Data publikacji:

Gwarancja na opony. Co obejmuje, jak długo trwa?

Opony są jednym z najważniejszych elementów wyposażenia każdego auta, bez względu na to, czy korzystamy z niego codziennie, czy też okazjonalnie. I chociaż podczas wyboru właściwego ogumienia możemy wziąć pod uwagę wiele aspektów i ostatecznie wybrać model dostatecznie odpowiedni i bezpieczny, zawsze należy zwrócić uwagę na gwarancję tego typu produktu. Należy pamiętać, że gwarancja na opony stanowi nasze zabezpieczenie, a w przypadku wszelkich nieprawidłowości, może przyczynić się do poprawy tego stanu. Co obejmuje gwarancja i jak długo obowiązuje po zakupie ogumienia?

Czy gwarancja jest udogodnieniem obowiązkowym?

Zgodnie z polskim prawem nie istnieje obowiązek udzielania na dany produkt gwarancji. Jest więc ona zabiegiem dobrowolnym i zazwyczaj udziela jej producent lub sprzedawca. Nieco inaczej jest w przypadku niezgodności towaru z opisem. Wówczas nabywcę chronią zapisy ustawy konsumenckiej. Jeżeli jednak produkt jest pełnowartościowy, konsument zazwyczaj ma możliwość skorzystania z prawa do reklamacji, które nie gwarantuje, że sprawa zostanie rozpatrzona na jego korzyść oraz w ramach dobrowolnie udzielanej gwarancji.
W przypadku skorzystania z otrzymanej na opony gwarancji sprawa rozpatrywana jest przez producenta towaru. Jeżeli mamy do czynienia z niezgodnością produktu z opisem, wówczas jest to reklamacja, którą rozpatruje sprzedawca. W niektórych przypadkach może on domagać się rekompensaty ze strony producenta.

Gwarancja na opony – co obejmuje?

Największe szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji w ramach gwarancji na opony są wtedy, gdy sprawa dotyczy opony nowej lub użytkowanej od niedługiego czasu. Może się zdarzyć, że dany egzemplarz ogumienia nosi ślady zdeformowania lub produkt jest wyjątkowo trudny, a nawet niemożliwy do wyważenia. Tego typu fabryczne wady zazwyczaj dostrzegalne są już na początku eksploatowania opon, dlatego jak tylko zauważalna będzie jakakolwiek nieprawidłowość, warto zgłosić problem do producenta lub sprzedawcy jak najszybciej. W przypadku użytkowania opon z wadą im dłuższy czas zwlekania z reklamacją, tym mniejsze szanse na jej pozytywne rozpatrzenie. 
Bardzo często bywa, że kierowcy zgłaszają się z reklamacją opon dotyczącą rosnącej emisji hałasu w związku z ząbkowaniem opony. Wówczas gwarancja na opony zazwyczaj nie wystarcza. Producent zazwyczaj za przyczynę zużywania opon w sposób nierównomierny uznaje stan pojazdu i niewłaściwy sposób jego eksploatacji. Dochodzenie swoich racji jest w tym przypadku bardzo trudne i zazwyczaj kończy się brakiem uznania.

Ile wynosi gwarancja na opony?

Odpowiadając na pytanie, ile jest gwarancji na opony, należy wziąć pod uwagę dwie różne kwestie. Gwarancja może obejmować opony od daty produkcji lub daty sprzedaży. W niektórych przypadkach obowiązuje wyłącznie data produkcji, w innych natomiast oba okresy mogą mieć różną długość.
Niekwestionowanymi rekordzistami w długości oferowanego okresu gwarancji są marki Michelin, Kleber, BFGoodrich i Kormoran. Firmy te nie uwzględniają wariantu zależnego od daty zakupu. Jedynym obowiązującym terminem jest tutaj data produkcji. Wspomniani producenci oferują na swoje ogumienie aż 10 lat gwarancji i są to absolutne rekordy w branży. Ile wynosi gwarancja na opony u pozostałych firm? Kolejne najdłuższe okresy gwarancyjne wśród najpopularniejszych firm oponiarskich są aż o połowę krótsze.
6-letnią gwarancję od daty produkcji na swoje opony oferują firmy Yokohama, Continental, Uniroyal, Barum i Semperit. Ten sam okres i z dodatkowym tej samej długości okresem wsparcia gwarancyjnego również od daty sprzedaży, zapewnia natomiast marka Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Dębica i Nokian (w ostatnim przypadku dodatkowe 3 lata gwarancji od daty zakupu).
4 lata gwarancji przysługują na opony Bridgestone, Fireston, Dayton, Pirelli i Ceat, przy czym dwie ostatnie marki zapewniają również 2-letnią gwarancję na ogumienie od daty zakupu.
Najsłabiej w rankingu wypadają opony Toyo i Vredestein. To w obu przypadkach 3 lata gwarancji od daty produkcji, przy czym Toyo oferuje dodatkowo 2-letni okres gwarancyjny od daty zakupu opon.  

Gwarancja na opony – jak się za to zabrać?

W przypadku gdy pojawia się problem z ogumieniem, warto w pierwszej kolejności udać się do jednego z serwisów oponiarskich. Często doświadczeni pracownicy potrafią wstępnie ocenić, co jest przyczyną problemu oraz określić, czy winny jest błąd fabryczny, czy też problem ma inną przyczynę. Można wówczas uzyskać wstępną informację, co do szansy rozpatrzenia reklamacji u producenta. Wówczas możliwe jest dokonanie oceny, czy warto rozpoczynać całą procedurę związaną z reklamacją, na którą składa się m.in. zdejmowanie opon, ich wysyłka, okres rozpatrywania itd.
Wiele osób ma też świadomość, że uszkodzenie ogumienia wyniknęło nie z winy producenta, jednak próbuje odesłać opony, licząc na zwrot kosztów w ramach gwarancji. Należy jednak liczyć się z tym, że specjaliści rozpatrujący gwarancję na opony i wszelkie inne reklamacje doskonale znają się na tego typu problemach i świetnie potrafią odróżnić wady fabryczne od niewłaściwego użytkowania produktu. Tak bywa w przypadku jazdy na ciśnieniu, które jest zaniżone lub w przypadku wjechania w krawężnik czy dziurę. Eksploatowanie opon w ten sposób znacznie utrudnia uzyskanie pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. W większości przypadków klienci spotykają się z uzasadnioną odmową.
Autor: Karolina Grad