Data publikacji:

Michelin czy Continental. Porównanie oferty oponiarskich gigantów

Michelin i Continental to dwaj producenci, którzy bez wątpienia dominują na rynku motoryzacyjnym. Słyną głównie z opon letnich, o mocnym, sportowym charakterze, jednak zajmują również wysokie pozycje w rankingach opon zimowych, wielosezonowych, a nawet motocyklowych.

Które opony lepsze – Michelin czy Continental? 

Wiadomym jest, że często opony te są droższe ze względu na markę. Jednak to nie za samą markę płacimy więcej. Opony tych dwóch gigantów oponiarskich to najwyższa klasa jakościowa w każdym calu. Doskonałe parametry przyczepności i hamowania, stabilna i precyzyjna jazda, wysoka trwałość i właściwości nośne to główne, ale nie jedyne zalety ich produktów. W swoich ofertach próbują się stale prześcigać.  
Ogólny wynik można ogłosić remisem. Dlaczego? Oba te koncerny posiadają bardzo szeroką gamę opon. To, że w jednym rankingu Michelin wygrał z Continental lub odwrotnie, nie oznacza, że średnia jakość wszystkich zebranych modeli również taka jest. Testy opon to z reguły porównywanie i badanie konkretnych parametrów danych modeli, w dodatku w konkretnym rozmiarze. W oponach letnich w rozmiarze 215/55 R17 wygrać może jedna marka, w tym samym teście, ale innym rozmiarze wygrać może druga.  
Cena produktów tych producentów również wypada bardzo podobnie. Trudno wyłonić zwycięzcę tego zestawienia, jednak przedstawimy kilka modeli i testów, jakie zostały przeprowadzone, aby udowodnić, że nie ma tu jednego faworyta.  

Michelin czy Continental – opony letnie 

Opony letnie charakteryzować się muszą bardzo dobrą przyczepnością, szczególnie na mokrej nawierzchni. Dobre opony powinny precyzyjnie odprowadzać wodę z powierzchni styku z nawierzchnią. Powinny cechować się również możliwie najkrótszą drogą hamowania na mokrej drodze. To głównie te parametry poddawane są testom i decydują o pozycji w rankingu. Testowane są też opory toczenia i hałas, które przekładają się na komfort jazdy i spalanie paliwa.  
W ostatnich rankingach wykonanych przez ADAC wzięto pod uwagę opony w rozmiarze 265/35 R20. W tym rankingu opony Michelin delikatnie wygrały z modelem marki Continental. Z zachowania na suchej nawierzchni oba modele uzyskały taką samą notę, uzyskując wynik około 93% skuteczności.  
Testowano flagowe opony, jakimi są Michelin Pilot Sport 4S oraz Continental Sport Contact 6. Porównanie tych opon na drodze mokrej to już przewaga na korzyść Michelin, jednak różnica zaledwie o niecałe 2%. Poruszanie się z określoną prędkością na granicy przyczepności oceniali 89% do 87% na korzyść Continental, a więc różnica bardzo zbliżona jak w poprzedniej konkurencji.  
W testach spalania i emitowanego hałasu Michelin trochę bardziej zostawił konkurenta w tyle. Wykazano różnicę ponad 5% w emitowanym hałasie, jednak efektywność spalania na Michelin Pilot Sport 4S była prawie 30% większa, jak w przypadku Continental Sport Contact 6. Nie ma się co oszukiwać, różnice w testach są tak małe, że określenie Michelin jako pewnego zwycięzcy to bardzo duży błąd. Osobiście uważamy, że to zestawienie bardzo dobrze pokazało, że producenci ci, mimo że konkurują i próbują się prześcigać, tworzą bardzo podobne opony, razem stawiając poprzeczkę bardzo wysoko dla pozostałych koncernów. 
Innym przykładem, dla tych samych modeli opon, jest ranking opon letnich według AutoBild z 2021 roku, gdzie za zwycięzcę uznano Continetal Sport Contact 6. Przyczepność na mokrej nawierzchni wynosiła 79% do 90% na korzyść Michelin, na suchej 88% do 98% również na korzyść Pilot Sport 4S, jednak w testach komfortu to Continental zyskał największą różnicę, bo aż 25% przewagi, przez co został zwycięzcą zestawienia. 

Michelin czy Continental – opony zimowe 

W zestawieniach opon zimowych najczęściej zestawiane są modele Michelin Alpin 6 oraz Continental ContiWinterContact TS. Tutaj w zestawieniach zdecydowanie częściej wygrywają opony Continental. Po opisach i charakterystyce widać, że są one lepiej przystosowane do zimowych, ciężkich warunków i uzyskują lepsze osiągi na śniegu. Przeglądając katalogi z ofertami obu producentów, Continental posiada bogatszą gamę opon zimowych, co też jest na korzyść tej marki w zestawieniu z Michelinem.  

Michelin vs Continental – opony wielosezonowe 

W tym zestawieniu znowu prowadzenie obejmuje Michelin. Podobnie jak w zestawieniu opon zimowych, parametry są bardzo podobne, a o ostatecznym werdykcie decydują niuanse. Tym razem to Michelin posiada szerszą ofertę.  
W porównaniach ofert tych dwóch producentów w oponach całorocznych występują głównie Michelin CrossClimat oraz Continental AllSeasonContact. To te dwa modele godnie reprezentują rodzinę opon wielosezonowych obu marek. Parametry przyczepności na suchej nawierzchni są po stronie Michelina, na mokrej i zaśnieżonej – odwrotnie.  

Michelin czy Continental – porównanie ofert 

Jak widać na powyższych zestawieniach, obie te marki zajmują bardzo bliskie, często naprzemiennie, miejsca w rankingach. Zaobserwować można po ocenach i parametrach, że Continental trochę lepiej wypada w oponach zimowych i wielosezonowych w miejscach, gdzie oceniane są parametry typowo zimowe, w letnich zestawieniach lepiej radzi sobie Michelin.  
To chyba jedyna, najbardziej zauważalna różnica między tymi gigantami koncernów oponiarskich, jednak nie nam decydować, który z nich jest lepszy. Bez wątpienia możemy jednak stwierdzić, że obu producentów oferuje bardzo dobre opony i na pewno, bez względu na to, któremu postanowimy zaufać, nie zawiedziemy się na ich ofertach. 
Zdjęcie: gargantiopa / Envato Elements