Data modyfikacji:

Kiedy zmienić opony na zimowe w 2024 roku?

Autor: Łukasz Wulkanista
Kiedy zmienić opony na zimowe w 2024? Chociaż w Polsce nadal – w przeciwieństwie do większości krajów europejskich – nie obowiązuje odgórny nakaz sezonowej zmiany opon, to gdy temperatury spadają, nasi kierowcy jak jeden mąż decydują się na montaż zimowego ogumienia. Kiedy zmienić opony na zimowe? O ile nasze auta nie są wyposażone w opony całoroczne, w kraju o takiej rozbieżności temperatur jak Polska, trzeba po prostu uważnie przyglądać się słupkom termometru i pogodzie za oknem, by w odpowiednim momencie zdecydować się na zmianę ogumienia na zimowe.

Kiedy należy zakładać opony zimowe?

Opony zmieniamy na zimowe w momencie kiedy w czasie poruszania się autem temperatura powietrza jest mniejsza niż 7-8 stopni Celsjusza.

Data zmiany opon na zimowe (REAL TIME)

Sugerowana data wymiany opon na zimowe (tabela poniżej) aktualizowana jest co 60 minut, na podstawie pobieranej na 25 dni do przodu średniej temperatury powietrza w określonych przedziałach czasowych. Pogoda pobierana jest z niezależnych źródeł (AccuWeather, new meteo ICM UW, Google weather.com oraz IMGW) i przetwarzana przez specjalny algorytm, który dodatkowo analizuje poziom cen 50 najpopularniejszych opon w kilku znanych sklepach internetowych uwzględniając przy obliczaniu daty zmiany ogumienia na zimowe - ich nagły wzrost lub spadek.
Gdzie mieszkasz? (województwo) Jazda poranno-wieczorna (15:00 - 9:00) Jazda w ciągu dnia (9:00 - 15:00)
 woj. dolnośląskie  27 października  09 listopada
 woj. kujawsko-pomorskie  28 października  11 listopada
 woj. lubelskie  27 października  10 listopada
 woj. lubuskie  29 października  12 listopada
 woj. łódzkie  26 października  11 listopada
 woj. małopolskie  27 października  04 listopada
 woj. mazowieckie  26 października  09 listopada
 woj. opolskie  30 października  13 listopada
 woj. podkarpackie  27 października  09 listopada
 woj. podlaskie  26 października  08 listopada
 woj. pomorskie  27 października  10 listopada
 woj. śląskie  29 października  12 listopada
 woj. świętokrzyskie  27 października  28 października
 woj. warmińsko-mazurskie  24 października  06 listopada
 woj. wielkopolskie  31 października  14 listopada
 woj. zachodniopomorskie  28 października  11 listopada

Kiedy zmieniać opony na zimowe?

Przyjęło się mówić, że optymalnym momentem do zmiany ogumienia na zimowe jest ten, w którym zaczynamy rejestrować temperatury niższe niż 7 stopni Celsjusza. Przy takiej pogodzie mieszanki surowcowe wykorzystywane w oponach letnich rzeczywiście przestają spełniać swoją rolę, jednak nie należy kierować się wyłącznie tym wskaźnikiem. Jeśli chcemy być przygotowani na nagłe opady śniegu, lepiej pomyśleć o wszystkim wcześniej. Kiedy zakładać opony zimowe oraz czy konieczne jest sztywnie trzymanie się granicy 7 stopni powyżej zera? Osobiście uważam, że bezpiecznym momentem na wymianę ogumienia na zimowe w naszym klimacie jest początek października. Rzadziej wówczas spotykamy wysokie różnice temperatur między dniem a nocą oraz sytuacje kiedy jednego dnia ubieramy kurtki zimowe, po to żeby za kilka dni zmienić je na krótkie koszulki. Nieznacznie odchylenie temperatury w górę nie zrobi większej różnicy, a na pewno unikniemy wyższych cen i długiego, bo nawet tygodniowego oczekiwania na wizytę u wulkanizatora w sezonie. Dobrze też zawczasu pomyśleć o kupnie odpowiednich zimówek, bo zakłady wulkanizacyjne prawie nigdy nie dysponują rozmiarami, które pasują do każdego auta.

Różnica między oponami zimowymi i letnimi?

Dla nowicjuszy różnice mogą być niedostrzegalne, ale doświadczonemu kierowcy wystarczy jedno spojrzenie na oponę, by wiedzieć, czy ma do czynienia z oponą zimową czy letnią. Kiedy w poprzednim akapicie, wyjaśniliśmy już sobie kiedy zmienić opony na zimowe, warto także zobrazować sobie czym tak na prawdę różnią się opony letnie od zimowych i jak są zbudowane. Rzeźba bieżnika w zimówce jest gęsto pokryta lamelami, których zadaniem jest wgryźć się w dywan śniegu na drodze. Inaczej niż w letniej, gdzie minimalizuje się liczbę lameli po to, by uzyskać jak największą powierzchnię styku z nawierzchnią, a w efekcie wyższe osiągi. Jednak wzór bieżnika to nie wszystko. Tym, co spędza sen z powiek inżynierów ogumienia, jest odpowiednia mieszanka gumy, która zapewni optymalną elastyczność podczas jazdy w niskich temperaturach. W takich warunkach opony letnie stają się zbyt twarde, a jazda na nich mało przyjemna i niebezpieczna.


Kiedy kupować opony zimowe?

Kiedy zmienić opony na zimowe? Kierowcy lubią czekać na ostatnią chwilę z zakupem opon zimowych, o czym bardzo dobrze wiedzą sprzedawcy ogumienia, korzystający na ich roztargnieniu. Mówimy oczywiście o polskich zmotoryzowanych, gdyż mieszkańcy np. półwyspu Iberyskiego czy Bałkańskiego czyli cieplejszych regionów Europy, raczej nie zadają sobie pytania kiedy zmienić opony na zimowe. W ich klimacie najlepiej sprawdzają się opony wielosezonowe bądź letnie. Wracając jednak do kierowców oraz sklepów z oponami. Oczywiście, gdyby nagle zaczęli podwyższać ceny tysiąckrotnie, posiadacze aut udali by się do sklepu obok, jednak nie ma wątpliwości co do tego, że za zimówki najwięcej zapłacimy właśnie w sezonie. Dodatkowo, jeśli nie zdecydujemy się na zakup odpowiednio wcześniej, możemy narazić się na długie oczekiwanie w kolejce do wulkanizatora.


Czy warto kupować używane zimówki?

Chociaż nie ma obowiązku montowania wyłącznie opon fabrycznie nowych, kierowcy, chcąc trochę zaoszczędzić, często decydują się na zakup używanego ogumienia, sporo przy tym ryzykując. Naturalnie, w większości przypadków taka decyzja nie kończy się wcale źle, jednak zanim zdecydujemy się na to rozwiązanie, lepiej zastanówmy się dwa razy, czy nasze bezpieczeństwo jest tego warte. Nawet najlepiej prezentujące się zimowe używki mogą w rzeczywistości posiadać bardzo poważne wady wewnętrzne. To duże niebezpieczeństwo, zwłaszcza wtedy, gdy kupujemy przez Internet i nie jesteśmy w stanie dokonać chociażby powierzchownej oceny opon. Zastanów się więc nad tym kiedy trzeba będzie wymienić opony na zimowe.


Masz już opony i chcesz je wymienić? Na co należy zwrócić uwagę i o czym pamiętać?

