Data publikacji:

Jak dokręcić koła? Jak określić najlepszy moment dokręcania kół?

Z jaką siłą dokręcać koła? Odpowiedź „z jak największą” jest błędna. Wbrew pozorom nakrętki kół nie powinny być dokręcone zbyt mocno, więc jeśli wkładasz w to całą siłę, robisz to najprawdopodobniej źle. Sprawdź, jaki jest prawidłowy moment dokręcania kół.
moment dokręcania kół
Zbyt mocne dokręcenie kół to niestety powszechna przypadłość. Zdarza się nawet tym, którzy teoretycznie powinni świecić przykładem, czyli wulkanizatorom oraz mechanikom. Powodem jest oczywiście pośpiech, który w sezonie wymiany opon pozwala na większy zarobek. Gdy kolejka kierowców czekających na wymianę ogumienia wydaje się nie mieć końca, prawidłowe dokręcenie kół samochodowych schodzi na drugi plan. Jeśli samodzielnie wymieniasz koła, sprawdź, jak zrobić to poprawnie. Moment dokręcania kół aluminiowych i stalowych ma spore znaczenie.

Dlaczego nie należy dokręcać kół zbyt mocno?

Mogłoby się wydawać, że im mocniej dokręcone śruby, tym lepiej. Chodzi wszak o bezpieczeństwo jazdy, a widmo odkręconego koła stanowi dla wielu kierowców powód do paniki. Jak się jednak okazuje, moment dokręcania kół wcale nie jest bardzo duży. Gdy pierwszy raz użyjesz klucza dynamometrycznego zdziwisz się, jak niewiele potrzeba.
Dlaczego jednak nie należy dokręcać kół samochodowych zbyt mocno? Najbardziej oczywistym powodem jest trudność w odkręceniu takiego koła. W wielu przypadkach okazuje się, że wymiana awaryjne wymiana koła w trasie staje się właściwie niemożliwa przy użyciu klasycznego klucza do kół. Oczywiście można skorzystać z przedłużki, ale mało kto zabiera ją do samochodu na wakacyjny wyjazd. W wielu przypadkach zbyt mocne dokręcenie kół zmusza kierowcę do wezwania lawety lub nawet rozcinania śrub.
Drugim powodem, dla którego nie należy przesadzać z momentem dokręcania kół samochodowych, jest ryzyko uszkodzenia śrub, nakrętek lub szpilek. Podczas mocnego dociągnięcia nakrętek łatwo o uszkodzenie gwintu szpilki mocującej lub jej nadmierne rozciągnięcie. Taka mocno dokręcona śruba lub szpilka jest osłabiona i w skrajnych sytuacjach może się wręcz zerwać lub utrudnić odkręcenie koła. Po awarii w wielu przypadkach konieczna jest wymiana całej piasty, a to spory koszt.

Jaki momentem dokręcać koła?

Z jakim momentem dokręcać koła samochodowe? Jak nie trudno się domyślić, nie ma jednej wartości i każdy producent zaleca nieco inne wartości. Jest to uzależnione m.in. od wagi samochodu, wielkości kół, liczby śrub oraz wielu innych czynników.
Najczęstsza wartość momentu dokręcania śrub lub nakrętek samochodowych mieści się w zakresie 110-140 Nm. Zalecenie producentów mogą być jednak inne i znane są przypadki, w których koła trzeba dokręcić z wartością 100 Nm lub 190 Nm. Na pewno nie jest to natomiast 500 Nm lub więcej, a z taką siłą dokręcane są koła w niektórych warsztatach. Co ważne, warto sprawdzić dokręcenie kół po przejechaniu 50-100 km, gdy śruby i nakrętki ułożą się pod wpływem drgań.

Czym dokręcać koła samochodowe?

Klucz pneumatyczny, ręczny klucz do kół, zakrętarka akumulatorowa – wszystkie te narzędzia nadają się do zakręcania śrub, ale tylko częściowego. W ten sposób można lekko dokręcić nakrętki, by przyspieszyć sobie pracę, ale ostateczne dokręcenie śrub należy wykonać przy pomocy klucza dynamometrycznego – koniecznie dobrej jakości. To klucz, który pozwoli uzyskać precyzyjny moment dokręcania kół, a po jego uzyskaniu usłyszysz charakterystyczne kliknięcia.
Ustawianie klucza dynamometrycznego nie jest trudne, a model przeznaczony do kół kupisz już za ok. 150 zł. Pamiętaj jednak o tym, że wolno nim odkręcać kół – grozi to rozkalibrowaniem klucza. Z tego samego względu należy przechowywać go w pozycji odkręconej.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik