Data publikacji:

Czym jest kontrola trakcji i jak działa?

Kontrola trakcji to jest jednym z najważniejszych systemów elektronicznych pomagających kierowcy w prowadzeniu auta, a także zwiększających bezpieczeństwo na drodze. Jest on montowany w praktycznie wszystkich nowych samochodach, tak więc ich użytkownicy często nie zdają sobie sprawy z jego istnienia. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat systemu, opisując sposób jego działania, a także objawy wskazujące na jego niepoprawne działanie. 
kontrola trakcji

Czym jest system kontroli trakcji?

Formalnie system kontroli trakcji znany jest pod nazwą „Acceleration Slip Regulation”, przedstawianą często pod postacią skrótu literowego ASR. Jego podstawowym zadaniem jest powstrzymanie kół przed wpadnięciem w poślizg w trakcie przyspieszania. Efekt ten uzyskuje dzięki bezpośredniej modyfikacji obrotów silnika i kół, która dokonywana jest przez komputer pokładowy pojazdu.

Jak działa system kontroli trakcji?

Wszystkie zmiany w parametrach jazdy przeprowadzane są w czasie rzeczywistym na podstawie odczytu czujników sprawdzających nieustannie prędkość obrotową kół, a także danych dostarczanych przez oprogramowanie auta, które określają normy bezpieczeństwa. 
Dzięki temu ASR jest w stanie błyskawicznie reagować na zmiany w trakcji poszczególnych kół. Gdy komputer zauważy, że jedno z nich traci przyczepność, natychmiast zmienia obroty silnika i stara się je wyhamować. Co ważne, dzieje się to bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy, który fizycznie nie byłby nawet w stanie odpowiednio szybko zareagować na zaistniałą sytuację. 

Korzyści systemu kontroli trakcji

Przy dobrze działającym ASR, prowadząc samochód, zyskujemy dodatkową pewność jazdy, zwłaszcza na śliskich lub nierównych powierzchniach. Jest to ważne nie tylko podczas wykonywania zakrętów, ale również większych wzniesień. System nieustannie monitoruje naszą jazdę, ale włącza się do akcji tylko w potrzebnym momencie. Kiedy jest aktywowany, jesteśmy o tym informowani zazwyczaj na desce rozdzielczej samochodu pod postacią świecącej się ikony kontroli trakcji. 
Dodajmy, że systemy kontroli trakcji mogą się od siebie różnić pod względem zastosowanych rozwiązań technologicznych, na które składa się typ i liczba zamontowanych czujników, jak również rodzaj oprogramowania i sposób działania. Czasem producenci używają także alternatywnych dla ASR nazw. W przypadku samochodów marki Ford, Mazda, Saab i Chevrolet system określany jest skrótem TRC, a w pojazdach BMW zapisywany jest jako ASC+T lub DSC. Z ASR korzystają auta firm Volkswagen, Fiat, Rover i Mercedes-Benz.

Kiedy wyłączyć kontrolę trakcji?

Użytkownik samochodu może manualnie wyłączyć kontrolę trakcji w swoim samochodzie. Eksperci odradzają jednak ten ruch poza kilkoma konkretnymi sytuacjami. Do najczęstszej z nich dochodzi, gdy auto utknie w błocie lub śniegu. Przy włączonej kontroli trakcji samochód będzie zmniejszał obroty uwięzionych kół, utrudniając im wydostanie się w pułapki. W podobny sposób postępujemy podczas poruszania się po bardzo sypkiej nawierzchni, np. po piasku lub żwirze. W takim wypadku włączona kontrola trakcji może znacząco utrudnić sterowanie pojazdem.
Z ASR rezygnują również amatorzy lub profesjonaliści ścigający się na torach sportowych lub wykonujący kontrolowane poślizgi, np. podczas pokazów lub konkursów driftu. Przy włączonej kontroli trakcji wiele z trudniejszych i bardziej widowiskowych manewrów drogowych jest całkowicie niemożliwa do wykonania, znacznie trudniej też uzyskać i utrzymać maksymalną szybkość.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski