Data modyfikacji:

Kontrolka układu hamulcowego – co robić, gdy pojawi się na desce rozdzielczej?

Nowoczesne samochody wyposażone są w szereg różnego rodzaju czujników, które za pomocą licznych komunikatów na komputerze pokładowym i kontrolek informują nas o prawidłowości lub nieprawidłowości pracy podzespołów w naszym pojeździe. O ile komunikaty na komputerze pokładowym to interpretacja i odczyt chwilowych parametrów pracy, o tyle kontrolki najczęściej informują nas o błędach i potencjalnych awariach. Jedną z najważniejszych kontrolek, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo jazdy, jest kontrolka układu hamulcowego. Jej pojawienie się na kokpicie informuje nas o potencjalnych zagrożeniach i usterkach pochodzących z układu hamulcowego. Jej zaświecenie się pozwala odpowiednio wcześnie zareagować, zbadać stan układu hamulcowego i nie dopuścić do jego całkowitego uszkodzenia. Co robić, gdy pojawi się na desce rozdzielczej kontrolka układu hamulcowego?
Car button for electronic handbrake. Parking brake

Kontrolka układu hamulcowego – jak działa?

W zależności od poziomu skomplikowania i zaawansowania pojazdu spotykać można kilka rodzajów kontrolek dotyczących układu hamulcowego. Jednak znaczna część pojazdów posiada jedną kontrolkę, która informuje o błędach pochodzących z różnych przyczyn. Jest tak, gdyż każda awaria układu hamulcowego jest bardzo niebezpieczna i trzeba natychmiast po pojawieniu kontrolki się nią zająć. Warto wiedzieć, że kolory kontrolek układu hamulcowego są dwa: żółta, która pełni funkcję ostrzegawczo-informującą, oraz czerwona, która pojawia się w przypadku awarii i uszkodzeń. W przypadku pojawienia się tej drugiej nie zaleca się dalszej jazdy samochodem, gdyż wiąże się to z bardzo dużym ryzykiem i stwarza realne zagrożenie dla nas samych i innych kierowców oraz pasażerów.
Co może sygnalizować kontrolka układu hamulcowego? Jest kilka przyczyn, które mogą wywoływać jej pojawienie się na kokpicie naszego samochodu. Jej wyświetlenie sygnalizować może:
  • zbyt niski poziom płynu hamulcowego;
  • uszkodzenie czujników ABS;
  • awaria czujnika grubości klocków hamulcowych;
  • zużycie się lub uszkodzenie klocków hamulcowych;
  • zbyt mały nacisk pedału hamulca, tak zwany „miękki pedał”;
  • nieprawidłowe działanie światła stopu lub przepalenie jego żarówki.
  • Kontrolka związana z układem hamowania może pojawiać się w trakcie eksploatowania pojazdu i jest to zjawisko całkiem naturalne. Dzieje się tak, gdy zaciągniemy hamulec ręczny. Wyświetla się wtedy czerwona kontrolka układu hamulcowego z literką „P”, która jest informacją o zaciśnięciu i działaniu hamulca ręcznego. Podobnie jest podczas jazdy, kiedy pojawić się może kontrolka związana z czujnikami układu hamulcowego i wynika ona najczęściej z powodu zabrudzeń czy wilgoci. Po oczyszczeniu czujnika kontrolka zwyczajnie gaśnie. Utrata stateczności pojazdu i wpadnięcie w poślizg również może powodować pojawienie się kontrolek związanych z układem hamowania i gasną one po odzyskaniu przyczepności. Tak samo jest w przypadku hamowania na śliskiej nawierzchni, kiedy hamowanie wspierane jest przez system ABS, który również po załączeniu wyświetla kontrolkę na blacie, która gaśnie po wyhamowaniu.

    Kontrolka układu hamulcowego – przyczyny

    Gdy zapala się lampka układu hamulcowego, bardzo szybko szukamy przyczyn i rozwiązania problemu. Niektóre z usterek jesteśmy w stanie naprawić sami, jako kierowcy, jednak z niektórymi trzeba niezwłocznie udać się do autoryzowanego serwisu samochodowego, gdzie zespół doświadczonych mechaników pomoże w rozwiązaniu problemu. Przyczyny pojawienia się kontrolki układu hamulcowego mogą być następujące:
  • niski poziom płynu hamulcowego – jest jednym z najczęstszych powodów wyświetlania się kontrolki układu hamulcowego. Aby zapewniać optymalne hamowanie, kierowca powinien utrzymywać poziom płynu hamulcowego w odpowiednim zakresie, a ewentualne braki uzupełniać na bieżąco;
  • nieszczelność układu hamulcowego – jeżeli wyświetlenie kontrolki pojawia się ponownie po uzupełnieniu płynu, warto sprawdzić szczelność układu i poszukać powodów ubytków płynu hamulcowego. W przypadku nieszczelnych przewodów wymagana jest ich wymiana;
  • zużyte klocki hamulcowe – kontrolka układu hamulcowego może się pojawiać, kiedy czujniki wykryją problemy z klockami hamulcowymi. Najczęstszym ich powodem jest zużycie się klocków. Klocki hamulcowe zużywają się podczas każdego hamowania, a ze względu na materiał wykonania są znacznie mniej odporne na wycieranie niż tarcze hamulcowe. Poziom wytarcia klocków wpływa bezpośrednio na skuteczność i drogę hamowania. Aby usunąć usterkę, wystarczy wymienić klocki hamulcowe. Trzeba pamiętać, że należy wymienić komplet klocków, a nie tylko te najbardziej zużyte;
  • uszkodzenie czujników – współczesne samochody posiadają szereg czujników, które stale monitorują pracę poszczególnych układów. Tak samo jest w przypadku układu hamulcowego. Błędy odczytu lub uszkodzenia czujników z nim powiązanych mogą powodować wyświetlanie kontrolki układu hamulcowego na blacie. Jeżeli uzupełniliśmy poziom płynu, sprawdziliśmy szczelność układu i oceniliśmy poziom zużycia klocków hamulcowych, a na kokpicie dalej wyświetla się kontrolka układu hamulcowego, warto sprawdzić czystość przewodów i czujników układu hamulcowego. Warto sprawdzić również, czy nie ma przetarć i przerwanych kabli pod maską, których zwarcia mogą powodować przekłamania w odczytach w układzie hamulcowym, a to doprowadzi do wyświetlenia komunikatu na desce rozdzielczej naszego auta.
  • Zdjęcie: Envato Elements