Data publikacji:

Michelin Road 5. Co ma do zaoferowania opona motocyklowa od Michelin?

Michelin Road 5 swoją popularność zawdzięcza między innymi dobrej przyczepności na drodze. Jak opona motocyklowa wypada w testach? Za co cenią ją motocykliści? Zobacz charakterystykę, dostępne rozmiary i technologie zastosowane w Michelin Road 5.

Oznaczenia na oponach Michelin Road 5

Na krawędzi opony motocyklowej znajduje się bardzo dużo oznaczeń. Warto zapoznać się z ich znaczeniem i symboliką, zanim zacznie się wybierać odpowiedni model. Pierwszą istotną rzeczą jest oznaczenie DOT (Department of Transport), które informuje kupującego o dacie produkcji danej opony w formacie tydzień i rok. Dla przykładu oznaczenie DOT o numerze 1021 informuje nas, że dana opona została wyprodukowana w 10 tygodniu 2021 roku. Samo oznaczenie DOT jest istotne, ponieważ jego obecność świadczy o tym, że dany model spełnia obowiązujące normy Departamentu Transportu.
Obok indeksu DOT znajduje się informacja o rozmiarze danej opony. W przykładzie posłużymy się rozmiarem opony Michelin Road 5, o której niżej opowiemy więcej. Do przedstawienia oznaczeń przyjmiemy model opony przedniej o rozmiarze 150/70R17 69V. Pierwsza w kolejności liczba, tak samo jak w oponach samochodowych, to oznaczenie szerokości opony wyrażone w milimetrach. U nas jest to opona o szerokości 150 mm. Kolejnym oznaczeniem jest profil opony. Przedstawia się go w procentach, ponieważ jest to stosunek wysokości całej opony do jej szerokości, u nas jest to 80%.
R17 to parametr średnicy. Literka R mówi nam, że mamy do czynienia z oponą radialną. Średnicę przedstawia się w calach, u nas 17”. Następne oznaczenia informują o indeksach kolejno nośności i prędkości. Indeks nośności informuje nas o maksymalnej masie jaka przypada na daną oponę. W przypadku opisywanego modelu jest to cyfra 69, która odpowiada naciskowi 325 kg. Za tym indeksem widać kolejny, oznaczany pojedynczą literą.
Indeks prędkości informuje o tym, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się na danych oponach przy maksymalnym ich obciążeniu. Literka V w oznaczeniu tej danej oznacza prędkość maksymalną do 240km/h.
Poza tymi podstawowymi parametrami znaleźć można dodatkowe, które informują nas o bardziej technicznej specyfikacji danej opony, zastosowanych technologiach czy uzyskanych certyfikatach i homologacjach. Dodatkowo na oponach motocyklowych zauważyć można oznaczenia TL (TubeLess) co oznacza oponę bezdętkową, lub TT (TubeType), czyli oponę wymagającą obecności dętki. Warto również zwrócić uwagę na budowę motocykla. Jednoślady o mniejszej pojemności, takie jak skutery, nie eksponują tego tak bardzo, jednak po motorach sportowych, o większej pojemności widać różnicę w szerokości przedniej i tylnej opony. Napędzana (tylna) jest znacznie szersza i często grubsza niż opona zamontowana z przodu motocykla.
Na oponach motocyklowych zauważyć można specjalistyczne oznaczenia, takie jak:
  • „A” – wersja specjalna opony przygotowana konstrukcyjnie do ściśle określonego pojazdu;
  • M/C – opona o przeznaczeniu tylko i wyłącznie do motocykli, gdzie średnica jest większa niż 13”;
  • NHS – oznaczenie opony bez homologacji drogowej, takie opony przygotowywane są na wyścigi motorowe, rajdy przełajowe oraz jazdę po torze.

Michelin Road 5 – przedstawienie modelu

Opony motocyklowe Michelin Road 5 to nowość wśród opon przeznaczonych do jazdy na motorze. Jej fenomen zawdzięczany jest przede wszystkim doskonałej przyczepności na drodze. Udało się ją uzyskać dzięki połączeniu najnowszych technologii, specjalistycznych mieszanek gumowych oraz charakterystycznej rzeźbie bieżnika.
Do wytworzenia Michelin Road 5 zastosowano dwa rodzaje mieszanek – 2CT i SCT. Każda z nich nadała tej oponie unikatowe możliwości. Pierwsza z nich, czyli 2CT (Two Compoud Technology) czyli technologia dwuskładnikowa połączyła ze sobą w bardzo zgraną całość dwa elementy: doskonałą przyczepność podczas składania się w zakręty oraz wzmocnienie centralnej części opony, co przekłada się na zwiększenie przebiegów.
Przednie opony w 80% stanowi twarda, bardziej odporna mieszanka, boczna część zrobiona została z bardziej miękkiej i przyczepnej gumy. W przypadku opony tylnej delikatnie różni się proporcja, ponieważ centralna część opony stanowi 76-78% jej objętości.
Technologia SCT (Synthetic Component Technology) łączy w sobie mieszanki syntetycznej gumy oraz żywic i utrwalaczy. Wpływa to na szybsze rozgrzewanie się opony, dzięki czemu staje się ona elastyczna i bardziej klei się do podłoża zwiększając przyczepność.
Zastosowany bieżnik to również nowinka technologiczna. Opona posiada charakterystyczne, kierunkowe nacięcia, które doskonale odprowadzają wodę i zapewniają świetną przyczepność. Szczególnie godna pochwały jest przyczepność i skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. To kryterium bardzo wyróżniło model Michelin Road 5 od poprzedników i konkurentów.
Opony Michelin Road 5 powstały z myślą o motocyklach sportowo-turystycznych, jednak tu opinie są bardzo poróżnione. Wielu testerów i użytkowników podkreśla, że są to opony bardziej turystyczne, niż sportowe.

Michelin Road 5 – zalety

Ciężko zaleźć wady w tym modelu opon, dlatego od razu przejdziemy do największych jej zalet. Bez wątpienia na pochwałę zasługują osiągi przyczepności na mokrej i suchej drodze, przy czym, jak wspomnieliśmy, na mokrej jest bezkonkurencyjna. Nowoczesne technologie, zastosowana konstrukcja bieżnika i najbardziej wyszukane i przemyślane mieszanki gumowe sprawiły, że Michelin Road 5 są niezwykle przyczepne, dobrze kleją się w zakrętach, a przy tym zapewniają bezpieczeństwo i skuteczność przez bardzo długo, a wszystko dzięki odpowiednim wzmocnieniom i wspomnianym wyżej układom mieszanek gumowych. Godne uwagi są też charakterystyczne lamele, które układają się kierunkowo na bieżniku. To one zapewniają skuteczność na mokrej drodze. Dobrze i skutecznie odprowadzają zbierającą się wodę oraz znacznie redukują ryzyko wystąpienia aquaplaningu.
Niewątpliwą zaletą jest zastosowanie i wdrożenie systemu ACT (Adaptive Casing Technology). Zapewnia on zróżnicowane poziomy sztywności opony przy różnych kątach pochylenia motocykla względem podłoża. Opona dynamicznie i płynnie przechodzi od elastycznego czoła bieżnika, który poprawia kontrolę podczas jazdy na wprost, w kierunku sztywnych, wzmocnionych boków zachowując dużą stabilność podczas wchodzenia, jak i wychodzenia z zakrętów.
Zastosowana mieszanka gumowa jest niezwykle odporna na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Udało się wydłużyć żywotność opon. Producent podkreśla, że nawet po 4 tysiącach pokonanych kilometrów, ślady użytkowania będą znikome.
Poniżej przedstawiamy charakterystykę techniczną wybranego modelu Michelin Road 5 w rozmiarze 150/70 R17:

Michelin Pilot Road 5 Trail 150/70R17 69V Tubeless 2018

Charakterystyka:
Przeznaczenie - letnia
Szerokość - 150 mm
Profil - 70%
Rozmiar – 17”
Indeks nośności – 69 (do 325 kg)
Indeks prędkości – V ( do 240 km/h)
Opór toczenia – Klasa E
Indeks przyczepności – Klasa A (+3m przy 80km/h
Oznaczenia dodatkowe – M/C – do użytku tylko w motorach; TL – opona bezdętkowa;
Front – tylko montaż jako opony przedniej
Zdjęcie: NomadSoul1 / Envato Elements