Data publikacji:

Jak odpowietrzyć hamulce?

Układ hamulcowy jest jednym z ważniejszych systemów w samochodzie. Odpowiada za bezpieczeństwo podczas jazdy, dlatego jego odpowiednie działanie powinno być regularnie sprawdzane i poddawane serwisowaniu. Najczęstszą awarią układu hamulcowego jest jego zapowietrzenie. Zatem jak odpowietrzyć hamulce? Jakie są przyczyny i objawy zapowietrzenia układu hamulcowego? Przedstawiamy, jak odpowietrzyć hamulce krok po kroku.
jak odpowietrzyć hamulce

Objawy zapowietrzonego układu hamulcowego

Sprawny układ hamulcowy jest niezbędnym elementem bezpiecznej jazdy samochodem. Każdy zdaje sobie z tego sprawę, jednak nie każdy dba o sprawne hamulce i nie poddaje ich regularnej naprawie. Jest to duży błąd, gdyż może bezpośrednio zagrażać życiu i zdrowiu osób poruszających się samochodem oraz innych uczestników ruchu. Eksploatacja układu hamulcowego i inne defekty z nim związane nie wydarzają się nagle. Zazwyczaj jest to długi proces, który wysyła liczne sygnału świadczące, że z hamulcami dzieje się coś niedobrego. Tak samo jest w przypadku zapowietrzenia hamulców. Objawy zapowietrzenia są typowe dla danej awarii i trudno pomylić je z czymś innym. Co zatem wskazuje na zapowietrzenie się układu hamulcowego? Charakterystyczną oznakę można zauważyć podczas hamowania, czyli wciskania pedału hamulca. Powinien on generować odpowiedni opór podczas dociskania go stopą do podłoża, jednak jeżeli tak się nie dzieje, to znak, że coś jest nie w porządku. W przypadku gdy pedał z lekkością wpada w podłogę auta, to znak, że hamulce są zapowietrzone i szybko należy je naprawić. Objawem wskazującym na zapowietrzenie jest także ściąganie auta w bok podczas hamowania. Dzieje się tak ze względu na nierównomierne dozowanie siły docisku na koła i w efekcie jedno koło zmniejsza prędkość szybciej od drugiego. Charakterystyczną cechą są również pęcherzyki powietrza w płynie hamulcowym, które można dostrzec w zbiorniczku wyrównawczym.

Jak może dojść do zapowietrzenia hamulców?

Częstą przyczyną zapowietrzonych hamulców jest nieszczelność układu, przez który ucieka płyn hamulcowy, a w jego miejsce dostaje się powietrze z otoczenia. Może być to spowodowane naturalnym zużyciem się części i przewodów samochodowych lub efekt błędów podczas wymiany np. tarcz hamulcowych i klocków. Wymiana danych części samodzielnie bądź przez mechanika powinna każdorazowo zakończyć się odpowietrzeniem układu hamulcowego, do którego mogło dostać się powietrze podczas konserwacji. Nie każdy jednak się do tego stosuje, ze względu na chęć zaoszczędzenia czasu, co jest dużym błędem, który może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Do zapowietrzenia się układu hamulcowego może dojść także podczas jazdy. Częste i mocne hamowanie na trasie może być przyczyną zagotowania się płynu hamulcowego, czyli przegrzania hamulców. W takim przypadku temperatura w układzie hamulcowym staje się tak wysoka, że doprowadza do wrzenia płynu, a tym samym do zapowietrzenia. Jak do tego dochodzi? Wszystko za sprawą właściwości higroskopijnych płynu hamulcowego, czyli wchłaniania wilgoci lub wiązania się z wodą. Dlatego podczas sytuacji, w której dojdzie do zagotowania płynu hamulcowego, stworzy się para, która nie będzie miała się gdzie ulotnić, więc osadzi się na ściankach przewodu. W następnej kolejności zacznie się skraplać i stworzy pęcherzyki w płynie hamulcowym blokujące jego przepływ.

Jak odpowietrzyć hamulce?

Wielu z nas woli oddać samochód w ręce mechanika, aby odpowiednio odpowietrzył układ hamulcowy. Jednak nie ma w tym nic trudnego i można wykonać to samodzielnie w domowym warsztacie z odrobiną zdolności manualnych i wiedzą. Hamulce odpowietrza się nieco inaczej, jeżeli auto wyposażone jest w system ABS. Przedstawiamy zatem poradnik, jak krok po kroku odpowietrzyć hamulce na dwa sposoby.

Układ hamulcowy bez ABS

Na początku należy rozpocząć odpowietrzanie od kół znajdujących się najdalej od pompy hamulcowej, czyli w kolejności: prawe tylne koło, lewe tylne, prawe przednie, lewe przednie. W następnej kolejności należy poluźnić zawory i nałożyć przezroczysty przewód, którego drugi koniec będzie znajdował się w naczyniu z płynem hamulcowym. W tym czasie druga osoba musi naciskać na pedał hamulca, zwiększając ciśnienie płynu, doprowadzając do wypływania płynu z pęcherzykami powietrza z układu. Należy tak postępować do czasu, aż z układu hamulcowego przestaną wydobywać się wspomniane pęcherzyki. Na koniec należy zakręcić zawór i przejść do następnego koła.

Układ hamulcowy z ABS

Podczas odpowietrzania układu z systemem ABS należy kontrolować ilość płynu znajdującą się w pompie hamulcowej, gdyż zbyt niski poziom może doprowadzić do ponownego zapowietrzenia się układu, przez co cała praca pójdzie na marne. Odpowietrzanie hamulców w samochodzie z układem ABS zaczynamy od przednich kół, a dokładniej od lewego przedniego koła, po czym przechodzimy kolejno do prawego przedniego, prawego tylnego, a na koniec lewego tylnego. Pracę odpowietrzania przednich kół wykonujemy na zgaszonym silniku, zaczynamy od napełnienia zbiornika wyrównawczego płynem hamulcowym do górnej krawędzi, następnie luzujemy zawory, nakładamy przewód na zawór odpowietrzający, a jego drugą część umieszczamy w naczyniu z płynem hamulcowym. Następnie należy postępować tak jak w przypadku opisanym powyżej, czyli naciskać pedał hamulca do momentu, aż z przewodu będzie wylewał się płyn bez pęcherzyków powietrza. Odpowietrzanie tylnych kół odbywa się nieco inaczej, gdyż należy w pierwszej kolejności włączyć zapłon, a dopiero potem kontynuować procedurę.
Zdjęcie: Envato Elements