Data publikacji:

Hybrydy plug-in – plusy i minusy

Napęd hybrydowy to ciekawa alternatywa dla klasycznego, w pełni spalinowego. Współpracujący z silnikiem benzynowym silnik elektryczny zapewnia dodatkowe możliwości, które przydają się zwłaszcza w miejskim gąszczu. Najciekawszą wersją napędu hybrydowego jest hybryda plug-in (ang. plug in hybrid), która łączy zalety samochodu spalinowego oraz elektrycznego. Jak działa auto plug-in i kiedy warto je wybrać?
Sprawdź również: Uszkodzony czujnik ESP – objawy
hybryda plug in
Hybrydy plug-in to w Polsce wciąż dość rzadki typ napędu. Na koniec 2022 roku zarejestrowanych było 30 321 aut z napędem hybrydowym plug-in. To stosunkowo niedużo, ale warto przytoczyć kolejną liczbę – 14 694. Tyle hybryd było zarejestrowanych w Polsce zaledwie półtora roku wcześniej, w lipcu 2021 roku. Podwojenie liczby samochodów z napędem plug-in dobitnie pokazuje, jak dużą popularność zyskały tego rodzaju hybrydy. Czym charakteryzuje się hybryda plug-in i jakie są jej zalety oraz wady?

Czym jest hybryda plug-in?

Klasyczne napędy hybrydowe są wyposażone w dwa silniki, elektryczny i spalinowy, ale główne zadanie należy do tego drugiego. To bowiem paliwo jest głównym źródłem energii, służącym zarówno do napędzania samochodu, jak i ładowania akumulatorów. Niewielka część energii pozyskiwana jest podczas hamowania poprzez system rekuperacji. Zwykła hybryda ma oczywiście wiele zalet, a jedną z głównych jest oszczędność paliwa podczas jazdy miejskiej. W korkach lub podczas krótkich i spokojnych tras auto jest w stanie pracować wyłącznie w trybie elektrycznym. Napęd elektryczny idealnie sprawdza się m.in. podczas powolnego przemieszczania się w korku.
Pełne hybrydy (HEV) są użyteczne, ale na akumulatorach są w stanie przejechać jedynie kilka kilometrów. W praktyce silnik spalinowy włącza się dość szybko, po pierwszym mocniejszym wciśnięciu pedału gazu. Dla kierowców, którzy chcą lepiej wykorzystać tryb elektryczny, stworzone zostały hybrydy plug-in (PHEV). Wyróżniają się znacznie pojemniejszymi akumulatorami, które są w stanie zapewnić kilkudziesięciokilometrowy zasięg. Odpowiada to typowym dziennym dystansom pokonywanym w miastach.

Jak działa hybryda plug-in?

Największą różnicą jest jednak to, w jaki sposób akumulatory są ładowane. Mogą podobnie jak w klasycznej hybrydzie czerpać energię z silnika spalinowego w trakcie jazdy, ale też z gniazdka. Jak sama nazwa wskazuje, hybrydy plug-in da się podłączyć do źródła prądu i naładować. Oznacza to, że da się z nich korzystać podobnie jak z auta elektrycznego, niemal bez użycia silnika spalinowego. Ładuje się je tak samo jak elektryki – za pomocą stacji ładowania (tzw. superchargerów), domowego wallboxa lub po prostu z gniazdka.
Rozwiązania stosowane przez producentów różnią się między sobą, ale cel jest podobny – obniżenie kosztów eksploatacji. Przy regularnym doładowaniu akumulatorów spalanie silnika spalinowego może spaść do 1–2 litrów, co przy obecnych cenach benzyny jest doskonałą wiadomością. Oczywiście prąd również wlicza się w koszty, ale dysponując własną instalacją fotowoltaiczną, można doładowywać samochód bardzo tanio.

Czy hybryda plug-in jest lepsza od klasycznej hybrydy?

