Nowe opony samochodowe mają bieżnik o głębokości około 7–9 mm. Po latach jednak wysokość klocków drastycznie spada, dlatego niezbędna jest regularna kontrola bieżnika. Warto sprawdzać nie tylko głębokość, ale i również to, czy bieżnik zużywa się równomiernie. Jak zmierzyć bieżnik opony? Oto kilka najpopularniejszych sposobów.
Minimalny bieżnik opony określony przepisami to 1,6 mm. Jazda z oponami poniżej tej wartości jest nielegalna i skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję. Głębokość rowków ma ogromny wpływ na zachowanie opon, zwłaszcza na mokrym asfalcie. To bowiem kanałami w bieżniku odprowadzana jest spod czoła opony woda. Jeśli bieżnik nie jest w stanie robić tego wydajnie, dojdzie do aquaplaningu, czyli uślizgu kół na tafli wody.
Z tego względu ogumienie warto wymienić na nowe wcześniej, zanim osiągnie minimalną głębokość bieżnika. Ile lat mogą mieć opony? Opony letnie tracą swoje właściwości przy około 3 mm bieżnika, natomiast zimówki wymagają przynajmniej 4 mm wysokości. Podyktowane jest to tym, że lamele zimowego ogumienia muszą skutecznie pracować i wgryzać się w śnieg, a zbyt płytki bieżnik nie zapewni przyczepności.
Aby zmierzyć głębokość bieżnika, najlepiej użyć specjalnego miernika z wypustką. Mechaniczne miarki kosztują dosłownie kilka złotych i choć nie są zbyt precyzyjne, do pobieżnych pomiarów w zupełności wystarczą. Część z nich jest w formie breloku, więc możesz je mieć cały czas przy sobie. Znacznie dokładniejszy pomiar wskażą oczywiście mierniki elektroniczne. Cyfrowy miernik głębokości bieżnika przyda się również do kontroli grubości tarcz oraz klocków hamulcowych.
Jak mierzyć głębokość bieżnika? Przede wszystkim warto to zrobić w kilku miejscach, na całym obwodzie opony. Sprawdzaj głębokość rowków zarówno w środkowej części opony, jak i przy jej krawędziach. Dzięki temu dostrzeżesz ewentualne nierównomierne zużycie opony, spowodowane np. nieprawidłowym ciśnieniem lub złą geometrią zawieszenia.
Dokładność do 0,01 mm pozwoli ci zauważyć nawet najbardziej subtelne odchyły od normy. Uwaga! Przed wykonaniem pomiaru należy wyrównać i wyzerować mierniki na płaskiej powierzchni.
Czy da się zmierzyć bieżnik opony bez specjalnego miernika? Oczywiście! Możesz chociażby wykorzystać jedną z funkcji suwmiarki. Możesz wybrać suwmiarkę elektroniczną lub analogową. Mierzenie głębokości bieżnika suwmiarką polega na wsunięciu w rowek bieżnika wysuwki głębokościomierza. To ta cienka blaszka, która znajduje się u dołu suwmiarki. Wartość odczytasz z noniusza, czyli podziałki pomocniczej suwmiarki.
W pierwszej kolejności określ na podziałce kreskowej milimetry, a następnie znajdź na noniuszu kreskę pokrywającą się z kreską podziałki głównej. Typowa suwmiarka ma rozdzielczość 0,02 mm, a zatem jest prawie tak samo precyzyjna jak miernik elektroniczny.
Przydatne akcesorium do pomiaru głębokości bieżnika znajdziesz także we własnym portfelu. Idealnie nada się do tego dwuzłotówka, której obwódka pozwala na całkiem sprawne określenie głębokości. Dwuzłotowa moneta ma 21,5 mm średnicy, z czego 12 mm to jej rdzeń. Oznacza to, że szerokość złotej obwódki wynosi około 4,75 mm.
Jeśli więc cała obwódka chowa się w rowku bieżnika, opona ma odpowiedni zapas „mięsa”. W momencie, gdy żółta część zaczyna wystawać, warto skontrolować stan bieżnika bardziej precyzyjnym urządzeniem.