Data modyfikacji:

Jaki lakier do felg aluminiowych wybrać?

Felgi aluminiowe niewątpliwie dodają samochodowi uroku, ale mają jedną wadę – są stosunkowo delikatne. Łatwo je porysować lub zadrapać o krawężnik. Na szczęście renowacja felg aluminiowych nie jest trudna. Jakim lakierem pomalować felgi aluminiowe, by wyglądały jak nowe? Sprawdź, jaki lakier do felg aluminiowych sprawdzi się najlepiej w konkretnych sytuacjach. 
felga

Kiedy warto pomalować felgi? 

Niektórzy sądzą, że srebrny kolor felg aluminiowych to zasługa barwy samego aluminium. Tymczasem egzemplarze, w których widoczne jest gołe aluminium, należą do rzadkości. W większości przypadków felgi aluminiowe pokryte są srebrnym lakierem bazowym oraz zabezpieczającym lakierem bezbarwnym. Taka powłoka chroni aluminium przed uszkodzeniem oraz utlenieniem. 
Z czasem jednak powierzchnia felgi może zacząć się łuszczyć. Przyczyną są nie tylko parkingowe otarcia, ale i nieprawidłowa pielęgnacja felgi. Czyszczenie felg twardą szczotką lub wodą pod wysokim ciśnieniem może w skrajnych przypadkach doprowadzić do odprysku lakieru. Nieestetyczne odrapania powstaną także podczas nieprofesjonalnej wymiany opon.
Problematyczne bywają również wżery spowodowane osadzaniem się drobinek asfaltu lub pyłu z klocków hamulcowych. W wielu przypadkach samo czyszczenie felg aluminiowych nie wystarcza i niezbędne jest usunięcie starej powłoki, zaszpachlowanie ubytków i pomalowanie felg na nogo. Jaki lakier do felg aluminiowych wybrać, by efekt utrzymał się jak najdłużej? 
Sprawdź, jaki kolor felg do srebrnego auta będzie dobrym wyborem

Podkład do malowania felg aluminiowych 

W pierwszym etapie malowania felg aluminiowych należy zastosować podkład. Jego zadaniem jest zapewnienie lakierowi bazowemu odpowiedniej przyczepności do felgi, a także zabezpieczenie felgi przed czynnikami zewnętrznymi. Nie warto pomijać tego etapu, bowiem nieodpowiednie przygotowanie podłoża może w przyszłości doprowadzić do odparzenia lakieru. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy felgi były przed lakierowaniem piaskowane.  
Przed aplikacją podkładu należy dokładnie oczyścić całą felgę z pyłu oraz odtłuścić. Jeżeli malujesz felgę bez zdejmowania opony, zabezpiecz bok opony taśmą malarską i papierem. Pamiętaj o tym, by wstrząsnąć puszkę z podkładem przed użyciem. Po pomalowaniu felgi pozostaw podkład do wyschnięcia. Wystarczy ok. 30 minut, chyba że producent zaleca inaczej. Niektóre typy lakierów nakłada się metodą „mokre na mokre”, dlatego czas ten może być skrócony. 

Bazowy lakier do felg aluminiowych 

Kolejny krok to nałożenie właściwego lakieru kolorowego. Zamiast standardowej, srebrnej barwy, możesz wybrać inne kolory lakieru, np. czarny, biały lub szary. Do malowania felg aluminiowych można użyć uniwersalnego lakieru akrylowego w płynie, który nadaje się również do felg stalowych. Lakier akrylowy ma bazę wodną i jest prosty w aplikacji, a dodatkowo dobrze chroni przed wilgocią. Alternatywą dla niego jest srebrzysta emalia ftalowa na bazie żywicy. Do jej zalet zaliczają się łatwość aplikacji oraz dobre krycie powierzchni, dzięki czemu można utworzyć grubą warstwę ochronną. Lakier ftalowy można nakładać pędzlem, wałkiem jak i pistoletem natryskowym. 
Jeśli jednak zależy ci na estetycznym efekcie, polecamy specjalny lakier w sprayu do malowania felg aluminiowych. Dostępny jest w zestawie, wraz z podkładem oraz lakierem bezbarwnym. Taki zestaw jest niedrogi i stanowi kompletny ekwipunek do otworzenia powłoki lakierniczej felg.
Wybierając profesjonalny lakier do felg, masz pewność, że ma on odpowiednią twardość, zapobiegającą zarysowaniu felg podczas czyszczenia. Lakier w sprayu ułatwia równomierne pokrycie felg i zapobiega powstawaniu zacieków lub smug. Jego aplikacja jest przy okazji najłatwiejsza i można w prosty sposób warstwować powłoki. To ważne, bowiem uzyskanie lustrzanego połysku będzie w późniejszych etapach znacznie łatwiejsze. 

Bezbarwny lakier do felg 

Ostatni etap malowania felg aluminiowych to pokrycie farby bazowej lakierem bezbarwnym. To dzięki niemu osiągniesz idealną gładkość i połysk. Dobrej jakości lakier bezbarwny stworzy efekt szkła lub mokrej felgi. Aby jednak dobrze nałożyć bezbarwną warstwę zabezpieczającą, poprzednie warstwy muszą być gładkie i pozbawione zacieków. W niektórych przypadkach wymaga to wyszlifowania mankamentów. Jeśli jednak malujesz na mokro, staraj się nakładać cienkie warstwy. 
Bezbarwny lakier do felg nie tylko podnosi właściwości estetyczne, ale i chroni felgi przed uszkodzeniem. Zapobiega wycieraniu się lakieru bazowego i tworzy śliską powierzchnię, do której nie będą przywierać zanieczyszczenia. Ważne jest jednak to, by wybrać dedykowany lakier do malowania felg. Charakteryzuje się dużą twardością oraz odpornością na wysokie temperatury. Ciepło z tarcz hamulcowych oddawane jest bowiem do felg i mogą one mocno nagrzewać się w trakcie jazdy. Zbyt miękki lakier uniemożliwiłby natomiast oczyszczanie felg z drobin i wżerów, a w kontakcie ze szczotką do mycia felg od razu pojawiłby się nieestetyczne zarysowania. 

Zabezpieczenie felg aluminiowych 

Po kompletnym odnowieniu felg należy pozostawić lakier do całkowitego wyschnięcia. Choć osiąga on pyłosuchość już po ok. 2 godzinach, a po kolejnych 10 jest suchy w dotyku, warto dać mu więcej czasu. Jeśli zamierzasz je wypolerować pastą polerską, warto poczekać przynajmniej tydzień.
Gdy lakier w pełni wyschnie, warto zabezpieczyć felgi dodatkową powłoką, np. woskiem samochodowym lub powłoką ceramiczną. Preparaty te mają działanie hydrofobowe, a zatem ułatwią zrzut wody z felg i zapobiegną przywieraniu zanieczyszczeń. Jeśli wszystkie etapy wykonasz zgodnie z zaleceniami producenta preparatów, efekt utrzyma się przez wiele sezonów. 
Autor: Szymon Sonik