Data publikacji:

Miernik lakieru – dlaczego warto go mieć?

Miernik lakieru to specjalistyczne urządzenie spotykane przede wszystkim w warsztatach samochodowych i lakierniczych. Z tego też powodu z istnienia tego sprzętu nie zdaje sobie sprawy wielu kierowców. Gadżet może jednak okazać się bardzo przydatny, zwłaszcza jeżeli zastanawiamy się nad kupnem używanego auta i rozglądamy za najbardziej interesującymi ofertami sprzedaży. Tłumaczmy, do czego służy miernik lakieru, jak z niego korzystać i w jakim stopniu może nam pomóc w określeniu stanu technicznego karoserii pojazdu.

Miernik lakieru – jak działa i do czego służy?

Miernik lakieru to niewielkie urządzenie elektroniczne, którego zadaniem jest mierzenie grubości warstwy farby pokrywającej samochód, choć z powodzeniem można go stosować także w innych maszynach i pojazdach. Sprzęt działa na dość prostej zasadzie – generuje on niewielkie pole magnetyczne, które reaguje z metalową karoserią, jest ono jednak w minimalnym stopniu zakłócane przez lakier. Im większe są zakłócenia wykrywane przez elektroniczne podzespoły miernika, tym grubsza jest warstwa farby. Na podstawie zebranych informacji narzędzie jest w stanie wskazać jej dokładną grubość podawaną w mikronach.

Kiedy warto kupić miernik lakieru?

Do czego przydatna jest informacja o grubości lakieru samochodowego? Przede wszystkim daje nam ogólną informację o stanie karoserii. Każdy lakier z czasem się ściera, a jego cienka warstwa jest podatna na uszkodzenia i korozję. Kupując lub wyceniając używane auto, miernik pomaga sprawdzić stan farby w newralgicznych miejscach. Warto również pamiętać, że wizyta u lakiernika może być bardzo kosztowna, co znacząco podwyższa koszty eksploatacji pojazdu z drugiej ręki. 

Rodzaje mierników lakieru. Na co zwracać uwagę podczas zakupów?

Mierniki to lekkie i kompaktowe urządzenia zasilane bateriami, nie potrzebują więc zewnętrznego zasilania i są łatwe w przenoszeniu. Sprzęt wyposażony jest w wyświetlacz przedstawiający dane oraz przyciski funkcyjne. W sprzedaży znajdziemy modele w formie pistoletu lub bardzo grubego pióra, które przykłada się bezpośrednio do karoserii. Profesjonaliści preferują jednak produkty z sondą połączoną elastycznym kablem z miernikiem, ponieważ taka konstrukcja ułatwia mierzenie trudno dostępnych elementów auta. Sprzęt jest też z reguły dokładniejszy w pomiarach. 
Poza grubością pokrywy lakieru miernik może posiadać także szereg dodatkowych funkcji, takich jak wbudowana pamięć pomiarów lub możliwość wykrywania typu metalu kryjącego się pod farbą. Wybierając nowe urządzenie, zwracamy jednak szczególną uwagę na jego rozdzielczość, a więc dokładność pomiarów. Najlepsze modele badają grubość powłoki lakierniczej z dokładnością do jednego mikrona. Niektóre mierniki będą pracować też wyłącznie z powierzchniami stalowymi lub wykonanymi z aluminium. Zawsze warto więc sprawdzić to w parametrach technicznych dostarczonych przez producenta. 

Jak używamy miernika grubości lakieru?

Korzystanie z miernika grubości lakieru jest bardzo proste. Przed przystąpieniem do pomiarów należy jednak koniecznie dokładnie oczyścić i wysuszyć lakier, ponieważ zabrudzenia mogą wpływać negatywnie na dokładność urządzenia. Aby pobrać jak najlepsze dane, miernikiem pobieramy wiele odczytów w zbliżonych do siebie miejscach i uśredniamy otrzymane wartości.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski