Data publikacji:

Jaki wybrać klej do gwintów?

Klej do gwintów używany jest do dodatkowego zabezpieczania śrub przed ich wypadnięciem lub poluzowaniem. Ma to szczególne znaczenie w przypadku samochodów, w których poszczególne części mocowane przy pomocy wkrętów są narażone na duże wstrząsy i wahania temperatury oraz wystawione na działanie przeróżnych środków chemicznych przyspieszających ich korozję. Podpowiadamy, jakie preparaty klejące będą najlepszym rozwiązaniem do solidnego łączenia tych elementów.
labor male man orange hardhat look at camera screw engine automobile equipment nut metal industry st

Zastosowanie klejów do gwintów

Kleje do gwintów można stosować w przypadku większości śrub i wkrętów, na ich użycie decydujemy się jednak tylko wtedy, gdy są one szczególnie narażone na samoistne wykręcenie lub uszkodzenie na skutek przeróżnych czynników zewnętrznych. Klejenia gwintów nie zaleca się również w przypadku często rozkręcanych i serwisowanych części samochodu, ponieważ znacząco utrudniają nam wówczas życie. Opisywane produkty odznaczają się odpornością na wysoką temperaturę, przeciętnie sięgającą od 150 do 180 stopni Celsjusza, choć bardziej specjalistyczne środki oferują jeszcze lepszą ochronę. Gwarantuje to, że nawet przy bardzo długotrwałym ogrzewaniu spoina nie zacznie tracić swoich właściwości.
Kleje do gwintów to tzw. kleje anaerobowe. Jest to rodzina produktów, która utwardza się w atmosferze beztlenowej. Preparaty dozuje się więc wyłącznie podczas wkręcania śruby. Po jej dokręceniu klej wypełnia całą przestrzeń pomiędzy wkrętem a gwintem i jest odcięty od dostępu do powietrza. Dzięki temu bardzo szybko zaczyna zmieniać swoją konsystencję, solidnie łącząc oba elementy. 
Czytaj również: Przebita opona
Kleje do gwintów działają najlepiej na powierzchniach wykonanych z metalu. Poza różnymi stopami i typami stali bez problemu radzą sobie też z mosiądzem oraz ocynkowanymi materiałami. W razie wątpliwości zawsze warto sprawdzić zalecenia producenta.

Jaki klej do gwintów wybrać?

Kleje do gwintów dzielimy na trzy podstawowe kategorie ze względu na ich trwałość. Rozróżniamy więc produkty niskiej, średniej i wysokiej wytrzymałości. Te pierwsze przeznaczone są do wkrętów, które nie są narażone na drgania oraz uszkodzenia mechaniczne, które sprzyjają luzowaniu się śruby. Oznacza to, że służą głównie do uszczelniania gwintu, np. przed wodą lub wilgocią. Z tego powodu nie poleca się stosować ich w samochodach. Zaletą produktów jest to, że względnie łatwo można usunąć zabezpieczony nimi wkręt, korzystając ze zwykłego śrubokrętu, a nawet palców.
Dużą popularność wśród mechaników samochodowych cieszą się jednak preparaty o średniej trwałości. Produkty te, ze względu na to, że większość wytwórców oferuje je w tym samym kolorze, określa się potocznie mianem niebieskich klejów do gwintów. Często spotkamy się też z określeniem „kleje średnio demontowane”. Sprawdzają się one w miejscach, które narażone są na duże wibracje, a także zmiany temperatury lub kontakt z substancjami chemicznymi. Warto jednak podkreślić, że cechy te sprawiają, iż sklejone wkręty będzie znacznie trudniej usunąć. Niezbędne jest tutaj skorzystanie z narzędzi – zwykłe śrubokręty mogą okazać się niewystarczające, zwłaszcza jeżeli nie dysponujemy odpowiednią siłą. Nieraz zmuszeni zostaniemy więc do użycia wkrętarko-wiertarek, z czym może być problem w bardziej trudno dostępnych miejscach auta.
Kleje o najwyższej trwałości określa się jako produkty „trudno demontowane”. Zwyczajowo mają one również czerwony kolor, choć niektórzy producenci mogą stosować inne barwy, np. zieloną. Czerwony klej do gwintów również doskonale sprawdzi się w przypadku śrub w przeróżnych częściach mechanicznych auta i innych pojazdów. 
Należy go jednak używać wyłącznie, gdy nie planujemy rozkręcania połączonych elementów. Spoina jest bowiem niezwykle trwała, a do jej zerwania potrzebne są mocne elektronarzędzia. Co więcej, nawet one mogą okazać się niewystarczające, a podczas procesu usuwania wkrętu możemy kompletnie go zniszczyć. Jednym ze sposobów na osłabienie kleju jest rozgrzanie go do bardzo wysokiej temperatury przy użyciu palnika. Tu jednak także musimy liczyć się ze zniszczeniem części. Dlatego też czerwony klej stosujemy z dużą dozą ostrożności. 

Jak używać kleju do gwintów?

Dokładną instrukcję stosowania kleju do gwintów dostarcza producent. Przed przystąpieniem do nakładania preparatu musimy zadbać o dokładne wyczyszczenie wkrętu i gwintu. Usuwamy nie tylko pył, ale także tłuste zabrudzenia, które zapobiegają powstawaniu solidnej spoiny. Zwróćmy uwagę na stan techniczny obu klejonych elementów. O ile śrubę zazwyczaj względnie łatwo wymienić na nową, sprawa komplikuje się, gdy mowa o gwincie. Jego naprawa wymaga sięgnięcia po wypełniacze metalu – w wypadku pęknięć szybszym sposobem jest tzw. przegwintowanie, a więc jego rozwiercenie i powiększenie. Operacja ta wymaga jednak specjalistycznego sprzętu i wprawy, więc tego rodzaju regenerację najlepiej przeprowadzić w warsztacie.
Klej ma z reguły postać płynną, a jego ilość uzależniona jest od głębokości i średnicy gwintu. Aplikujemy go wokół zwojów gwintu zewnętrznego, wkręcając śrubę zostanie on równomiernie rozprowadzony.

Ile schnie klej do gwintów?

Klej do gwintów niebieski lub czerwony będzie schnąć przeważnie od kilku do kilkunastu godzin. |W tym czasie unikamy oczywiście wystawiania spoiny na czynniki mogące zakłócić jej krzepnięcie. Pełną twardość uzyskujemy zazwyczaj po upływie doby. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski