Data modyfikacji:

Jaka farba na rdzę w samochodzie? Jak ją wybrać?

Opady deszczu, sól na drodze oraz warunki atmosferyczne to jedne z powodów wdzierania się korozji do naszego samochodu. Najchętniej i najszybciej atakuje ona metalowe elementy podwozia, które są najbardziej narażone na kontakt z wyżej wymienionymi czynnikami. Bardzo często podwozia samochodów potrzebują dodatkowego wsparcia w formie warstwy farby antykorozyjnej, której aplikacja pomaga zatrzymać proces rdzewienia, a gdy jeszcze nie widać oznak korozji, zapobiega i spowalnia proces jej występowania. Jaką farbę na rdzę w samochodzie wybrać?
rusty car detail close up. Corrosion on automobile

Jaką farbę na rdzę w samochodzie wybrać?

Metalowe elementy są w bardzo dużym stopniu narażone na występowanie zjawiska korozji. Zbyt intensywne oddziaływanie czynników zewnętrznych, takich jak wilgoć, temperatura czy sól na drogach, bez odpowiedniego zabezpieczenia, sprawia, że na powierzchni naszego samochodu pojawia się pomarańczowy nalot. Nie tylko wpływa negatywnie na estetykę pojazdu, ale przede wszystkim osłabia metalowe elementy, w których podczas procesów korozji pojawiają się przerwania, wżery i otwory. Aby spowolnić proces pojawiania się rdzy, metalowe elementy podwozia najlepiej zabezpieczyć specjalnie przystosowaną farbą antykorozyjną. Substancje antykorozyjne zawierają szczególne właściwości zabezpieczające materiał i jego powierzchnię przed szkodliwym oddziaływaniem otoczenia. Tworzy się szczelna powłoka, która zabezpiecza niezbędne elementy. Dobra farba na rdzę w samochodzie powinna się charakteryzować dużą odpornością na działanie zjawisk atmosferycznych.

Jaka powinna być farba na rdzę w samochodzie?

Farby antykorozyjne, ze względu na swoje przeznaczenie, powinny charakteryzować się odpowiednimi parametrami. Wybierając farbę na rdzę do swojego pojazdu, warto kierować się takimi czynnikami jak:
  • łatwość aplikacji środka ochronnego, szczególnie w miejscach trudno dostępnych;
  • sposób aplikacji na powierzchnie skorodowane (możliwe po ręcznym oczyszczeniu, bez konieczności piaskowania);
  • odporność środka na zmienne warunki otoczenia;
  • wysoka elastyczność powłoki;
  • grubość powłoki po jej aplikacji.
  • Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów farb antykorozyjnych. Różnią się one głównie powłoką, sposobem aplikacji, trwałością i odpornością w poszczególnych warunkach atmosferycznych. Dostępne są następujące rodzaje farb antykorozyjnych:
  • farba epoksydowa – jest jednym z najliczniej występujących środków antykorozyjnych, tym samym jednym z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych. Jej skład to głównie żywice epoksydowe i utwardzacz. Połączenie takie sprawia, że tworzy się bardzo twarda powłoka, odporna na działanie otoczenia i detergentów czyszczących. Jednak do pełnej skuteczności, po jej aplikacji zaleca się zastosowanie dodatkowej substancji wykańczającej, jaką jest podkład epoksydowy;
  • farba poliuretanowa innym rodzajem emulsji zabezpieczającej nasz samochód przed rdzewieniem jest farba poliuretanowa. Stosowana jest do gruntownego zabezpieczania bezpośrednio na ognisku korozji, ale też jako środek wykańczający, poprawiający właściwości wcześniej nałożonej powłoki. Ze względu na swój skład bardzo dobrze zabezpiecza metalowe elementy, jednak do jej dokładnej i prawidłowej ochrony wymagane jest wcześniejsze dokładne oczyszczenie i odpylenie powierzchni;
  • farba z dodatkami cynku – farby z dodatkiem cynku są dobrym środkiem ochronnym przed rdzą. Pierwiastkiem, który nie reaguje na wilgoć i warunki atmosferyczne, jest cynk, stąd jego obecność w tym rodzaju farbie. Farby z dodatkami cynku można znaleźć pod różnymi postaciami, od emulsji nakładanej pędzlem po spraye. Do prawidłowej ochrony farba ta potrzebuje wcześniejszego, dokładnego oczyszczenia powierzchni. Świetnie sprawdza się szczególnie w małych, punktowych ogniskach korozji;
  • farby kopolimerowe styrenowo-akrylowe – jest to nowość na rynku, która odpowiada na wszystkie problemy powstałe w wyniku stosowania powyższych rodzajów. Podwozie pojazdu ciągle pracuje. Sztywne powłoki po nieodpowiednim nałożeniu mogą pękać i odpryskiwać punktowo. Dodatkowo wszystkie wymagają wcześniejszego dokładnego oczyszczenia i odtłuszczenia, a nierzadko piaskowania. Farby styrenowo-akrylowe cechują się doskonałą elastycznością, dzięki czemu nie pękają podczas pracy podwozia. Najczęściej są to farby jednoskładnikowe, które po aplikacji tworzą bardzo wytrzymałe, odporne na uderzenia i panujące warunki atmosferyczne powłoki.
  • Co przed farbą antykorozyjną?

    Do skutecznego oczyszczenia powierzchni, którą chcemy zabezpieczyć, potrzebne mogą okazać się specjalne środki, które ułatwiają zadanie. Najczęściej są to różnego rodzaju odrdzewiacze i penetratory. Oba te preparaty mają takie samo zadanie – oczyścić powierzchnię z rdzy i przygotować ją do pokrycia warstwą ochronną. Neutralizatory reagują z rdzą, tworząc związki żelaza. Po aplikacji odrdzewiacza nalot rdzy znika, a powierzchnia nadaje się do pokrycia warstwą ochronną. Podobne zadanie ma penetrator. Jego właściwości pozwalają skutecznie oczyścić powierzchnię z nagromadzającej się rdzy, a dodatkowo zabezpieczają ją przed postępowaniem korozji. W obu przypadkach powierzchnia nadaje się do aplikacji farby antykorozyjnej.
    Zdjęcie: Envato Elements