Data modyfikacji:

Opony radialne (promieniowe). Co to znaczy, że opona jest radialna?

Autor: Łukasz Wulkanista
W pierwszych automobilach nie było takich opon, jakie znamy dzisiaj. Komfort i przyczepność zapewniał lity pas z gumy przynitowany bezpośrednio do obręczy koła. Z czasem przyszła jednak rewolucja. Producenci aut zaczęli stosować ogumienie pneumatyczne. Z początku były to modele diagonalne. Za to dzisiaj aż 95% wszystkich sprzedawanych na świecie opon posiada konstrukcję radialną. Co to oznacza oraz jakie zalety, jak i wady mają tego typu bieżniki?

Co to jest opona radialna?

Wewnątrz niemal każdej opony pneumatycznej znajduje się tzw. osnowa. Jest to specjalna konstrukcja wykonana z gumowanych stalowych nici, które wzmacniają ogumienie i nadają mu optymalną sztywność. Opona radialna (nazywana również promieniową) wykonana jest w taki sposób, że druty osnowy nie krzyżują się. Ułożone równolegle do siebie kordy tworzą kąt prosty w stosunku do płaszczyzny symetrii opony. Odpowiednią wytrzymałość oraz stabilność zapewniają dodatkowe warstwy opasania. Opony radialne mają wiele ważnych zalet – to właśnie sprawia, że praktycznie wszyscy producenci ogumienia do aut osobowych projektują oraz sprzedają jedynie modele o budowie promieniowej. O tym, że opona wykonana została w technologi radialnej, świadczy litera „R” umieszczona w oznaczeniu rozmiaru – np. 225/45 R17.

Zalety opon radialnych

Co dokładnie sprawiło, że opony radialne praktycznie całkowicie wyparły z rynku modele diagonalne? Promieniowe ułożenie kordów pozwoliło stworzyć ogumienie, które zapewnia wysoki komfort użytkowania, bezpieczeństwo oraz cechuje się większą trwałością. Do największych zalet modeli radialnych należą:
  • duża wytrzymałość bieżnika,
  • dobra sterowność,
  • wysoka odporność cieplna,
  • dobra odporność na zjawisko aquaplaningu,
  • niskie opory toczenia,
  • dobra stabilność przy wysokich prędkościach,
  • wysoka nośność.

Wady ogumienia radialnego

Nie ma konstrukcji bez wad. Również opony radialne mają kilka słabszych cech. Wyróżnić wśród nich można:
  • mniejsza sztywność opony,
  • słabe tłumienie drgań,
  • mała bezwładność,
  • problematyczne naprawy.
Co najważniejsze ilość wad jest znacznie mniejsza. To właśnie czyni z ogumienia radialnego niekwestionowanego lidera pod względem funkcjonalności użytkowania.

Opony radialne i diagonalne – czym się różnią?

W oponach diagonalnych (nazywanych też krzyżowymi) stosowano kordy stalowe lub nylonowe układane w minimum w dwóch warstwach. Nici osnowy krzyżowały się względem siebie pod kątem od 20 do 40 stopni. Taka metalowa plecionka znajdowała się zarówno na czole, jak i na bokach opony, zapewniając jej bardzo duża sztywność. Krzyżujące się kordy dobrze tłumiły drgania, jednak w konsekwencji wiązało się to ze zwiększeniem oporów toczenia. Opony radialne dzięki swojej budowie lepiej zachowują się na zakrętach i są znacznie trwalsze. Dodatkowo gwarantują wyższe bezpieczeństwo jazdy, bardziej precyzyjne panowanie nad autem oraz mogą być używane w pojazdach rozwijających duże prędkości. Pamiętajmy jednak o jednej ważnej rzeczy. Otóż ogumienie diagonalne przestaje spełniać swoje zadanie powyższej szybkości 100 km/h, co czyni je bezużytecznym w nowoczesnych autach osobowych. Nadal znajduje jednak zastosowanie w maszynach rolniczych, budowlanych, terenowych oraz niektórych jednośladach.

koło dojazdowe

Koło dojazdowe czy zapasowe? Co lepiej wybrać?

2021-12-05
Pełnoprawne koło zapasowe to coraz rzadszy element wyposażenia nowych samochodów. Producenci oszczędzają w ten sposób zarówno pieniądze, jak i cenne miejsce w bagażniku, oferując w zamian koło dojazdowe lub zestaw naprawczy. Jakie niesie to z sobą konsekwencje? Wyjaśniamy, czym jest koło dojazdowe oraz czym różni się od klasycznego koła zapasowego
ranking opon całorocznych

Ranking opon całorocznych. Test popularnych modeli opon całorocznych

2021-11-17
Duży wybór dostępnych na rynku opon pozwala dopasować każdemu kierowcy ogumienie idealnie pasujące do jego potrzeb. Z drugiej strony jednak, szeroki asortyment może być powodem pewnych problemów przy zakupie – jak bowiem spośród tylu modeli wybrać te najlepsze? Z pomocą przychodzi ranking opon całorocznych.
wulkanizacja opon

Na czym polega wulkanizacja opon?

2021-11-08
Każdy właściciel samochodu kojarzy zapewne wulkanizację opon z ich naprawą, zwłaszcza po przebiciu. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem? Podpowiadamy, kiedy zdecydować się na naprawę uszkodzonej opony, a kiedy jest to niemożliwe.
czujnik ciśnienia opon

Jak działa czujnik ciśnienia opon i jaki wybrać?

2021-11-03
Czujniki ciśnienia w oponach to rozwiązanie, które jest obowiązkowo stosowane od 2012 roku we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terenie UE. Można również dokupić czujniki ciśnienia w kołach do starszego auta. Jak działa czujnik ciśnienia w oponach TPMS? Jakie czujniki ciśnienia w kołach stosuje się we współczesnych samochodach? Jak wybrać zestaw do pomiaru ciśnienia w oponach?
opony black friday

Jakie opony podczas Black Friday wybrać?

2021-11-01
Szaleństwo Black Friday to nie tylko elektronika. Ogromne promocje znajdziesz także w branży motoryzacyjnej. Jeśli planujesz w najbliższym czasie kupić opony, Black Friday pozwoli ci zaoszczędzisz nawet kilkaset złotych. Jakich opon warto szukać na Black Friday w 2021 roku?
budowa opony

Budowa opony. Jakie funkcje pełnią poszczególne części?

2021-10-31
Opona jest niezwykle ważnym elementem pojazdu – to ona odpowiada za przyczepność i wpływa na komfort jazdy. Czym charakteryzuje się budowa opony? Z czego zbudowana jest konstrukcja nośna opony? Sprawdź, jakie funkcje pełnią poszczególne części ogumienia.