Data publikacji:

Do czego służy podnośnik kolumnowy? 

Lewarki i podnośniki są niezbędnymi narzędziami pozwalającymi w wygodny i bezpieczny sposób dokonać inspekcji, konserwacji lub naprawy elementów mechanicznych wszelkiego rodzaju pojazdów. Przeciętny kierowca będzie korzystać z najmniejszych modeli, które sprawdzają się w przypadku drobniejszych prac, takich jak wymiana opon lub kontrola stanu zawieszenia. Profesjonalni właściciele warsztatów samochodowych, a także miłośnicy tuningu lub naprawy starych aut sięgają jednak po bardziej kompleksowe rozwiązania, takie jak podnośniki kolumnowe. 
Double-column lift with top synchronization.

Jak działa podnośnik kolumnowy?

Jak sama nazwa wskazuje, podnośniki kolumnowe opierają się na jednej, dwóch lub czterech kolumnach, w których zamontowany jest mechanizm podnoszący regulowane ramiona i łapy na wysokość od kilkudziesięciu centymetrów do nawet ponad dwóch metrów (w zależności od wysokości kolumny). Dla zachowania stabilności podnośniki dwukolumnowe i czterokolumnowe są połączone ze sobą u podstawy specjalnymi belkami, które przymocowuje się często dodatkowo do podłoża. W produktach czterokolumnowych ramiona są połączone ze sobą także solidną ramą, co pozwala lepiej rozłożyć cały ciężar auta. 
Zaletą podnośników kolumnowych jest łatwość ich obsługi. Większość modeli działa w sposób automatyczny lub półautomatyczny i jest obsługiwana za pomocą specjalnego panelu z przyciskami lub pilota. Oczywiście sprzęt wymaga stałego dostępu do zasilania o odpowiedniej mocy. Dzięki temu, że pojazd spoczywa na ramionach, mamy znacznie łatwiejszy dostęp do samochodu niż np. w podnośnikach nożycowych korzystających z podestów. Ramiona mają oczywiście ograniczoną długość, co przekłada się na typ obsługiwanych przez nie pojazdów.
Podnośniki kolumnowe mogą z łatwością unieść kilkutonowe auta osobowe oraz mniejsze samochody dostawcze. W sprzedaży znajdziemy modele o różnej nośności i rozstawie, dzięki czemu można z łatwością dopasować je do swoich potrzeb. Podnośniki jednokolumnowe odznaczają się najniższym udźwigiem. 
Korzystanie z podnośników kolumnowych jest bezpieczne – producenci stosują tutaj szereg patentów zapobiegających zerwaniu łap oraz ich nagłemu obniżeniu się, np. w przypadku wyłączenia prądu. Oczywiście gwarancje te obowiązują wyłącznie wtedy, gdy postępujemy zgodnie z zaleceniami producenta.
Konstrukcja podnośników kolumnowych może opierać się na mechanizmie śrubowym lub pneumatycznym – takie rozwiązania mają swoje wady i zalety. 

Podnośnik kolumnowy z mechanizmem śrubowym

Mechanizm śrubowy jest względnie prosty i łatwy w konserwacji, dzięki czemu podnośnik jest trwały i nie sprawia dużych problemów nawet przy intensywnej eksploatacji. Oferuje on również dość dużą dokładność oraz możliwość blokady podnośnika. Do wady konstrukcji należy zaliczyć jednak to, że generuje duży hałas podczas pracy i wymaga stałego dostępu do zasilania, co utrudnia przebywanie w warsztacie mechanikom, a także zwiększa koszty eksploatacji.

Podnośnik kolumnowy z mechanizmem hydraulicznym

Podnośniki hydrauliczne są bardziej kompleksowymi i droższymi urządzeniami. Do ich największych zalet należy zaliczyć świetną wydajność i szybkość pracy, przeciętnie radzą sobie także z większym tonażem. Mechanizm hydrauliczny jest jednak trudniejszy w konserwacji, wymaga wymiany oleju oraz częstszej kontroli. Z drugiej strony jest znacznie cichszy i zużywa mniej energii podczas opuszczania pojazdu. 

Gdzie instaluje się podnośniki kolumnowe?

Podnośniki kolumnowe instaluje się przede wszystkim w punktach serwisowych i warsztatach samochodowych. Koszt zakupu pojedynczego egzemplarza wynosi ponad pięć tysięcy złotych, jednak za najbardziej kompleksowe i wydajne modele czterokolumnowe zapłacimy nawet kilkanaście tysięcy złotych. Na zakup podnośników decydują się więc przede wszystkim mechanicy i drobni przedsiębiorcy, którzy bardzo często muszą kontrolować stan pojazdów oraz dokonywać drobnych i poważniejszych napraw.
O ile „kompaktowe” podnośniki jednokolumnowe można przemieszczać z miejsca na miejsce i stosować np. na zewnątrz budynków, modele dwukolumnowe i czterokolumnowe instaluje się na stałe. Co więcej, wymagają one odpowiedniego przygotowania przestrzeni. Wszystkie bez wyjątku muszą być ustawione na równej betonowej wylewce, której grubość jest uzależniona od maksymalnego udźwigu urządzenia (zazwyczaj co najmniej 20–30 cm). Aby zapobiec pękaniu podłoża, użyty do jej sporządzenia beton musi spełniać odpowiednie normy odporności na ucisk (producenci polecają zazwyczaj odpowiednią klasę produktów). 
W warsztacie z podnośnikiem kolumnowym sufit powinien mieć nie mniej niż cztery metry wysokości, a ściany nie mogą znajdować się bliżej niego niż 80 cm. Musimy zapewnić też stały i swobodny dojazd do stanowiska, na jakim się znajduje. Poza tym należy pamiętać o przygotowaniu i zabezpieczeniu linii zasilającej sprzęt, która musi spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa. 
Co ważne, osoby prowadzące działalność gospodarczą związaną z wykorzystaniem podnośnika muszą dodatkowo zwrócić się z wnioskiem o zaakceptowanie przygotowanego stanowiska roboczego do Urzędu Dozoru Technicznego, który skontroluje, czy spełnia ono wszystkie normy bezpieczeństwa. Uzyskanie pozwolenia jest uzależnione także od tego, czy monter podnośnika dysponował odpowiednim certyfikatem.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski