Data publikacji:

Co musisz wiedzieć o oponach asymetrycznych?

Na rynku motoryzacyjnym dominują trzy rodzaje ogumienia zależne od rzeźby bieżnika. Są to opony kierunkowe, symetryczne i asymetryczne. Każdy z tych typów bieżnika inaczej wpływa na zachowanie się opon w trakcie jazdy samochodem. Dziś przybliżymy model asymetryczny. Przedstawimy jego przeznaczenie oraz zalety i wady takiego rozwiązania. Czym są opony asymetryczne i co musisz o nich wiedzieć? 

Opona asymetryczna – czym się różni?

Jak wspomnieliśmy, rozróżnia się trzy podstawowe typy bieżnika stosowanego w ogumieniu przeznaczonym do samochodów. Są to: 
Opony z bieżnikiem symetrycznym – jest najpopularniejszym rodzajem. Ma symetryczną, prostą budowę oraz sprawia, że opona jest dwukierunkowa, stosowany jest głównie w małych, miejskich samochodach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych. 
Opony z bieżnikiem asymetrycznym – rozróżnia się na nim dwie strefy: wewnętrzną i zewnętrzną, gdzie każda odpowiedzialna jest za różne osiągnięcia. Stosowane są głównie w większych samochodach oraz tych o znacznej mocy. 
Opony z bieżnikiem kierunkowym – bieżnik, który swoim kształtem definiuje kierunek obrotu koła. Prawidłowe założenie opony jest niezwykle istotne, aby mogła ona pracować zgodnie z przeznaczeniem. Bieżnik kierunkowy spotkać można w szerokiej gamie opon samochodów osobowych i sportowych, gdzie doskonałe odprowadzanie wody spod opony jest sprawą bardzo ważną. 
Opony asymetryczne są połączeniem różnych rozwiązań. Ma to za zadanie zapewnić lepsze, bardziej optymalne osiągi. Różnice w kształcie bloków, rowków i ich rozmieszczeniu pozwalają dostosować opony do konkretnych potrzeb kierowcy i jego pojazdu. Zapewnia to nie tylko lepsze osiągi i możliwości, ale też znacznie podnoszą poziom bezpieczeństwa. 

Opona asymetryczna – budowa

Opony asymetryczne, jak wskazuje nazwa, pozbawione są symetrii bieżnika. Oznacza to, że jedna połowa bieżnika ma inny kształt niż druga połowa. Klocki bieżnika po zewnętrznej stronie są z reguły większe, co przekłada się na lepszą przyczepność podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Wewnętrzna część posiada więcej lameli i jest zdecydowanie bardziej ponacinana. Pozwala to na znacznie lepsze i skuteczniejsze odprowadzanie wody przy jeździe po mokrej nawierzchni.  
Opony asymetryczne najczęściej spotkać można w średnich i dużych rozmiarach opon, od 18 cali w górę. Przeznaczone są głównie do samochodów o większej mocy, jednak świetnie sprawdzą się też przy średniej klasy pojazdach. Ten typ opony najlepiej sprawdzi się w oponach letnich, szczególnie w okresie wiosenno-letnim, kiedy warunki pogodowe są znacznie lepsze, a deszcz nie pojawia się zbyt często. 

Jak założyć opony asymetryczne? 

Sprawa jest dość prosta, jednak często pojawiają się pytania, czy normalnym jest, aby bieżnik w oponie lewej i prawej różnił się od siebie. Problem ten szczególnie dotyka kierowców, którzy nieuważnie zmieniają swoje opony lub całe komplety kół w domowym zaciszu. W oponach asymetrycznych ważne jest, aby zachować prawidłowe ułożenie opony przy montażu, aby każda warstwa mogła pełnić swoją rolę w stu procentach.  
Dla ułatwienia na brzegach opony, na ich bocznej ścianie wytłoczono napis „outside”, co oznacza strefę zewnętrzną, lub „inside” – wewnętrzną. Dodatkowo znaleźć można strzałkę, która swoim kierunkiem podpowiada prawidłowy kierunek obrotu koła. Aby opony asymetryczne założyć w sposób prawidłowy, pamiętać należy, aby napis „outside”, czyli strefa zewnętrzna, skierowany był do zewnątrz pojazdu, dbając o to, aby kierunek obrotu koła został zachowany zgodnie z oznaczeniem kierunkowym na oponie.  
Nieprawidłowe założenie opony asymetrycznej na suchej nawierzchni nie będzie zbyt odczuwalne, jednak przy jeździe po mokrym asfalcie dużo łatwiej utracić stateczność pojazdu lub wpaść w zjawisko aquaplaningu.  
Zdjęcie: fxquadro / Envato Elements