Na co zwrócić uwagę przy oględzinach samochodu?
Oględziny rozpocznij od ogólnej oceny samochodu. Sprawdź, czy szczeliny pomiędzy elementami karoserii są równe, czy opony mają równomierne zużycie, w jakim stanie są tarcze hamulcowe oraz czy na podwoziu nie widać oznak korozji. Obejrzyj wszystkie szyby i sprawdź, czy nie są młodsze od samego auta.
Szukając oznak powypadkowej historii samochodu, sprawdź trudno dostępne miejsca. Wyrobione śruby mocujące drzwi lub elementy karoserii mogą świadczyć o przebytych naprawach. Spójrz też na elementy konstrukcyjne samochodu, np. podłużnice i słupki.
Ślady ewentualnych napraw znajdziesz często na podłodze bagażnika. By ograniczyć koszty, nieuczciwi sprzedawcy często przykładają się do pracy tylko tam, gdzie jest to widoczne na pierwszy rzut oka.
Pomiar grubości lakieru
Zakup samochodu bez sprawdzenia go miernikiem lakieru, to wręcz proszenie się o kłopoty. Nie wszystkie naprawy blacharskie są widoczne gołym okiem. Już podstawowy miernik magnetyczny za 30-40 złotych pozwoli ci wykryć szpachlę, a miernikiem elektronicznym za ok. 200 zł dokładnie sprawdzisz jej grubość.
W których miejscach szukać niespodzianek? Przede wszystkim na dachu, wnękach drzwi czy słupkach. Drzwi oraz nadkola mogły być wymienione na nowe.
Kontrola silnika
Sprawdzenie stanu silnika należy do najtrudniejszych zadań. Jeżeli nie ufasz swoim umiejętnościom w tym zakresie, zabierz ze sobą zaufanego mechanika.
Sprawdzając samochód, warto ocenić ogólną kulturę pracy, gdyż już sam dźwięk może świadczyć o uszkodzeniu silnika (np. stukająca panewka, nierówno pracujące cylindry lub źle ustawione zawory). Upewnij się, że z rury wydechowej nie wypływa biały, czarny lub niebieskawy dym. Do sprawdzenia silnika przydadzą się niedrogie testery. Możesz nimi sprawdzić m.in. stan uszczelki pod głowicą lub płynu chłodniczego. O kondycji silnika wiele powie również zmierzenie kompresji na cylindrach. To podstawowe czynności przeglądowe, które pozwolą ci wyeliminować najbardziej wyeksploatowane egzemplarze.
Jazda próbna
W czasie jazdy próbnej wyłącz radio i skup się na wrażeniach z jazdy. Samochód nie powinien skrzypieć, ściągać na bok, przerywać czy kołysać się na wybojach. Jazda próbna dostarczy ci wielu informacji o historii samochodu, dlatego nie zgadzaj się wyłącznie na przejażdżkę po parkingu (chyba, że auto nie może wyjechać z posesji).
Na koniec sprawdź elektronikę i działanie auta, włącznie z drobnostkami, np. oświetleniem w drzwiach. Nawet jeśli ci na tym nie zależy, może posłużyć jak argument w negocjacjach.
Jeżeli twoje oględziny są kompletne, zabierz samochód na przegląd do niezależnego warsztatu – to ostatecznie powinno rozwiać wątpliwości.