Data publikacji:

Jaki płyn do chłodnicy wybrać?

Płyn do chłodnicy stanowi ważny element układu chłodniczego. Bez niego auto błyskawicznie ulegnie awarii, której naprawa może sporo kosztować. Właśnie z tego powodu warto dbać o to, by poziom płynu chłodniczego był zawsze odpowiedni. Jaki płyn będzie najlepszy do twojego auta? Oto podpowiedzi ekspertów!
jaki płyn do chłodnicy

Po co w samochodzie płyn chłodniczy?

Jednym z najważniejszych (a może nawet najważniejszym) płynów stosowanym w samochodach jest płyn chłodniczy. Wynika to z faktu, iż jego podstawowym zadaniem jest odbieranie energii cieplnej (temperatury) powstałej w czasie spalania mieszanki paliwowej w cylindrach i transportowanie jej do chłodnicy. Tam ulega on schłodzeniu i poprzez odpowiednie przewody trafia z powrotem do silnika. Jest to możliwe dzięki zdolności wysokiej absorbcji energii cieplnej przez odpowiednie składniki płynu. Proces ten powtarza się w sposób cykliczny i ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu.
Oprócz funkcji transportowej (dla temperatury) płyn ma też właściwości, których zadaniem jest zapobieganie korozji przewodów i kanałów chłodniczych oraz powstrzymanie nadmiernego gromadzenia się kamienia wewnątrz układu.
Kolejną cechą płynu chłodniczego jest jego odporność na zamarzanie (dzięki zawartości glikolu), co eliminuje możliwość zamarznięcia cieczy w układzie, a w konsekwencji zapobiega awarii przewodów, chłodnicy, a nawet bloku silnika.

Jakie są rodzaje płynów chłodniczych?

Współcześnie na rynku motoryzacyjnym dostępne są płyny produkowane w trzech technologiach:
  • IAT – Inorganic Additive Technology,
  • OAT – Organic Acid Technology,
  • HOAT – Hybryd Organic Acid Technology.
  • IAT jest technologią dodatków nieorganicznych. Płyny chłodnicze w niej produkowane mają w swoim składzie azotany i krzemiany, których zadaniem jest stworzenie ochronnej bariery w całym układzie chłodzenia. Minusem tego typu płynów jest dość szybka utrata swoich właściwości oraz tworzenie osadów i złogów zaślepiających kanały chłodnicze. Tego rodzaju płyny dobrze zdają egzamin w silnikach wyposażonych w blok z żeliwa oraz aluminiową głowicę, pod warunkiem że wymienia się je przynajmniej raz na 2 lata.
    Technologia OAT oparta jest na zastosowaniu dodatków kwasów organicznych. W płynach w niej wykonanych nie występują krzemiany, a warstwa ochronna jest znacznie cieńsza niż w przypadku płynów IAT. Nie oznacza to jednak, że warstwa ta jest mniej skuteczna, gdyż płyny OAT łatwiej przyjmują i oddają ciepło. Wiąże się to ze znacznie lepszym chłodzeniem. Płyny takie wytrzymują eksploatację nawet do 5 lat. Znajdują one zastosowanie w pojazdach nowszych, gdzie w chłodnicach nie występują tzw. luty ołowiowe (wpływ kwasów organicznych na luty ołowiowe jest bardzo niekorzystny – powoduje wycieki płynu).
    Ostatni sposób produkcji płynów chłodniczych (HOAT) jest technologią hybrydową, czyli łączącą w sobie zarówno dodatki organiczne, jak i środki krzemianowe. Płynem tego typu możemy zastąpić płyny IAT, zyskując na czasie pomiędzy wymianami oraz umożliwiając znacznie lepszą ochronę przeciwkorozyjną dla naszego układu chłodzenia.
    Bazując na powyższym podziale, powstał kolejny, uwzględniający kolor płynu chłodniczego:
  • Płyn G11 – najczęściej zielony lub niebieski – zawiera krzemian w ilości od 500 mg/ do 690 mg/l i jest przeznaczony z reguły do samochodów starszych, wyprodukowanych w latach 1989–1996;
  • Płyn G12 – czerwony lub pomarańczowy – nie zawiera krzemianu – do aut z lat 1996–2001;
  • Płyn G12+ – różowy – bezkrzemianowy, do samochodów z roczników 2001–2004;
  • Płyn G12++ – najczęściej czerwony lub fioletowy, z zawartością krzemianu w zakresie 400–500 mg/l, do aut z lat 2004–2008;
  • Płyn G13 – niebieski, pomarańczowy lub żółty – przeznaczony do pojazdów z rocznika 2008 i nowszych, zawiera krzemian w ilości 400–500 mg/l.
  • Powyższy podział został dokonany przez niemiecki koncern VW AG.

    Mieszanie płynów chłodniczych

    Mieszanie płynów chłodniczych jest możliwe w przypadku płynów o takich samych parametrach i zawierających jednakową ilość krzemianów. Nie jest zalecane mieszanie płynów wykonanych w różnych technologiach oraz płynów starszej generacji z nowszymi.
    Istnieje powszechna opinia, że dopuszczalne jest mieszanie płynu chłodniczego z wodą lub stosowanie jej jako zamiennika. To przekonanie jest nieprawdziwe! Po pierwsze, woda nie jest w stanie zapewnić optymalnej temperatury pracy silnika, która w zdecydowanej większości wynosi około 90 stopni Celsjusza, oraz nie da rady skutecznie odprowadzić ciepła, zwłaszcza podczas gorących, letnich dni. Po drugie, woda zamarza w temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza, więc absolutnie nie sprawdzi się jako chłodziwo w czasie zimy. Zastosowanie wody w układzie chłodniczym naraża nas na poważne koszty związane z awarią układu chłodzenia w pojeździe.

    Jak często trzeba wymieniać płyn chłodniczy?

    Najczęściej płyn chłodniczy wymienia się co 2 lata (w zależności od zaleceń producenta). Niektóre płyny tracą swoje właściwości dopiero po 5 latach. Znawcy tematu sugerują, iż płyny z oznaczeniem IAT trzeba wymieniać co 2, a z oznaczeniem OAT co 5 lat.\

    Wymiana płynu chłodniczego

    Pierwszą czynnością przy wymianie płynu chłodniczego jest pozbycie się z starego płynu z układu chłodniczego. Dokonujemy tego poprzez odkręcenie korków zbiornika wyrównawczego oraz chłodnicy, jak również zaworu spustowego. Wszystkie te czynności robimy oczywiście na zimnym silniku. Następnie powinniśmy przepłukać układ z wszelkiego rodzaju rdzy, kamienia i innych zanieczyszczeń, używając specjalnego preparatu czyszczącego. Aby czyszczenie było skuteczne, należy ustawić gałkę nagrzewnicy auta w pozycji maksymalnego grzania i włączyć pojazd na 15–20 minut. Po upływie tego czasu wyłączamy silnik, czekamy, aż ostygnie, i zalewamy układ nowym płynem. W dalszej kolejności odpowietrzamy układ i uzupełniamy płyn do wymaganego poziomu.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Olga Sadowska
    Olga Sadowska

    Magister Dziennikarstwa i Medioznawsta na UW. Na co dzień zajmuję się szeroko pojętym marketingiem ze szczególnym uwzględnieniem SEO. W wolnych chwilach pochłaniam ogromną liczbę książek o różnorakiej tematyce. Miłośniczka kotów, jazdy na rowerze, karaoke i wakacji nad polskimi jeziorami.