Data publikacji:

Czym jest oscyloskop?

Oscyloskopy to narzędzia diagnostyczne używane powszechnie przez naukowców, inżynierów, mechaników oraz innych specjalistów pracujących na co dzień ze sprzętem elektronicznym i układami elektrycznymi o różnej mocy i przeznaczeniu. Urządzenia te znajdują także zastosowanie w warsztatach samochodowych – w doświadczonych rękach potrafią szybko pomóc w identyfikacji usterki lub przyczyny awarii różnych systemów auta. Dowiedz się zatem, jak wykorzystać oscyloskop samochodowy. 
oscyloskop

Oscyloskop samochodowy – jak używamy?

Oscyloskopy bardzo często znajdują się na wyposażeniu warsztatów samochodowych, ponieważ narzędzia te stanowią nieocenioną pomoc podczas przeprowadzania rutynowych przeglądów, jak również napraw.
Głównym zadaniem oscyloskopu jest analiza parametrów prądu dopływającego lub opuszczającego dowolny układ elektryczny czy elektroniczny w aucie. Do grup tych zaliczają się przede wszystkim czujniki, sterowniki i inne kluczowe lub drugorzędne systemy zasilane energią elektryczną. Po oscyloskop mechanik sięga zazwyczaj, gdy interfejs diagnostyczny nie jest w stanie zidentyfikować problemu, ponieważ wynika on np. z fizycznego uszkodzenia przewodów lub zwarcia i spalenia wrażliwej elektroniki. Problemy te są często bardzo trudne do wykrycia i mogą umknąć uwadze nawet doświadczonych fachowców. 
Oscyloskop jest w stanie dostarczyć mechanikowi szereg kluczowy informacji, pozwalających zdecydować o przebiegu dalszych naprawach. Są one wyświetlane w sposób graficzny pod postacią fali reprezentującej parametry prądu docierającego do oscyloskopu i pojawiają się na ekranie wbudowanym w każde urządzenie tego typu. Oscyloskop posiada wejście i wyjście, do którego podłączone są kable. Jeden z nich podłącza się pod masę, a drugi bezpośrednio do przewodu transportującego energię do kontrolowanego czujnika, system czy urządzenia elektrycznego w aucie. Pomiary pobiera się oczywiście zawsze przy włączonym silniku i dobrze naładowanym akumulatorze. 
Oscyloskop samochodowy wyposażony jest też w pokrętła pozwalające modyfikować wygląd wykresu fali, co pozwala przyjrzeć się dokładniej jej właściwościom. Pamiętajmy, że narzędzie będzie przydatne wyłącznie osobom, które potrafią skutecznie odczytywać wymiary. W rękach laika jest niczym innym jak drogą zabawką. Narzędzie obsługujemy też za pomocą przycisków pozwalających wprowadzać dodatkowe dane i konfigurować różne parametry pracy.
W przeciwieństwie do standardowych samochodowych narzędzi diagnostycznych łączących się z komputerem pojazdu, oscyloskop nie wyświetli żadnego kodu błędu i nie sygnalizuje, że prąd ma zbyt małe lub niestabilne napięcie, co zakłóca pracę układu samochodowego. Wnioski takie musimy wysunąć na własną rękę, dlatego niezbędna jest tutaj specjalistyczna wiedza, nie tylko na temat obsługi sprzętu, ale przede wszystkim badanego systemu samochodu. 
Nie oznacza to jednak, że oscyloskopy nie mają funkcji ułatwiających diagnostykę. Bardziej kompleksowe modele wyposażone są w dodatkowe opcje pozwalające na zapisywanie pomiarów oraz porównywanie ich z wykresem wzorcowym na podstawie wprowadzonych wcześniej danych. 
Wybierając urządzenie do warsztatu samochodowego, należy zwracać uwagę na oferowany przez nie zakres pobieranych odczytów – w przypadku dobrych modeli zamyka się on w przedziale od 2 mV do 200 V. Dla dokładności sprzętu znacznie ma też częstotliwość próbkowania – im jest ona większa, tym łatwiej wykryć drobne nieprawidłowości.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski