Data publikacji:

Koło zamachowe dwumasowe. Jakie ma zadanie?

Koło dwumasowe, powszechnie określane również mianem dwumasy, to jeden z kluczowych elementów układu napędowego wielu aut. Ze względu na swoje umiejscowienie oraz konstrukcję jego wymiana lub naprawa w razie uszkodzenia należy do bardzo kosztownych przedsięwzięć, które wymagają pomocy doświadczonego mechanika. Tłumaczymy, jakie ma ono znaczenie, a także jak rozpoznać najważniejsze objawy wskazujące na jego awarię.
Koło zamachowe dwumasowe

Co to jest koło dwumasowe?

Koło dwumasowe to bardziej kompleksowe wersja klasycznego koła zamachowego instalowanego we wszystkich samochodach. Dwumasa z zewnątrz przypomina metalowy dysk, który składa się z dwóch części, pomiędzy którymi znajduje się specjalny tłumik zrobiony z gumowych elementów lub specjalnie przygotowanych do tego celu sprężyn. Jedna z części koła jest połączona śrubami z wałem korbowym silnika, a druga – z wałem skrzyni biegów. 
Zadaniem dwumasy jest minimalizowanie wibracji i drgań pojawiających się podczas intensywnej pracy silnika, a także podtrzymywanie jego pracy w fazie sprężania. Dwumasę montuje się wyłącznie w samochodach z silnikami o dużej mocy (są to głównie wysokoprężne modele diesla), ponieważ chroni ona wrażliwe elementy napędu i zawieszenia przed przedwczesnym zużyciem, zmniejsza zużycie paliwa oraz hałas generowany podczas jazdy, a na koniec zapewnia bardziej płynną (w tym start i zatrzymywania auta) i przyjemną jazdę nawet na niskich obrotach. 
Największą wadą koła dwumasowego jest jego cena, która wynosi nawet kilka tysięcy złotych. Równie kosztowna jest jego wymiana i instalacja, ponieważ bardzo często podczas wykonywania tego zadania mechanik musi wymienić także inne elementy układu napędowego oraz koła.

Objawy uszkodzenia koła dwumasowego

Eksperci oraz producenci części samochodowych podają, że dwumasa w aucie wymaga kontroli i ewentualnej wymiany po przejechaniu około 100–200 tysięcy kilometrów. W praktyce bardzo często okazuje się, że część ta odmawia posłuszeństwa nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, co wynika ze skomplikowanej konstrukcji elementu, zwiększającej prawdopodobieństwo wystąpienia usterki. 
Uszkodzone koło dwumasowe daje o sobie znać na wiele sposobów, a wiele zależy tutaj od posiadanego modelu samochodu. Najczęściej powtarzającym się symptomem, który powinien wywołać niepokoju, są hałasy i stuki, w silniku, pojawiające się zwłaszcza w trakcie włączania i wyłączania zapłonu lub obsługi skrzyni biegów. Auto z zepsutą dwumasą może też nienaturalnie drgać na biegu jałowym, które jest wyraźnie odczuwane przez kierowcę i pasażerów. Istnieje też ryzyko, że nie będziemy mogli zmienić w normalny sposób biegów, podczas ruszania pojazd będzie szarpał, a silnik zacznie przerywać w niespodziewanych momentach swoją pracę.
Niestety nie mamy możliwości samodzielnego sprawdzenia stanu koła dwumasowego bez jego całkowitego demontażu w warsztacie. Jeżeli na powierzchni elementu widać wyraźnie rysy, pęknięcia, a także plamy wynikające z pracy w zbyt wysokiej temperaturze, część nadaje się do szybkiej wymiany. 
Żywotność dwumasy poprawimy poprzez bardziej bezpieczną jazdę, unikając gwałtownego puszczania pedału sprzęgła, ruszania z miejsca na pełnych obrotach silnika, a także poruszania się na wysokich biegach z małą prędkością. Koło uszkadza także ciągnięcie przyczep o masie większej od zalecanej dla naszego modelu auta.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski