena „C” to przepustka do wysokiej klasy opon zimowych (przypominamy, że najsłabszym wynikiem na skali A-G jest „G”). Im lepszy wynik ma opona, tym więcej zaoszczędzić można na paliwie. Hamowanie na mokrej nawierzchni – C Nie bez powodu na etykiecie unijnej informuje się m.in. o zachowaniu opony na mokrej nawierzchni. Wysoka ocena w tej kategorii to tak naprawdę najlepsza gwarancja bezpieczeństwa. Ocena „G” to najniższa ocena, jaką może otrzymać opona dopuszczona do jazdy, zaś „C” informuje, że mamy do czynienia z „górną półką”. Hałas - 67 dB Sama wynik „67 decybeli” brzmi dość enigmatycznie, jednak najważniejsze jest tutaj to, ile symboli fal dźwiękowych jest pomalowanych na czarno (im mniej, tym lepiej). W tym wypadku jest to tylko jedna fala, a zatem Goodyear Ultra Grip zapewniają najwyższy komfort akustyczny.

Wady oraz zalety

Jako że testy opon zimowych wskazują na wysokie parametry opon Goodyear UltraGrip 9, trudno jest wskazać ich konkretne wady. Z całą pewnością lepsze wyniki zdobyły na drogach pokrytych śniegiem lub wodą, niż na suchych nawierzchniach. Zdeklasowały jednak konkurencyjne opony pod niemal każdym innym względem: komfortu akustycznego, możliwego okresu eksploatacji, drogi hamownia czy przyczepności. Niektórzy wyrzucają amerykańskiemu koncernowi zbyt wygórowane ceny. Rzeczywiście, w tej klasie opon znaleźć można zarówno modele tańsze, jak i droższe. Goodyear UltraGrip 9 to pod względem stosunku jakości do ceny średniak, dlatego warto wyczekiwać promocji.

Opinie

Dostałem w zestawie prawie-nówki od poprzedniego właściciela samochodu, więc nie bardzo miałem wybór. To był mój pierwszy samochód i pierwsze opony. Powiem tak. Auto pewnie kiedyś zmienię, ale Goodyearowi pozostanę wierny. Nie mam porównania, ale nie trzeba być ekspertem, żeby wyczuć, że to klasa światowa.
Za bardzo cenię sobie bezpieczeństwo, żeby eksperymentować z innymi oponami zimowymi. Miałem Goodyear Ultra Grip 7, miałem Ultra Grip 8, teraz Ultra Grip 9. Jak wyjdzie numer dziesięć, to nawet nie będę się zastanawiał.
W sumie przyjechałem z zamiarem kupienia tańszych Alpin A4, bo ktoś mi polecił. Nie było, więc wybór padł na gug9. Drogie, ale warte swojej ceny. Nie żałuję. Wożę dzieci do szkoły, a na ich bezpieczeństwie się nie oszczędza.
Na początku bardzo na nie narzekałem i odradzałem wszystkim zakupu. Potem okazało się (zupełnie przypadkiem, bo wymieniałem tłumik), że wulkanizator odwalił fuszerkę. Po kolejnej wizycie jest bez porównania. Dużo jeżdżę po wiejskich „dziurawcach”, ale z oponami Goodyear praktycznie w ogóle nie rzuca.
Na czeskich drogach śmigają bez problemu, ale tutaj drogi są lepsze. Jak kogoś stać, to niech kupuje, a jak nie, to zawsze może dostać starszy model. Też dobre.

Gwarancja na opony Goodyear UltraGrip 9

O zwrot części/całości kosztów lub wymianę na nowe można ubiegać się w okresie 60 miesięcy 5 lat (60 miesięcy) od daty zakupu lub produkcji. Warunkiem pozytywnego rozpatrzenia reklamacji jest wykazanie istnienia wad produkcyjnych, dotyczących w szczególności wykonawstwa, materiału lub konstrukcji.

Podsumowanie

Każda kolejna opona z serii Ultra Grip to pewniak, który można kupować w ciemno. Amerykański koncern zdążył już przyzwyczaić swoich klientów do tego, że jego nowe produkty znajdują się wśród najlepszych. Gdy debiutowała „dziewiątka”, nikt nie miał wątpliwości, że będzie kontynuować tradycję swoich poprzedniczek. Od tego czasu minęło już trochę czasu, które przyniosły potwierdzenie wielkości Goodyeara i jeszcze silniej zwiększyły oczekiwania wobec jego przyszłych modeli.

Goodyear UltraGrip 9:

Klasa – PREMIUM Producent – Goodyear Bieżnik – UltraGrip 9 Poprzednia wersja – UltraGrip 8 Gwarancja – 60 miesięcy Średnica felgi – od 14 do 16 cali Ilość wariantów – 42 Sezon – Opony zimowe Ceny – od 204 zł za sztukę

Ciekawostki

  • Opony Goodyear UltraGrip 9 aż 10-krotnie znalazły się na podium w testach zimowego ogumienia.
  • Goodyear zdecydował się na wyprodukowanie opon UltraGrip 9 w aż 33 rozmiarach.
  • Powstanie opony UltraGrip 9 czyni z tej serii jedną z najdłużej ukazujących się serii opon zimowych.
  • Jako jeden z nielicznych modeli - UG9 są produkowane w dwóch wersjach bieżnika
  • Model często zapisywany jest również jako Ultra Grip 9 (ze spacją między "ultra" oraz "grip"). Uważamy, że jest to nazewnictwo zamienne i dopuszczalne do stosowania w powszechnym obiegu. Zresztą w naszym artykule również znaleźć można zarówno zapis ze spacją jak i bez niej.
Zobacz również:
6 komentarzy
  1. Łukasz | 06.10.2018 19:46
    Opony pierwszy sezon ok, natomiast od drugiego zaczęły się odkształcać co powodowało bicie kierownicy przy prędkosciach powyżej 100 km/h, wyważałem kilka razy, przez chwilę była poprawa, ale później dalej to samo, opony z wyglądu nowe, trzeba wymienić...
  2. K. Frampol | 28.03.2017 05:45
    Opony to jedno, ale jak się je zamontuje w ch...m samochodzie, to nic nie dadzą. Taka prawda, jeśli samochód nie ma w miarę opływowego kształtu, to nawet najniższe opory toczenia nic nie dadzą i nie pozwolą zaoszczędzić na paliwie. Moja rada jest taka, żeby najpierw zainwestować w dobry samochód, a potem kupować takie opony jak Goodyear U G 9.
  3. giger84 | 18.03.2017 20:53
    Może trafiłem na jakiś wadliwy model, ale wydaje mi się, że Goodyear Ultra Grip 8 były lepsze. Na śniegu, na błocie, na suchym asfalcie – wszędzie. Minęło już sporo lat, a i samochód miałem wtedy lepszy (teraz poruszam się głównie komunikacją miejską i zostawiłem sobie tylko małego staruszka do awaryjnych sytuacji). Nie powiem, są cichutkie i dobrze się prowadzi, ale skoro są nowsze to powinny być też chyba dużo lepsze. A może się mylę?
  4. wiciu | 25.02.2017 11:13
    Dzień dobry, mam następujące pytanie. Mam okazję kupić tanio te opony w rozmiarze 205/60R16 96H, ale w internecie znalazłem informację, że zimą powinno się jeździć na oponach węższych, niż latem. Po pierwsze chciałbym się dowiedzieć, czy to prawda? Po drugie, jeśli tak, czy 205/60R16 96H to aby nie za szerokie opony na zimę? Dodam tylko, że siedzę za sterami samochodu Kia Optima z 2011 roku. Pozdrawiam i dziękuję za interesującą lekturę!
  5. bielszczanin | 14.02.2017 10:02
    wskaźnik zużycia to jest dobra rzecz!! teraz jak zbliża się czas wymiany to szukam tylko opon, które go mają, bo to ogroooomne udogodnienie. jeśli ktoś używa samochodu do jakiegoś tam zwykłego jeżdżenia do warzywniaka to może nie, ale ja jestem nonstop w trasie, więc dwa sezony i wymiana, dwa sezony i wymiana….. mała rzecz a cieszy i dla niej tak naprawdę tylko kupiłem Goodyear Ultragrip 9
  6. fazii88 | 07.02.2017 10:31
    Przez kilkanaście lat praktycznie w ogóle nie kupowałem opon, bo komplet kosztował tyle co aktualne samochody którymi jeździłem, więc bardziej opłacało mi się kupić nowy samochód niż opony. Teraz jeżdżę autem z salonu i pierwszy raz musiałem wymienić cały komplet. Nie miałem w ogóle doświadczenia w tej tematyce dlatego kierowałem się tylko i ywłącznie testami i tym co mi podsuwał internet (tak dowiedziałem się o wulkanista.pl). Poza tym Goodyear raczej dobrze się kojarzy. Wybór padł na model ULTRAGRIP 9 i teraz dopiero doceniam nowe opony. Kiedyś myslałem, że to wszystko jedno, byle nie były zdarte i jak zima to zimowe, a jak lato to letnie, ewentualnie całoroczne. Jest różnica a do tego marka też ma znaczenie bo dotąd kupwałem samochody z kompletem jakichś tanich chińskich opon. Teraz to zupełnie inna bajka. Polecam i uczulamże warto kupować nowe i dobre opony.