Data publikacji:

Jak sprawdzić świece żarowe?

Świece żarowe wykorzystywane są w silnikach diesla. Mamy ich cztery, a żeby silnik mógł prawidłowo działać, każda z nich musi być sprawna. Awaria świec żarowych zdarza się szczególnie w zimie i objawia się problemami z uruchomieniem samochodu, a także szarawym dymem z rury wydechowej. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, co robić, gdy zaświeci się kontrolka świec żarowych, kiedy potrzebna jest ich wymiana oraz jak zdiagnozować awarię tych elementów. Dowiedz się, jak sprawdzić świece żarowe.
jak sprawdzić świece żarowe

Świece żarowe – objawy uszkodzenia

Czy świece żarowe mają wpływ na pracę silnika? Tak! Uszkodzone powodują problemy z odpalaniem, w szczególności w chłodniejsze dni. Mogą także prowadzić do tego, że silnik nie będzie miał mocy na co dzień, ponieważ będzie stale pracował w trybie awaryjnym. Wśród innych objawów uszkodzenia świec wymienia się:
  • problemy i nierówna praca na biegu jałowym,
  • biały, czarny i szary dym z wydechu,
  • zwiększone zużycie paliwa.
  • Oczywiście podstawowym objawem o nieprawidłowym działaniu świecy jest kontrolka świec żarowych. Jeżeli się zapala, udajemy się do mechanika na diagnostykę. Oczywiście, wstępne rozpoznanie można też przeprowadzić, samodzielnie sprawdzając świece za pomocą miernika lub zacisków, o czym opowiemy w dalszej części artykułu.

    Jak sprawdzić świece żarowe?

    Sprawdzenie świec żarowych jest wyjątkowo proste – wystarczy podłączyć jedną z nich do naładowanego akumulatora. W jej dolną część podłączamy plus, w środkową przykładamy minus, natomiast element grzejny pozostawiamy. Jeżeli grzanie rozpoczyna się od końca elementu grzejnego, a my uruchomimy zapłon, wszystko jest w porządku. Dla bezpieczeństwa i wygody testowane świece można umieścić w imadełku, a ten podpiąć do plusa.
    Zaciski minusowe oczywiście nie mogą dotykać imadła. Przy dotknięciu świeca powinna zaiskrzyć i zacząć dość szybko się nagrzewać. Jak sprawdzić przekaźnik świec żarowych? Informacji o jego działaniu dostarcza nam właśnie zjawisko iskrzenia podczas przykładania zacisku. Jeżeli możemy je zaobserwować, świeca przekazuje poprawnie – teraz trzeba skontrolować to, czy się nagrzewa. Oczywiście kontrolujemy to wyłącznie wzrokowo – świeca nagrzewa się w kilka sekund nawet do białości.

    Jak sprawdzić świece żarowe miernikiem?

    Żeby sprawdzić świece miernikiem, przykładamy jego sondy do obudowy świec. To metoda o tyle wygodna, że nie wymaga wykręcania sprawdzanych elementów z samochodu. Kluczowe jest jedynie to, by dostać się do świec – nierzadko jest to wyjątkowo trudne, ponieważ przeważnie umieszczone są z tyłu, natomiast innym razem znajdują się praktycznie na wierzchu pod maską.
    Jeżeli zapala się kontrolka świec żarowych to dla nas jasny sygnał, że konieczna jest wymiana świec żarowych (lub jednej z nich). Kontrolka informuje jedynie o usterce, ale z komputera pokładowego można odczytać, która ze świec jest do wymiany – ten podaje numer elementu. Przeważnie liczymy to od rozrządu. Ze świecy ściągamy fajkę zabezpieczającą i przygotowujemy miernik.
    Ustawiamy go na „oma”, na najniższą wartość. Stykamy sondy, żeby doprowadzić do ich wyzerowania. Teraz podłączamy miernik do masy np. minusowej klemy akumulatora, która znajduje się nieopodal świec i rozpoczynamy badanie. Sondy przykładamy do świecy i sprawdzamy opór, który nie powinien być wyższy niż jeden. Najczęściej za satysfakcjonującą wartość uznaje się około 0,7. Wynik zbyt niski lub zbyt wysoki świadczy o uszkodzeniu świecy.

    Jak wykręcić świece żarowe?

    Jeżeli jednak chcemy wykręcić świece, a nie badać je miernikiem, trzeba wiedzieć, jak to zrobić. Podstawową kwestią jest dostanie się do nich, a trudność tej drogi jest zależna od konkretnego modelu samochodu. Świece żarowe mogą być trudne w wykręceniu ze względu na korozję, w związku z czym czasami zdarza się, że je urwiemy. Wówczas konieczna będzie wymiana głowicy i usunięcie resztki urwanej świecy.
    Do wykręcenia świecy potrzebny będzie klucz dynamometryczny. Trzeba brać przy tym poprawkę na jej moment zerwania oraz dokręcenia, który jest różny dla poszczególnych modeli. Klucz nakładamy na świecę i odkręcamy. Podczas tej czynności należy zwrócić szczególną uwagę na to, by dokładnie oczyścić okolice świecy. Do jednostki napędowej nie powinny się dostawać żadne zanieczyszczenia, a przez wolne gniazdo świecy byłoby to technicznie możliwe.
    Jeżeli klucz zaczyna klikać, a świeca nie chce się odkręcić, nie róbmy tego na siłę, ponieważ może to doprowadzić do jej urwania. Można zatem spróbować zrobić to jeszcze raz na rozgrzanym silniku, po jego wyłączeniu. Tutaj z pewnością konieczne będzie zastosowanie przedłużki, nawet jeżeli wcześniej dostęp do świecy mieliśmy zadowalający. Teraz można przejść do sprawdzania świecy lub jej wymiany na nową.

    Jaki jest koszt wymiany świec żarowych?

    Jeżeli nie czujemy się pewnie ze sprawdzaniem, czy wykręcaniem świec żarowych, najlepszym pomysłem będzie udanie się do mechanika. Ten bez najmniejszych problemów dostanie się do świec, sprawdzi je i odkręci. Koszt takiej usługi to około 200-300 złotych wraz z wymianą świecy (jednej). Nie jest zatem wysoki, a zaoszczędzi nam sporo problemów związanych z samodzielnymi naprawami.
    Wymiana świec nie trwa dłużej niż godzinę, ale ze względu na potencjalne trudności z ich dostępnością, czas ten może się nieznacznie wydłużyć. Można zatem spotkać się z potrzebnym czasem na naprawę od kilkudziesięciu minut od kilku godzin. Zazwyczaj zaleca się wymianę wszystkich świec naraz. Teoretycznie jeżdżenie z uszkodzoną świecą żarową jest możliwe, jednak na dłuższą metę bardzo negatywnie wpływa na kondycję silnika. Naprawę tę można zatem odłożyć w czasie o kilka tygodni, ale nie więcej.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Patrycja Wojas
    Patrycja Wojas

    Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!