Najstarsze auta hybrydowe plug-in mają już ponad 10 lat, dzięki czemu można wyciągnąć wnioski na temat tego rodzaju napędu. Największą różnicą względem zwykłej hybrydy jest możliwość doładowania akumulatorów z gniazdka, co daje duże możliwości. Silnik elektryczny nie jest wszak jedynie wsparciem zwiększającym moment obrotowy i odciążającym spalinową jednostkę w niewymagających sytuacjach, a pełnoprawnym źródłem napędu. Trudno więc porównać pełną hybrydę i hybrydę plug-in, bowiem idea stojąca za rozwiązaniami jest inna. Nawet jeśli auta będą wykorzystywane w ten sam sposób, czyli bez doładowywania baterii z zewnętrznego źródła energii, wysoka pojemność ogniw hybrydy plug-in stawia ją na wygranej pozycji.
Wyraźna przewaga hybrydy plug-in zarysowuje się jednak dopiero wtedy, gdy kierowca regularnie korzysta z portu ładowania. Dopiero wtedy napęd elektryczny ma szansę stać się tym głównym, co jest podstawowym założeniem tego rodzaju napędu. Jeśli więc nie masz dostępu do prądu (np. w przydomowym garażu lub garażu podziemnym), a w Twojej okolicy nie ma zbyt wielu ogólnodostępnych stacji ładowania, przewaga hybryd plug-in znika. Doładowywanie pojemnych akumulatorów wyłącznie w trakcie jazdy mija się z celem i nie przynosi oszczędności.

Zalety hybrydy plug-in

Dlaczego warto wybrać hybrydę plug-in? Zalety napędu są szerokie i nie ograniczają się wyłącznie do korzyści finansowych. Podstawowe plusy auta hybrydowego doładowywanego z gniazdka to:
  • oszczędność paliwa – doładowywanie akumulatora z gniazdka sprawi, że wizyty na stacji paliw będą wyjątkowo rzadkie;
  • bezproblemowe uruchomienie silnika – silnik elektryczny hybrydy działa jak ogromny rozrusznik, dlatego nie musisz się martwić o uruchomienie silnika benzynowego. Nawet jeśli ten nie działałby prawidłowo, zawsze masz do dyspozycji napęd elektryczny, który dowiezie Cię do najbliższego warsztatu;
  • mniejsze zużycie hamulców – silnik elektryczny hybrydy plug-in może działać jako hamulec i dzięki temu odzyskiwać energię. To nie tylko oszczędność energii, ale i klocków oraz tarcz hamulcowych;
  • większa elastyczność samochodu – silniki elektryczne generują maksymalny moment obrotowy już od najmniejszych obrotów, zatem mogą wspierać jednostkę spalinową, wymagającą rozpędzenia do wyższych zakresów obrotów;
  • komfort jazdy – jazda w trybie elektrycznym jest bardzo cicha i przyjemna. Dodatkowo auto nie generuje wówczas szkodliwych dla zdrowia spalin;
  • dodatkowe plusy – auta hybrydowe objęte są niższą akcyzą, a w niektórych miastach obowiązuje je niższa stawka parkingowa.
  • Wady hybrydy plug-in

    Jak nietrudno się domyślić, napęd hybrydowy plug-in ma też kilka wad. Duże możliwości związane są wszak z wydatkami oraz kompromisami, których warto mieć świadomość. Minusy napędu hybrydowego plug-in to m.in.:
  • wysoka cena zakupu – auto hybrydowe plug-in jest w zasadzie połączeniem elektryka z samochodem spalinowym, dlatego cena pojazdu jest wysoka. Wersje plug-in różnią się ceną od podobnie wyposażonych wersji benzynowych nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych;
  • gabaryty i ciężar akumulatorów – minusem rozwiązania jest też waga oraz rozmiar akumulatorów. Zajmują sporo cennego miejsca w kabinie pasażerskiej oraz w bagażniku;
  • ograniczona oferta AC – minusem hybryd plug-in jest też niewielka dostępność ubezpieczeń Assistance.
  • Czy warto kupić hybrydę plug-in?

    Zakup hybrydy plug-in jest opłacalny tylko w specyficznych warunkach. Jeśli pokonujesz dziennie do 50 km, podróżujesz głównie w ruchu miejskim i korzystasz z samochodu intensywnie, istnieje spora szansa, że dodatkowe koszty zwrócą się już po kilku latach. Uwzględnij też to, czy masz dostęp do stacji ładowania, oraz dowiedz się, jak długo ładuje się upatrzony przez Ciebie model. W długich trasach oraz przy braku ładowania akumulatorów z gniazdka hybrydy plug-in tracą swoje zalety. W tych przypadkach lepszym wyborem może okazać się samochód benzynowy, wysokoprężny lub klasyczna hybryda.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Szymon Sonik