Data publikacji:

Co to jest homologacja opon?

Homologowane opony stosowane są przez wielu producentów samochodów, zwłaszcza tych z segmentu premium. To znak, że opony zostały dokładnie przebadane oraz dostosowane do danego modelu samochodu. Co jednak kryje się za homologacją i kiedy jest ona istotna? Wyjaśniamy, co to jest homologacja opon oraz czy warto kupić opony z homologacją.
homologacja opon

Czym jest homologacja opon?

Proces projektowania samochodu trwa wiele lat, a konstruktorzy dbają o najdrobniejsze detale. Nie omija to oczywiście opon, które mają ogromny wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Opony zapewniają jedyny styk samochodu z nawierzchnią, dlatego wielu producentów aut konstruuje swoje modele z myślą o konkretnych parametrach ogumienia. Pozwala to lepiej skonstruować oraz dostroić inne podzespoły, np. hamulce, zawieszenie czy systemy bezpieczeństwa.
Homologowane opony tworzone są więc wspólnie z koncernami oponiarskimi, na podstawie wymogów producenta samochodu. Współpraca marki samochodowej z firmą produkującą opony może trwać nawet kilkadziesiąt miesięcy, podczas których testowane są najlepsze rozwiązania. Pozwala to uzyskać taką charakterystykę opon, która sprosta możliwościom samochodu oraz zapewni bezpieczeństwo jazdy. Opony z homologacją stosowane są najczęściej w samochodach sportowych, limuzynach oraz luksusowych SUV-ach, ale nie tylko. Coraz częściej można je spotkać w niewielkich autach elektrycznych, gdzie mają nieco inną rolę.

Czym różnią się opony z homologacją?

Jeśli producent samochodu decyduje się seryjny montaż (OE) homologowanych opon i zaleca wybór tylko takich, można się spodziewać, że mają one jakieś szczególne właściwości. W gruncie rzeczy homologowane opony mogą różnić się niemal wszystkim, np. składem mieszanki, typem bieżnika czy charakterystyką podczas jazdy. Niektórzy producenci projektują bowiem wyczynowe modele opon, zapewniające bezpieczeństwo oraz przyczepność nawet przy prędkości 300 km/h na godzinę. Inni zaś decydują się na homologowane opony po to, by uzyskać najbardziej oszczędne, ciche i ekologiczne opony. Takie modele montuje się m.in. w samochodach elektrycznych.
Opony z homologacją są więc niczym marynarka szyta na miarę, która ma idealnie dopasować się do charakterystyki samochodu. W niektórych samochodach sportowych duże znaczenie ma chociażby to, że tylne opony są wyraźnie szersze od przednich, a dodatkowo muszą przenosić inne obciążenia. Podczas pracy nad oponami analizuje się m.in. geometrię pracy zawieszenia, rozkład mas czy przeciążenia uzyskiwane w konkretnym samochodzie.

Oznaczenia homologowanych opon

Opony homologowane oznaczone są odrębnym znakiem homologacji, znajdującym się na boku opony. Oznaczenia są bardzo proste i nawiązują do danej marki. Zazwyczaj jest to litera lub litera z numerem, ale w jednym przypadku – marki BMW – o homologacji zaświadcza znak gwiazdki. To lista popularnych znaków homologacyjnych:
  • Aston Martin – AM8, AMP, AMS, AMX
  • Audi – AO, AO1, AOE, RO1, RO1, RO2
  • Bentley: B, B1, BC, BL
  • Bmw – „*” (symbol gwiazdki)
  • Chrysler – C1
  • Dacia – DA
  • Ferrari – F, K1, K2
  • Fiat – FI
  • Ford – FO, FO2
  • Jaguar – J, JRS
  • Lamborghini – L
  • Lancia – LA
  • Lotus – LS
  • Maserati – MGT
  •  McLaren – MC, MC1
  • Mercedes-Benz – MO, MOE, MO1, MB1
  • Opel – OP
  • Peugeot – PE
  • Porsche – N, N0, N1, N2, N3, N4
  • Renault – RE
  • Skoda – SK
  • Toyota – TO
  • Volkswagen – VW.

Czy można zrezygnować z homologowanych opon?

Czy warto kupić homologowane opony, zalecane przez producenta. Zazwyczaj ogumienie to jest droższe i trudniej dostępne, dlatego wielu kierowców zastanawia się, czy nie zdecydować się na tańszy zamiennik. Wiele jednak zależy od tego, jakie właściwości ma wskazany przez producenta komplet opon. Jeśli cechy specjalnie zaprojektowanych opon wpływały jedynie na głośność czy spalanie paliwa, wybór innych opon nie jest żadnym problemem, nawet pomimo nieco gorszych właściwości.
Inaczej wygląda sprawa w przypadku samochodów sportowych lub specyficznej konstrukcji opon. Opony zaprojektowane do luksusowych modeli o dużej mocy i masie gwarantują idealne przeniesienie trakcji oraz przyczepność w zakrętach, więc wybór niedostosowanego ogumienia może wyraźnie pogorszyć prowadzenie auta, a także zmniejszyć bezpieczeństwo jazdy. Warto więc zwrócić uwagę nie tylko na rozmiar opon, ale i pozostałe parametry, np. indeksy nośności i prędkości.
Specyficznym przykładem są też samochody zaprojektowane do jazdy na oponach Run Flat. Mogą one mieć nieco zmiękczone zawieszenie, dostosowane do opon o twardszych ściankach bocznych, więc po założeniu kół z klasycznymi oponami wrażenia z jazdy będą zupełnie różne. Każdy przypadek jest indywidualny.
Warto też pamiętać, że same opony objęte są odrębnymi grupami homologacyjnymi.
  • Obowiązkowa homologacja oznacza, że dany rodzaj opon można zamontować wyłącznie w modelu samochodu, do którego zostały zaprojektowane. To najczęściej bardzo specyficzne komplety opon, o wyjątkowych właściwościach.
  • Homologacja techniczna pozwala natomiast na zamontowanie opon do innego samochodu, pod warunkiem, że spełniają one te same normy i wymagania techniczne.
  • Największe pole do popisu daje homologacja dowolna, pozwalająca na zamontowanie w autach inne niż te homologowane.
Zdjęcie: Envato elements
Autor: Szymon Sonik