Samodzielna wymiana opon to zadanie proste jedynie z pozoru. Gdyby było inaczej, kolejki do zakładów wulkanizacyjnych nie byłyby tak długie. O czym musisz koniecznie pamiętać, jeśli bierzesz się za wymianę na własną rękę?
  1. Właściwe ciśnienie Skorzystanie z kompresora na stacji benzynowej to absolutne minimum, jakie należy wykonać po zmianie ogumienia na zimowe. Producent zamieszcza na boku opony informację o tym, ile powinno ono wynosić, by jazda była najbezpieczniejsza, najbardziej komfortowa i dająca najlepsze osiągi.
  2. Wyważenie Niewyważenie opon będzie skutkować nierównomiernym ścieraniem opony i znacząco obniży przyjemność z prowadzenia samochodu. Przeprowadzenie takiej operacji jest niezwykle trudne, ale nie niemożliwe. Przede wszystkim musimy zaopatrzyć się w wyważarkę (koszt najtańszej to około 200 zł), a także zestaw ciężarków. Jeśli nie wyważaliśmy nigdy wcześniej opon, poprośmy o pomoc kogoś bardziej doświadczonego.
  3. Głębokość bieżnika Głębokość bieżnika informuje nas o stopniu jego zużycia. Miernik głębokości to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych, który warto mieć w swoim garażu nawet jeśli nie bierzemy się za samodzielną wymianę ogumienia.
  4. Zbieżność kół Mierzenie zbieżności kół w garażowych warunkach nie jest proste. Zadanie polega na ustawieniu przeciwległych kół względem siebie pod takim kątem, by uzyskać optymalny stosunek między poziomem ścieralności opon i zużywania paliwa. Kompromisowym rozwiązaniem jest ustawienie równoległe. Przy zbieżnym ułożeniu zaobserwujemy natomiast lepszą stabilność kosztem prowadzenia, zaś z układem rozbieżnym spotkamy się najczęściej w przypadku aut o przeznaczeniu sportowym, gdyż poprawia on dynamikę i pozwala na większe osiągi.
  5. Data produkcji Nie ma regulacji dotyczącej wieku stosowanych opon, jednak zaleca się ich wymianę najpóźniej po okresie 5 lat. O przybliżonej dacie produkcji opony informuje trzy- lub czterocyfrowa liczba umieszczona na boku (np. 119 oznacza 11 tydzień 1999 roku, a 1209 to 12 tydzień roku 2009).

Dlaczego warto wymieniać opony na właściwy sezon?

Opony przeznaczone do jazdy zimą posiadają zupełnie inną konstrukcję bieżnika, niż ogumienie letnie. Różnica dotyczy także składu surowcowego, z którego zostały wykonane. Dlatego pomimo że stosowanie modeli odpowiednich do sezonu nie jest u nas wymogiem prawnym, należy robić to dla bezpieczeństwa własnego oraz innych uczestników ruchu drogowego. Ale to nie jedyny argument, który za tym przemawia: zimówki optymalizowane są też pod kątem komfortu jazdy (amortyzacji, niskiego poziomu hałasu) oraz osiągów na śniegu i pośniegowym błocie.


A może ogumienie całoroczne?

Jednym ze sposobów zaoszczędzenia na wymianie opon jest wybór ogumienia całorocznego. Chociaż w takim wypadku bieżnik zetrze się znacznie szybciej, niż gdybyśmy używali dwóch różnych kompletów zamiennie (letnich oraz zimowych), zaoszczędzimy sporo na wizycie u wulkanizatora. Zakładając, że koszt jednorazowej wymiany z wulkanizacją to średnio 70-100 zł, w przypadku jazdy na jednym komplecie opon całorocznych przez dwa lata zaoszczędzimy nawet 210-300 zł. Należy jednak pamiętać, że na oponach całorocznych szczególnie nie powinno się oszczędzać. Stworzenie mieszanki surowcowej i zaprojektowanie bieżnika w taki sposób, by opony dobrze zachowywały się zarówno latem, jak i zimą, to nie łatwe, a więc i nie tanie zadanie. Jednak niezależnie od ostatecznych kosztów, na pewno zaoszczędzimy czas spędzany na wulkanizacji.


