Data publikacji:

Do czego służy kolektor ssący?

Kolektor ssący, znany także jako kolektor dolotowy, to jeden z podstawowych elementów budowy silnika spalinowego. Odpowiada on za doprowadzenie powietrza do wnętrza napędu, które jest niezbędne do spalania mieszanki paliwowej. Rozdziela również jego strumień pomiędzy wszystkim cylindrami silnika w taki sposób, aby ich praca nie ulegała zakłóceniom. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat konstrukcji i sposobu działania kolektora ssącego, a także tłumaczymy, jakie są objawy jego uszkodzenia.
Hand a man hold throttle in car service engine throttle valve replacement

Kolektor ssący – jak działa i jak jest zbudowany?

Kolektor ssący to obowiązkowa część budowy większości napędów spalinowych montowanych we współczesnych autach. Jego podstawowym zadaniem jest doprowadzanie powietrza pochodzącego z kanału dolotowego auta wprost do wnętrza silnika i jego poszczególnych cylindrów, gdzie ulega spaleniu. Kolektor składa się z systemu przewodów wykonanych z tworzyw sztucznych lub metalu, które wymodelowane są w taki sposób, aby zapewnić jak najszybszy i najwydajniejszy dopływ powietrza. Przewody prawie zawsze zamknięte są w jednej solidnej obudowie, co zapobiega ich uszkodzeniu oraz ułatwia wykonywanie napraw lub konserwacji. 
W silnikach z pośrednim wtryskiem w kolektorach dochodzi także do mieszania paliwa z powietrzem. Konstrukcja tego typu modeli jest bardziej skomplikowana, są one bowiem dodatkowo wyposażone we wtryskiwacze paliwa. To jednak nie koniec różnic – w autach z napędem wyposażonym w zawór EGR, które dokonują recyrkulacji oczyszczonych i wychłodzonych spalin, są one mieszane w komorze kolektora z czystym powietrzem pochodzącym z zewnątrz pojazdu. Zadanie to również wymaga specyficznej konstrukcji elementu, różniącej się od standardowych modeli montowanych w większości samochodów osobowych. 
Czytaj również: Podnośnik kolumnowy
Ogólnie rzecz biorąc, nawet klasyczne kolektory ssące mogą wyróżniać się unikalnymi patentami konstrukcyjnymi, które są właściwe wyłącznie dla konkretnych marek aut. Niektóre z eksperymentalnych pomysłów inżynierów sprawiają jednak, że części te są podatne na uszkodzenia i awarie. 

Uszkodzony kolektor ssący – objawy

Podstawowym objawem problemów z kolektorem dolotowym jest oczywiście odczuwalny spadek mocy silnika. Wynika on bezpośrednio z tego, że paliwo nie jest poprawnie spalane ze względu na niewystarczającą ilość powietrza w komorze. Jeżeli uszkodzeniu ulegnie tylko część przewodów dostarczających tlen, napęd będzie z kolei działał nierówno, co może prowadzić do jego poważnej awarii. Innym z symptomów problemów z kolektorem jest też podwyższone zużycie paliwa, a także trudność z szybkim zwiększeniem obrotów silnika (przyspieszanie). Nie należy więc pod żadnym pozorem ignorować tego typu sygnałów alarmowych. 

Poprawna konserwacja kolektora ssącego

Za najczęstszą przyczynę problemów z kolektorem uznaje się jego zabrudzenie. Ponieważ większość standardowych kolektorów ssących dostarcza wyłącznie powietrze z zewnątrz auta, jest to przede wszystkim kurz i drobne zabrudzenia, które z czasem odkładają się w coraz grubszej warstwie. W modelach z wtryskiem paliwa dodatkowym problemem jest tzw. nagar blokujący przewody, a więc osad węglowy powstający w trakcie spalania. Do usuwania zanieczyszczeń używa się specjalnych płynów, które aplikuje się bezpośrednio przez dolot powietrza. Niektórzy kierowcy ręcznie demontują też przewody i czyszczą je wewnątrz wąskimi szczotkami przeznaczonymi np. do butelek. W przypadku uszkodzeń mechanicznych zalecana jest wizyta w warsztacie samochodowym. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski