Data publikacji:

Co oznacza majonez pod korkiem oleju?

Jasna maź osadzająca się pod korkiem wlewu oleju do silnika samochodu dla wielu kierowców jest powodem do paniki i strachem przed ogromnymi wydatkami. Nie zawsze jednak oznacza najgorszy scenariusz. Gęsta, jasna maź pod korkiem wlewowym często nazywana jest masłem lub majonezem. Czy pojawienie się jej jest niebezpieczne, a przede wszystkim co oznacza?
majonez pod korkiem oleju

Majonez pod korkiem oleju

Nagromadzający się nagar pod korkiem wlewu oleju do silnika często nazywa się majonezem lub masłem. Jest to nic innego jak zawiesina powstała w połączeniu oleju silnikowego z wodą. Pojawianie się majonezu pod korkiem może zwiastować uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika. Jednak nie ma powodów do paniki. Nagromadzająca się jasna maź może być powodem łapania wilgoci, jazdy na niskich obrotach i niedogrzanym silniku. Dzieje się tak z reguły, kiedy użytkujemy nasz pojazd na krótkich, miejskich dojazdach nie dając mu szans na pełne rozgrzanie. Warto mieć jednak z tyłu głowy czarniejszy scenariusz, a mianowicie przeciek spod uszczelki pod głowicą i mieszanie się oleju silnikowego z cieczą chłodzącą. Aby to sprawdzić, warto wybrać się na około 30-minutową przejażdżkę poza miasto, tak aby zapewnić silnikowi pełne rozgrzanie. Wskazania zegarów podczas miejskiej jazdy mogą znacznie odbiegać od rzeczywistości. Podczas krótkich miejskich tras, najczęściej kiedy wskazówka płynu silnikowego wskazuje rozgrzanie do temperatury około 90 stopni, olej osiąga zaledwie 50 stopni Celsjusza. Taka duża różnica temperatur powoduje skraplanie się wody i mieszanie z olejem silnikowym, w efekcie czego powstaje niepokojący majonez pod korkiem wlewu oleju. Kiedy ilość nagaru pod korkiem nas mocno niepokoi, należy go oczyścić i obserwować, czy regularnie się pojawia. Jeżeli po odpowiednim dogrzaniu silnika majonez znika, oznacza to eksploatowanie auta na zimnym silniku.

Majonez pod korkiem oleju – czy to powód do strachu?

Największym dylematem kierowców jest odróżnienie, czy majonez pod korkiem pojawia się ze względu na niedogrzanie motoru, czy jest to jego awaria. Masło pod korkiem pojawiające się szczególnie zimą z reguły informuje o zbyt słabym dogrzaniu silnika podczas jazdy i znacznej różnicy temperatur. Podczas jazdy na krótkich trasach ciężko dogrzać silnik pojazdu do odpowiedniej temperatury. Jednym ze sposobów na szybsze rozgrzewanie się silnika w zimie jest użytkowanie nawiewów w kabinie poniżej 18 stopni Celsjusza. Zmniejszy to wydatek silnika i pozwoli mu szybciej osiągnąć żądaną temperaturę pracy, a tym samym zmniejszy lub całkowicie zapobiegnie ilości pojawiającego się majonezu na korku. Przy dużej wilgotności lub znacznych różnicach temperatur majonez pod korkiem można nazwać czymś normalnym. Problem zaczyna się w sytuacji, kiedy występuje on na długich trasach oraz w ciepłe dni. Może to zwiastować niepożądane przez kierowców uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Majonez pod korkiem jest wtedy sygnałem, którego nie należy bagatelizować, gdyż dalsze użytkowanie samochodu może prowadzić do uszkodzenia jednostki sterującej. Kiedy wraz z majonezem pod korkiem da się zauważyć spadki mocy, nierównomierną pracę silnika, problemy z przyspieszaniem lub uruchomieniem, należy niezwłocznie zweryfikować problem u wyspecjalizowanych mechaników, którzy pomogą naprawić lub zapobiegną poważnym uszkodzeniom silnika naszego pojazdu.
Zdjęcie: Enavto Elements