Kiedy opony zimowe w Europie?

Polska znajduje się obecnie w kurczącej się grupie krajów nieobjętych nakazem jazdy na zimowych oponach. Oznacza to, że jeśli wybieramy się w zagraniczną podróż, możemy być niemile zaskoczeni mandatem za ich nieposiadanie. Kiedy wymienić opony na zimowe na "starym kontynencie"? Kraje europejskie, w których jesteśmy zobligowani do wymiany ogumienia na zimowe, to:
  • Austria (od 1 listopada do 15 kwietnia),
  • Chorwacja (w zimowych warunkach),
  • Czechy (od 1 listopada do 31 marca),
  • Estonia (od 1 grudnia do 1 marca),
  • Finlandia (od 1 grudnia do końca lutego),
  • Francja (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy),
  • Hiszpania (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy lub po zarządzeniu władz),
  • Luksemburg (w zimowych warunkach),
  • Łotwa (od 1 grudnia do 1 marca),
  • Niemcy (w zimowych warunkach),
  • Norwegia (w zimowych warunkach),
  • Rumunia (od 1 listopada do 31 marca),
  • Słowacja (w zimowych warunkach),
  • Słowenia (od 15 listopada do 15 marca),
  • Szwecja (od 1 grudnia do 31 marca),
  • Włochy (gdy zobowiązuje do tego odpowiedni znak drogowy).

Podsumowanie

Kiedy poranki zaczynają robić się coraz chłodniejsze a dni coraz krótsze wielu kierowców zadaje sobie pytanie kiedy zmienić opony na zimowe i czy warto to robić w naszym klimacie. Mam nadzieje, że po lekturze tego wpisu rozwiałem wszystkie wasze związane z tym wątpliwości. Wymiana opon na zimowe, gdy wymagają tego warunki drogowe, to rozsądne rozwiązanie, na które należy się decydować niezależnie od tego, czy kraj, po którego drogach się poruszamy, jest objęty nakazem używania określonego ogumienia. Należy też pamiętać, że nawet najściślejsze regulacje nie są w stanie przewidzieć warunków na drogach. W Polsce, gdzie takich reguł jasno nie określono, można spotkać się z różnymi zaleceniami. Kierując się nimi, nie wolno zapominać o różnicach, jakie występują w różnych rejonach kraju. Dotyczy to tak temperatur, poziomu zaśnieżenia, a także rodzaju i jakości dróg. Na przykład nadbałtyccy kierowcy nierzadko decydują się na montaż opon zimowych dużo później niż mieszkańcy środkowej czy południowej części Polski.
13 komentarzy
  1. Norbert | 08.01.2020 20:00
    Najczęściej zmieniam opony właśnie między połową a końcem października, wymianę mam akurat darmową u swojego stałego mechanika (Auto Serwis Wadowicka) więc kwestia podjechania :) Nie wyobrażam sobie nie zmieniać opon na zimę, to stwarzanie zagrożenia na drodze dla siebie i innych.
  2. Diego | 26.06.2018 15:03
    Od kiedy mam prawo jazdy wymieniam opony tuż przed Wszystkimi Świętymi. Zaklepuje wcześniej termin i jadę do serwisu i nie czekam w kolejkach. Mieszkam w Krakowie i kupuję i wymieniam opony tylko w [tu była reklama].
    1. Zoltan | 26.09.2018 13:12
      Słuchaj tez mieszkam w malopolskim i dzis rano na termometrze bylo minus 3 stopnie. Po 5 rano jezdnia sliska - jechalo sie fatalnie. Niby jeszcze wczesnie ale z drugiej strony pogoda wariuje a ja chce bezpiecznie dojechac do pracy.
  3. Paweł | 15.09.2017 12:52
    Świetna sprawa, ale przydałaby się jeszcze opcja odrzucenia wpływu cen opon na wynik. Tak sobie myślę, że spora część osób posiada już opony/koła zimowe i interesuje ich tylko sugerowana data ich wymiany, nie zakupu. Ewentualnie można rozważyć całkowite rozłączenie ceny opon od pogody. Pogoda opiera się na prognozie, a w przypadku cen można oprzeć się na już posiadanych danych historycznych i np. napisać, że w zeszłym roku ceny opon zimowych zaczęły wzrastać tego lub innego dnia.
  4. Seba | 30.03.2017 09:43
    Teraz powinien być temat kiedy wymienić opony zimowe na letnie, proszę państwa ;) bo nie da się ukryć, że jest już wiosna i należałoby coś z tym zrobić. Ja właśnie w przyszłym tygodniu jadę do sowier kraków i tam będę wymieniał opony. Kupiłem nóweczki i zobaczymy ;)
    1. Ubu | 01.12.2017 08:50
      Leon, blacharzu, aleś dowciapny, jak g...o w betoniarce. Idź naganiać gdzie indziej.
  5. Piotr | 03.02.2017 12:56
    Dla mnie to normalne że jak przychodzi zima to zmieniam opony pod porę roku jaka panuje. Raczej na letnich bym nie chciał jeździć bo życie jeszcze mi miłe. W październiku 2015 kupiłem opony przez stronę internetową [moderacja] i jeżdżę na nich kolejny sezon.
    1. Leon | 03.11.2017 00:35
      Pod porę roku? Masz też opony wiosenne i jesienne?
  6. Miłosz R. | 27.10.2016 18:18
    Opony całoroczne wcale nie są takie złe. Kiedyś jeździłem na Nokianach i rzeczywiście nie było rewelacji – w mieście spisywały się okej, ale tylko tam. Natomiast Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 to już inna bajka. Guma została tak dobrana, że i latem i zimą można mieć wrażenie, jak gdyby jeździło się na oponach sezonowych. Ale poza tym wszystkim ważna jest w całorocznych ścieralność. Nie wiem, jak inni, ale ja wybieram całoroczne po to, żeby zaoszczędzić sobie zachodu. Dlatego Goodyeary biją na głowę inne wielosezonówki. Dodam tylko, że jeżdżę tylko po Polsce. Nie wiem jak w innych warunkach atmosferycznych, wątpię czy gdzieś w Szwecji też by się tak dobrze sprawdzały. Wiadomo, Polska dziki kraj. Bo jak to jest możliwe, że nie ma u nas jeszcze obowiązku zakładania zimówek? Rządzących prowadzą szoferzy, oni zmieniają opony kiedy trzeba, a politycy pewnie nawet nie wiedzą, na jakich światłach się zatrzymać a na jakich jechać. Niestety, tak już jest, że niektórych trzeba zmusić, żeby się dostosowali, bo inaczej zapanuje chaos. Dostanie mandat jeden z drugim to się nauczą, a ja nie to mogą jeździć pociągiem - tam opon w ogóle nie trzeba zmieniać, bo nie ma!
    1. Miłoszek | 30.11.2016 11:37
      A tobie miłosz - koniecznie trzeba okresowo sprawdzać poziom istoty szarej w mózgu.
  7. Luuki90 | 24.10.2016 07:32
    Taak, oczywiście, wszystko kontrolujmy... Tylko po co, skoro i tak każdy wie, że musi założyć zimą opony zimowe, bo w przeciwnym razie nie ujedzie choćby kilometra. Przepis niczego nie zmieni, bo NIE ZNAM NIKOGO, kto by tego nie robił. Zwykłe czepialstwo i narzekanie na coś, co w ogóle nie ma miejsca. A co do samodzielnego mierzenia zbieżności kół... Nawet nie próbujcie, szkoda czasu :)
  8. Rafał | 23.10.2016 11:22
    Ja tam w używane opony bym nie inwestował, wolę dopłacić i kupić komplet nowych. Tym bardziej, że teraz na prawdę można kupić fajne opony w rozsądnej cenie.. Na ten sezon do swojej A3 kupiłem komplet Strial 601, mają dobre opinie. Patrzyłem i bieżnik wygląda solidnie..
  9. Gibson | 11.10.2016 04:09
    Jak ktoś jeździ fordem to zimówki warto kupić teraz, bo jest akurat promocja w autoryzowanych serwisach a u samego progu zimy może być drożej.
opony run flat czy zwykłe

Opony Run Flat czy zwykłe?

