Data publikacji:

Czym jest kontrola trakcji i jak działa?

Jeden z kluczowych, a przez to najbardziej znany system umieszczony w samochodzie, jest system kontroli trakcji. Chociaż o tym systemie mówi się stosunkowa często, to wciąż wielu kierowców nie wie, czym dokładnie jest trakcja w samochodzie oraz jak działa ten system. Aby poznać odpowiedzi na te pytania, warto przeczytać poniższy artykuł. 
kontrola trakcji

Kontrola trakcji – co to? Czym jest system kontroli trakcji?

System ASR, czyli Acceleration Slip Regulation, który potocznie nazywa się systemem kontroli trakcji, to jeden z najważniejszych systemów, jakie znajdują się w samochodzie. Rolą ASR jest zwiększenie bezpieczeństwa podczas poruszania się samochodem. Jak działa kontrola trakcji w samochodzie?
Podstawowe działanie ASR można określić jako kontrolowanie prędkości obrotowej kół podczas jazdy. Taka kontrola sprawia, że koła w trakcie pracy nie tracą przyczepności z podłożem, nawet podczas wykonywania skomplikowanych manewrów. W którym momencie jazdy system kontroli trakcji jest najbardziej potrzebny?
Działanie ASR z całą pewnością można odczuć podczas pokonywania wzniesienia. Na całym odcinku, czyli zarówno podczas wjeżdżania na wniesienie, jak i podczas zjeżdżania z niego, włączony system kontroli trakcji sprawia, że samochód nie traci przyczepności z podłożem.
Trakcja w samochodzie jest ważna także podczas ruszania. Jej rola jest szczególnie ważna wówczas, gdy nawierzchnia, na której stoi samochód, jest mokra, oblodzona lub ośnieżona. Bez ASR ruszanie w takich sytuacjach byłoby bardzo utrudnione lub całkowicie niemożliwe. System kontroli trakcji sprawdza się także podczas gwałtownego ruszania, ponieważ zapobiega wpadnięciu w poślizg.
Włączona kontrola trakcji w samochodzie jest także odczuwalna podczas pokonywania ostrych zakrętów, szczególnie zimą lub wtedy, gdy nawierzchnia jest mokra. Ryzyko wpadnięcia w poślizg lub wypadnięcia z drogi podczas jazdy w takich warunkach jest mniejsze, jeśli kierowca porusza się z włączonym systemem kontroli trakcji.

Jak działa system kontroli trakcji?

System kontroli trakcji, co oczywiste, jest jednym z najważniejszych systemów, jakie znajdują się w nowych samochodach. Obecność ASR w samochodzie sprawia, że bezpieczeństwo podczas jazdy jest znacznie zwiększone, a dodatkowo poprawie ulega także komfort podróżowania. Aby zrozumieć, dlaczego system kontroli trakcji jest tak ważny, warto poznać mechanikę jego działania.
Podstawą do prawidłowego działania kontroli trakcji w samochodzie jest sprawny komputer, który stale monitoruje prędkość obrotową kół podczas jazdy. Każde z kół ma odpowiednie czujniki, które dostarczają takie informacje do komputera w samochodzie.
Do włączenia systemu kontroli trakcji dochodzi wtedy, gdy rozbieżności między prędkościami kół wykraczają poza przyjęte normy. W sytuacji przekroczenia przyjętego limitu, system kontroli trakcji przyhamowuje koła, jednak nie każdy producent stosuje tę samą metodę.
Najprostsze przyhamowanie kół odbywa się z użyciem hamulców. Uaktywniony hamulec sprawia, że kręcące się koło szybko zwalnia i łapie przyczepność podłoża. Ta metoda jest niezwykle skuteczna, jednak producenci samochodów często stosują także dodatkowe rozwiązanie. Innym rozwiązaniem, które ma na celu przyhamowanie kół, jest przymknięcie przepustnicy, jednak ta metoda nie jest często stosowana ze względu na wydłużony czas reakcji.
Sposób działania ASR w samochodzie zależy od producenta, ponieważ każdy producent samochodu opracowuje idealne rozwiązanie dla modeli swojej marki. Na rynku znaleźć można modele samochodów, których działanie systemu kontroli trakcji w ogóle nie ingeruje w pracę silnika.

Czy można wyłączyć system kontroli trakcji?

Chociaż w każdym samochodzie istnieje funkcja, która pozwala na wyłączenie systemu kontroli trakcji, to z powodów bezpieczeństwa producenci samochodów nie zalecają korzystania z te opcji podczas standardowej jazdy samochodem. Przycisk, który wyłącza system kontroli trakcji, zazwyczaj znajduje się na desce rozdzielczej. Zatem kiedy można wyłączyć kontrolę trakcji?
W sytuacjach, kiedy samochód celowo nie ma przyczepności przez większą część trasy. Taka sytuacja ma miejsce na przykład podczas jazdy po torze sportowym, gdzie wpadnięcie w poślizg jest kontrolowane i zamierzone. Inną sytuacją, kiedy kontrola trakcji nie będzie przydatna, jest jazda po sypkiej nawierzchni. Ruszanie z włączoną kontrolą trakcji w tym przypadku może być utrudnione, dlatego producenci samochodów zazwyczaj zalecają wyłączenie ASR na ten czas.
System kontroli trakcji warto wyłączyć także wtedy, gdy samochód utknął w śniegu lub w błocie, co uniemożliwia jazdę. W takim przypadku włączona kontrola trakcji może skutecznie uniemożliwić wyprowadzenie samochodu z zaspy lub błota.
Zdjęcie: Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!