Data publikacji:

Jak polerować lampy? Jak dbać o lampy samochodowe?

Pożółkłe i zmatowiałe reflektory samochodowe nie tylko źle wyglądają, ale przede wszystkim słabo świecą. Utleniona warstwa plastiku ogranicza i rozprasza strumień świetny. Niestety, problem zużytych lamp dotyczy wielu samochodów, a w niektórych modelach mleczna powłoka pojawia się już po kilku latach. Jak polerować reflektory? Jak się okazuje, nie potrzebujesz do tego specjalistycznych narzędzi. Dowiedz się, jak samemu polerować lampy samochodowe.
polerowanie lamp samochodowych

Co sprawia, że reflektory żółkną i matowieją?

Widok pożółkłego szkła reflektorów samochodowych może dziwić. Nic podobnego nie dzieje się wszak z szybami samochodowymi, a szkło należy raczej do odpornych materiałów. Jak się jednak okazuje, większość reflektorów samochodowych ma szybkę wykonaną z tworzywa sztucznego, a konkretnie z poliwęglanu lub pleksiglasu. Oba materiały są przejrzyste, a w odróżnieniu od szkła także odporne na uderzenia, jednak mają wadę – utleniają się pod wpływem promieniowania UV.
Długie wystawienie lamp na promienie słoneczne, kwaśne deszcze, sól drogową oraz inne zanieczyszczenia powoduje, że traci przejrzystość. Wierzchnia warstwa ochronna tworzywa staje się więc żółta i matowa, a w niektórych przypadkach może się też łuszczyć. Proces ten jest stosunkowo wolny, dlatego wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy. To, jak mocno zdegradowała się powierzchnia szybki, okazuje się dopiero wtedy, gdy zestawi się wypolerowany reflektor ze zużytym. Różnica zwykle jest kolosalna.

Przygotowanie do regeneracji reflektorów

Zanim przejdziesz do polerowania lamp samochodowych, warto się do tego przygotować. Najlepiej byłoby wymontować reflektor z samochodu, jednak w wielu modelach aut jest to trudne. Zadbaj więc przynajmniej o to, aby nie porysować sąsiednich elementów – maski, zderzaka i nadkola. Najlepiej po prostu okleić lakier taśmą malarską, natomiast maskę po prostu otworzyć.
Przygotuj też niezbędne akcesoria, którymi wypolerujesz i zabezpieczysz reflektor. Często dostępne są w gotowych zestawach, dzięki czemu nie musisz dokupować każdego elementu z osobna. Przydadzą Ci się m.in.:
  • papiery ścierne wodne o gradacji 800, 1000, 1200, 1500, 2000 i 2500,
  • pasta polerska,
  • pad polerski,
  • benzyna ekstrakcyjna lub izopropanol,
  • powłoka kwarcowa, wosk samochodowy lub lakier bezbarwny.
  • Pamiętaj też o dokładnym oczyszczeniu i odtłuszczeniu lamp, np. benzyną ekstrakcyjną.

    Jak polerować lampy? Zacznij od wstępnego usunięcia powłoki

    W pierwszej kolejności trzeba usunąć starą powłokę ochronną reflektorów, aż do czystego tworzywa sztucznego. Aby poszło szybko, należy to zrobić przy pomocy papieru ściernego. Zacznij od rozszlifowania całego reflektora papierem o gramaturze 800. Rób to pociągłymi ruchami i unikaj kolistego polerowania. Użyj namoczonego papieru wodnego, aby nie spowodować większych szkód. Pierwsze przejście potrwa najdłużej, bowiem musisz usunąć wszelkie ślady zżółknięcia. Podczas pracy reflektor stanie się jeszcze bardziej matowy, ale bez obaw, to pożądany efekt.
    Gdy usuniesz ślady utlenionej powłoki, przejdź do kolejnych gradacji. Jest to niezbędne, aby wypracować powierzchnię, którą będzie się dało wypolerować maszyną polerską. Użyj więc papierów o gradacji 1000, 1200, 1500, 2000, a na koniec 2500. Pamiętaj, aby polerować całą powierzchnię lampy. Jeśli skupisz się nadmiernie na środkowej części lub zaobleniu, pogorszysz jakość skupiania wiązki światła.

    Polerowanie lamp samochodowych – jak to zrobić?

    Kolejny krok to polerowanie reflektorów przy użyciu pasty polerskiej. Możesz oczywiście użyć maszyny polerskiej wraz z odpowiednim padem, jednak nie jest to konieczne. Równie dobre efekty osiągniesz, polerując reflektor ręcznie lub nakładką zakładaną na wkrętarkę. W pierwszym przypadku użyj specjalnego pada do polerowania ręcznego, a w drugim zastosuj gąbkowe pady dołączone do zestawu. Aby uzyskać idealnie przejrzystą powierzchnię lamp, użyj pasty polerskiej o średniej ścieralności. To najlepszy kompromis pomiędzy skutecznością usuwania materiału i jakością wykończenia. Nałóż kilka kropel pasty polerskiej na pada i poleruj reflektor aż do wypracowania materiału. Uważaj na to, aby nie polerować na sucho i nie przegrzać tworzywa. Poliwęglan jest stosunkowo delikatnym materiałem. Używaj możliwie najniższych obrotów, rzędu 800–1000 obr./min.
    Gdy reflektory staną się krystalicznie przejrzyste, usuń resztki pasty przy pomocy izopropanolu. Jeśli na powierzchni reflektorów znajdują się niewielkie ryski, możesz użyć dodatkowej pasty lekkościernej, która poprawi efekt. W większości przypadków rezultat polerowania jest jednak zadowalający.

    Zabezpieczenie reflektorów samochodowych

    Tuż po polerowaniu lampy samochodowe wyglądają jak fabrycznie nowe. Jeśli jednak pozostawisz je bez zabezpieczenia, szybko powrócą do wyglądu sprzed renowacji. Niezbędne jest zabezpieczenie tworzywa powłoką ochronną, która zapobiegnie dalszemu utlenianiu. Najprostszym sposobem jest nawoskowanie reflektorów zwykłym woskiem samochodowym. To bardzo proste i nie wymaga specjalnych umiejętności. Minusem tego rozwiązania jest niewielka trwałość ochrony. W takim przypadku trzeba odtwarzać powłokę co kilka miesięcy.
    Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest więc nałożenie powłoki ceramicznej. Utrzyma się nawet przez 2–3 lata, zatem nie wymaga tak częstych interwencji. Dostępne są specjalne powłoki kwarcowe, opracowane z myślą o reflektorach samochodowych. Niektórzy zabezpieczają lampy lakierem bezbarwnym, jednak jest to bardziej wymagająca technika. Jeśli zrobisz to nieprofesjonalnie, na reflektorach pojawią się zacieki i zamglenia.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Szymon Sonik