Data publikacji:

Końcówka drążka kierowniczego. Objawy awarii

Układ kierowniczy jest kluczowym elementem konstrukcji każdego samochodu. Nawet jego drobna usterka może zakończyć się katastrofą, dlatego zwracamy na niego szczególną uwagę. Jedną z części układ w szczególności narażoną na zużycie i awarie jest końcówka drążka kierowniczego. Tłumaczymy więc, za co odpowiada, w jaki sposób może ulec zniszczeniu, a także jak szybko rozpoznać to, że mamy z nią problem. 
końcówka drążka kierowniczego

Drążek kierowniczy – czym jest i do czego służy?

Końcówka drążka kierowniczego to element łączący drążek kierowniczy ze zwrotnicą przednich kół. W każdym samochodzie znajdziemy dwie końcówki, po jednej dla prawego i lewego koła. Sam drążek przekazuje ruchy wykonywane kierownicą kołom, zmieniając kierunek jazdy. Końcówki posiadają specjalny mechanizm przegubowy zabezpieczony gumową osłonką, który pozwala pojazdowi na poruszanie się po nierównych powierzchniach, co byłoby niemożliwe, gdyby połączenie było sztywne. Końcówki drążków pozwalają też regulować geometrię zawieszenia samochodu. 

Awaria końcówki drążka kierowniczego – przyczyny i objawy

Awaria końcówki drążka kierowniczego to problem, którego nie można ignorować, wpływa ona bowiem bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Warto więc poznać jej przyczyny i objawy.

Przyczyny problemów z drążkiem kierowniczym

Podstawową przyczyną problemów z drążkiem kierowniczym jest zwyczajne zużycie mechaniczne tego elementu. Choć następuje ono w sposób naturalny na przestrzeni lat, istnieje wiele czynników przyspieszających znacząco ten proces i skracających jego żywotność, która w nowych autach wynosi ok. 200 tysięcy kilometrów. Przede wszystkim jest to szybka jazda po nierównych i zniszczonych drogach, obciążająca element i narażająca go na bardzo duże naprężenia. Podobnie szkodliwe jest robienie bardzo szybkich i ostrych zakrętów, o które nietrudno np. na górskich trasach. Dla mieszkańców miast najbardziej znaczące będzie z kolei parkowanie na wysokich krawężnikach i chodnikach, a także pokonywanie nierówności na drodze z dużą prędkością (np. progi spowalniające) lub wjechanie w dużą dziurę. 

Objawy problemów z końcówką drążka kierowniczego 

Podczas jazdy z uszkodzonymi końcówką drążka kierowniczego będziemy słyszeć różnego rodzaju niepokojące dźwięki, takie jak zgrzytanie lub stukanie. Będą one obecne zarówno podczas poruszania się po równej powierzchni, jaki i na wybojach, gdzie znacząco się wzmocnią. Przekręcając kierownicę, możemy odczuć też, że nie stawia ona odpowiedniego oporu, a koła reagują znacząco wolniej. W najgorszym przypadku koła zablokują się w jednej pozycji, przez co stracimy panowanie nad pojazdem, co doprowadzi do poślizgu i stłuczki.

Jak naprawić awarię końcówki drążka kierowniczego?

Inspekcja stanu końcówek drążków kierowniczych jest częścią regularnego przeglądu stanu technicznego auta, nie musimy więc dodatkowo za nią płacić. Wymiana elementu nie jest szczególnie skomplikowana i dokonuje się jej po odkręceniu kół pojazdu. Po zamontowaniu nowych części mechanik musi odpowiednio wyregulować geometrię zawieszenia. Eksperci zalecają zakup oryginalnych części producenta i odradzają stosowanie tańszych zamienników. Zazwyczaj markowe produkty odznaczają się wyższą jakością wykonania i trwałością.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski