Data modyfikacji:

Jakie tarcze hamulcowe? Ranking 2024

Od prawidłowego doboru tarcz hamulcowych zależy nasze bezpieczeństwo. W dzisiejszym artykule poruszymy kwestie różnych rodzajów tarcz oraz ich zastosowań. Opowiemy też o wszystkim, o czym należy pamiętać w związku z ich wymianą. Na koniec przedstawimy ranking najlepszych tarcz dostępnych na rynku w 2024 roku. Dowiedz się, jakie tarcze hamulcowe wybrać dla siebie.
jakie tarcze hamulcowe

Jakie tarcze hamulcowe wybrać?

To, jakie tarcze hamulcowe najlepiej wybrać, jest zależne przede wszystkim od stylu jazdy kierowcy, jego preferencji oraz rodzaju samochodu. Dlatego też w sklepach motoryzacyjnych i w internecie znajdziemy różne rodzaje tarcz. Jakie tarcze można wybrać?
  • Węglowo-ceramiczne – to droższy rodzaj tarcz, który jest praktycznie niemożliwy do przegrzania. Polecany jest do SUV-ów i kombi, fabrycznie często montowany w samochodach takich marek jak Ferrari, BMW czy Maserati.
  • Sportowe – nacinane lub nawiercane – to wariant dedykowany wielbicielom sportowej jazdy, którzy poruszają się na co dzień samochodami osobowymi. Początkowo były wykorzystywane na torach, ale z czasem upowszechniły się również poza nimi.
  • Wentylowane – zastępują i wypierają stopniowo standardowe, monolityczne tarcze. Wynika to głównie z tego, że ich konstrukcja nie sprzyja przegrzewaniu się ani zbyt szybkiemu zużywaniu. Jednocześnie zapewnia skuteczne hamowanie w każdych warunkach.
  • Monolityczne, standardowe – wykorzystywane w większości aut osobowych jako wyposażenie fabryczne. To najtańszy rodzaj tarcz, który świetnie sprawdza się podczas spokojnej jazdy lub poruszania się głównie po mieście, np. podczas dojazdów do pracy. Przy rozwijaniu dużych prędkości i agresywnym hamowaniu zużywają się jednak bardzo szybko.
  • O czym pamiętać w temacie tarcz hamulcowych?

    Tarcze hamulcowe są jednymi z podstawowych elementów podlegających eksploatacji. Ponieważ między innymi od nich zależy bezpieczeństwo hamowania, należy zainteresować się ich prawidłowym doborem, a także zastanowić się, jakie klocki hamulcowe do nich dobrać. Oba wspomniane elementy (tarcze i klocki) należy regularnie kontrolować, by nie dopuścić do jeżdżenia na nadmiernie zużytych częściach. Nowe tarcze mają zwykle około 20 mm grubości. Nie można doprowadzać do momentu, w którym ich grubość osiąga mniej niż 1,5–2,5 mm.
    Warto zaopatrzyć się w miernik lub prosić o sprawdzanie mechanika co określony czas. Zalecenia na opakowaniach podawane w czasie lub przejechanych kilometrach nie są odpowiednim wyznacznikiem, który udzieli informacji, kiedy należy wymienić tarcze. W niektórych przypadkach, jeżeli te są względnie nowe, ale doszło do ich zarysowania lub innego drobnego uszkodzenia, można je jeszcze naprawić.
    Zaleca się równoczesne wymienianie tarcz razem z klockami, z tym że tarcze zazwyczaj mają nawet 2 razy dłuższą żywotność od klocków. Pamiętajmy o tym, że wymiana klocków może odbyć się bez wymiany tarcz, ale nigdy nie wolno robić na odwrót. Używanie nowych tarcz na starych klockach mija się z celem. Zawsze wymieniamy dwie tarcze naraz – nigdy osobno. Kluczowy jest także prawidłowy montaż, ponieważ w sytuacji gdy zrobimy to niefachowo, tarcza najprawdopodobniej szybko ulegnie uszkodzeniu. Można nauczyć się to robić lub poprosić o pomoc mechanika. Do zachowania gwarancji na tarcze potrzebna jest jednak wizyta w warsztacie.
    Po wymianie tarcz na nowe nie zapominaj o zachowaniu okresu na ich dotarcie się. Pierwsze kilkaset kilometrów po wymianie należy jeździć wyjątkowo ostrożnie i unikać gwałtownego hamowania. W tym czasie, jeżeli coś będzie nie tak, łatwo będzie to zauważyć. Wówczas można wrócić do mechanika na poprawki montażowe, jednak jest to na tyle prosta sprawa dla profesjonalisty, że takie sytuacje nie powinny się zdarzać.

    Na co zwracać uwagę, wybierając tarcze hamulcowe?

    Wybierając tarcze hamulcowe, można kierować się rankingami (nasz znajdziesz poniżej) oraz opiniami kierowców. Jeżeli nie jesteśmy pewni swojego wyboru, można poprosić o pomoc mechanika samochodowego. Poszukując dobrego produktu, należy zwrócić uwagę na swój styl jazdy i to, gdzie najczęściej się poruszamy.
    Najlepiej zawsze kupować tarcze i klocki tej samej firmy, by mieć pewność, że te będą ze sobą kompatybilne. Warto pamiętać o tym, by na elementach układu hamulcowego nadmiernie nie oszczędzać. Wśród najbardziej znanych i lubianych marek produkujących tarcze można wymienić przykładowo Brembo, TRW, ATE, Rontinger czy Delphi. Kupując tarcze, sprawdź, czy są odpowiednie do modelu auta i rocznika jego produkcji. Czasami trzeba szukać produktów po numerze VIN pojazdu.

    Tarcze hamulcowe – ranking

    Jakie tarcze hamulcowe? ATE Ceramic

    Tarcze hamulcowe marki ATE wypadły najlepiej w testach ADAC. Są opisywane jako odporne na zużycie i niebrudzące. W skrajnych sytuacjach drogowych będą brudzić prawdopodobnie w podobnym stopniu do konkurencji, ale zanieczyszczenia stosunkowo łatwo można usunąć. W testach sprawdzano je na maszynie symulującej nagłe zdarzenia drogowe. ATE ma stuletnie doświadczenie w produkcji tarcz i niezmiennie od lat obstawia czołówki większości rankingów i testów. Z tarcz tej firmy korzystają do wyposażania fabrycznego swoich aut między innymi marki takie jak BMW czy Audi.

    Jakie tarcze wybrać? Zimmermann

    Tarcze Zimmermann, podobnie jak ATE, można określić półką premium. Te szczególnie polecane są do samochodów sportowych oraz dla amatorów sportowej jazdy. Są dodatkowo nawiercane lub rowkowane (w zależności od serii), żeby zapewnić skuteczne odprowadzanie ciepła, a co za tym idzie – skuteczne hamowanie i wolniejsze zużywanie się komponentów układu hamulcowego.
    Wzory na tarczach rowkowanych Zimmermann zostały opatentowane. Projektowano je zgodnie z potrzebami kierowców jeżdżących na torach, a rozwiązania, które skutecznie sprawdzały się w takich warunkach, przeniesiono na ulice. W zależności od wybranego modelu tarcz można liczyć przykładowo na antykorozyjną powłokę, lepszą przyczepność względem innych produktów oraz skuteczność podczas hamowania na mokrej nawierzchni.

    Jakiej firmy tarcze hamulcowe? Bosch!

    Bosch to kolejny mocny zawodnik w zakresie tarcz, który od lat obstawia czołówki rankingów wraz z omawianymi tutaj rywalami. Znane są z tego, że zużywają się równomiernie, dzięki czemu mogą mieć dłuższą żywotność (chociaż w dużej mierze zależy to też od prawidłowego montażu). Bardzo dobrze hamują, jednak niektóre rodzaje tarcz brudzą felgi. Są trwałe, dokładnie dopasowane i dobrze przewodzą ciepło. Często są używane jako fabryczne wyposażenie samochodów, a w dodatku ich cena wcale nie jest wysoka, szczególnie w stosunku do ich jakości.

    Jakie tarcze? Oczywiście Brembo!

    Nasz ranking tarcz hamulcowych byłby niekompletny, gdyby zabrakło w nim marki Brembo. Z nimi zapomnisz o piskach podczas hamowania, nierównomiernym zużywaniu się elementów czy nadmiernym tarciu. Brembo nierzadko traktowane są jako świetne zamienniki tarcz seryjnych w samochodach i są powszechnie polecane przez mechaników. Marka oferuje produkty do ogromnej liczby modeli aut, a do tego wciąż uzupełnia swoją ofertę. Te można montować w autach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Brembo dysponuje praktycznie każdym rodzajem tarcz, zatem niezależnie od nawyków dotyczących jazdy w ofercie znajdziesz coś dla siebie.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Patrycja Wojas
    Patrycja Wojas

    Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!