2024-04-11
Dalsza jazda po przebiciu opony jeszcze kilkanaście lat temu wydawała się niemożliwa. W dzisiejszych czasach, przy obecnym rozwoju technologicznym powstają opony, które pozwalają na dalszą jazdę po przebiciu opony lub przy ubywającym z nich powietrzu. Nazywane są one oponami Run Flat. Czym różnią się od zwykłych modeli opon?
odma olejowa

Czym grozi zatkana odma olejowa? Objawy i przyczyny usterki

2024-04-09
Odma olejowa to jeden z podstawowych elementów budowy każdego pojazdu z silnikiem spalinowym. Jest dość prostym podzespołem, mimo to wielu kierowców nie pamięta o niej, dopóki nie ulegnie uszkodzeniu. Objawy jej awarii bardzo często są mylone, co wynika z faktu, że niewiele osób wie czym tak naprawdę jest odma olejowa. Czym grozi zatkanie odmy olejowej?
powłoka ceramiczna wady i zalety

Powłoka ceramiczna – wady i zalety. Czy warto zdecydować się na powłokę ceramiczną?

2024-04-05
Na skutek zmian w regulacjach prawnych dotyczących lakierów samochodowych z ich składu zostały wyeliminowane jakiś czas temu dodatki w postaci ołowiu lub toluenu. Choć zmiana ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne, równocześnie nowe lakiery odznaczają się jednak mniejszą trwałością i twardością. Z tego też powodu rosnącym zainteresowaniem wśród kierowców cieszą się powłoki ceramiczne, stanowiące dodatkowe zabezpieczenie dla karoserii samochodowych. Co warto o nich wiedzieć i czy opłaca się w nie inwestować? 
czym odtłuścić lakier samochodowy

Czym odtłuścić lakier samochodowy?

2024-04-02
Odtłuszczanie lakieru samochodowego jest jednym z istotnych elementów procesu jego pielęgnacji. Czynność ta nie wymaga użycia żadnych specjalistycznych narzędzi ani zaawansowanej wiedzy. Można ją przeprowadzić samodzielnie albo za opłatą w warsztacie samochodowym. Do czyszczenia używa się jednak dedykowanych środków, przy których użyciu należy zachować odpowiednią ostrożność. Tłumaczymy, jakie to produkty, a także jak z nich poprawnie korzystać.
glinka do lakieru

Czym jest glinka do lakieru i jak ją stosować?

2024-03-29
Dokładne czyszczenie lakieru samochodowego bardzo często wymaga czegoś więcej niż tylko dobrego szamponu do pojazdów i wody. Wiele zabrudzeń jest niewidocznych i negatywnie wpływa na strukturę lakieru. Trudno je usunąć bez specjalnych środków i narzędzi. Jednym z prostszych sposobów jest stosowanie glinki do lakieru. Czym jest glinka do lakieru i jak ją stosować?
co ile wymiana oleju

Co ile wymiana oleju silnikowego?

2024-03-27
Olej silnikowy zapewnia odpowiednie smarowanie w jednostce napędowej pojazdu. Bez odpowiedniej jego ilości i właściwości silnik może się zatrzeć. Grozi to wysokimi kosztami związanymi z naprawą, które często sięgają kwot kilku tysięcy złotych. Co zrobić, aby tego uniknąć? Wystarczy kontrolować poziom oleju i regularnie dokonywać jego wymian. Co ile należy wymieniać olej silnikowy?